به گزارش ایرنا، داود کشاورزیان روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی افزود: برای تامین منابع پایدار پیشنهاد می شود عوارضی بر سوخت وضع و از این اعتبار برای نگهداری راه ها هزینه شود تا ایمنی جاده ها ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه بیش از 210 هزار کیلومتر انواع راه از جمله آزاد راه و راه روستایی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: برای نگهداری راه های شریانی از بودجه های متمرکز ملی و برای نگهداری راه های غیرشریانی که قسمت اعظم راه ها را به لحاظ کمی به خود اختصاص داده از اعتبارهای عمرانی استانی استفاده می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور یادآوری کرد: براساس برآوردهای انجام شده اندکی کمتر از 50 درصد اعتبارهای مورد نیاز ملی و اندکی بیش از 50 درصد اعتبارها از منابع استانی باید تامین شود.
کشاورزیان ادامه داد: با وجود تنگناهای اعتباری به ویژه پس از افزایش قیمت دلار و قیمت قیر امکان تامین اعتبار از محل استانی محدود شده و ضرورت تامین منابع پایدار برای نگهداری راه ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه نگهداری راه ها هم حفظ سرمایه ملی بوده و هم به ارتقای ایمنی تردد کمک می کند، گفت: در صورت عدم توجه به ارتقای ایمنی جاده ها به سرعت میزان تصادف های جاده ای و به تبع آن تلفات افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، اولویت راهداری و حمل و نقل جاده ای را ارتقای ایمنی جاده ها اعلام و اظهار کرد: تجدید به موقع خط کشی ها، ترمیم به موقع تابلوها، اصلاح تقاطع ها، دوربرگردان ها و شانه های خاکی و پاکسازی حریم راه ها به صورت مستقیم به ایمنی تردد جاده ای مربوط بوده و باید در اولویت قرار گیرد.
کشاورزیان، استفاده از تجهیزات مدرن در راه ها و نصب دستگاه توزین در حال حرکت در راه های کشور خبر داد و افزود: هم اکنون حدود 35 دستگاه توزین در راه های کشور وجود دارد که قرارداد نصب 65 دستگاه دیگر برای تحت پوشش قراردادن بیشتر راه های کشور و جلوگیری از تردد بارهای محوری غیرمجاز امضا شده است.
وی استفاده از سامانه های هوشمند برای کنترل تردد ناوگان و فعالیت کامیون ها را از دیگر طرح های مورد اجرا اعلام کرد و گفت: با نصب این سامانه ها از بروز تخلفات رانندگی در جاده ها جلوگیری می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: اولویت در بخش حمل و نقل مسافر، ارتقای کیفیت خدمات از طریق برند سازی و ساماندهی شرکت های فعال در حمل و نقل مسافر است.
کشاورزیان ادامه داد: هم اکنون حدود یک هزار و 700 شرکت که در زمینه حمل و نقل مسافر با اتوبوس فعالیت می کنند در حدود 30 اسم ساماندهی شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد و ستاره دار شوند.
وی یادآوری کرد: براساس تعداد ستاره ها کیفیت این شرکت ها مشخص می شود تا مردم خدمات مورد نظر را از طریق این شرکت ها تامین کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگاه مسافر را از دیگر برنامه های این سازمان اعلام و اظهار کرد: هم اکنون 70 درصد قیمت اتوبوس تا سقف 3 میلیارد و 500 میلیون ریال و 70 درصد قیمت مینی بوس و سواری تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی پرداخت می شود و رانندگان می توانند از این تسهیلات برای نوسازی ناوگان مسافری استفاده کنند.
کشاورزیان، با اشاره به نوسازی ناوگان کالا افزود: در این زمینه از پتانسیل در ماده 12 قانون رفع موانع تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت استفاده می شود تا این ناوگان نوسازی شود.
به گزارش ایرنا، وی سن ناوگان فرسوده را بالای 35 سال اعلام کرد و گفت: هم اکنون حدود 55 هزار دستگاه از ناوگان ما بالای 35 سال سن دارد.
وی بر تشکیل مرتب جلسه های کمیسیون ایمنی راه ها، تلاش جدی در جهت کاهش تلفات جاده ای، رفع مشکلات تردد جاده ای، حضور پررنگ پلیس در محورها، توسعه حمل و نقل مرزی و ارتباط بیشتر با اعضای صنف حمل و نقل تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: حمل و نقل جزو زیرساخت های توسعه جامعه بوده و این استان در حوزه زیرساخت و حمل و نقل وضعیت مناسبی در مقایسه با استان های هم رده خود و حتی یک رده پایین تر ندارد.
محمدصادق پورمهدی جاده های تبریز- اهر، مراغه - هشترود و جاده ارومیه را نمونه ای از جاده های استان فاقد وضعیت خوب اعلام کرد و افزود: با افزایش تردد جاده ای اگر تلاش شبانه روزی جهادگونه ماموران راهداری و پلیس و نیروهای امدادی نبود میزان تلفات جاده های استان بیشتر می شد.
وی اظهار کرد: حدود 80 درصد از بودجه پروژه های سفر به بخش حمل نقل جاده ای و ریلی اختصاص یافت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت این استان، خواستار افزایش دوربین های هوشمند از 28دستگاه کنونی در جاده ها به 100 دستگاه تا پایان سال شد.
پورمهدی، با اشاره به رویداد تبریز 2018 ادامه داد: در این رویداد 5 محور گردشگری برای ارایه خدمات به گردشگران و مسافران تعریف شده که وضعیت و کم و کاستی های آن احصا شده و ضروری است تعهدهای وزارتخانه در ستاد ملی این رویداد عملیاتی شود.
در این آئین منوچهر سلمان زاده به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی منصوب و از خدمات داریوش باقرجوان در مدت تصدی حدود 3.5 سال در این سمت قدردانی شد.
باقرجوان نیز به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان منصوب شده است.
خبرنگار.ع: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.