مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: دهیاران نهادی نوپا و مردم نهادی هستند که با رأی مردم برای خدمت به روستاییان نقش ایفا می‌کنند. 
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی تقی کرمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به گرامیداشت رو ملی دهیار، اظهار کرد: حدود یک هزار و 912 دهیار در آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند، هرچند طبق مصوبه به یک هزار و 930 دهیار نیاز داریم، ولی به دلیل برخی مهاجرت‌ها، هنوز 18 دهیار هم برای فعالیت نیاز است. 
وی در خصوص وظایف دفتر امور روستایی استان، اعلام کرد: نظارت بر عملکرد دهیارها و بسترسازی مناسب برای ارائه‌ی خدمات برای روستاییان جزء وظایف دفتر امور روستایی می‌باشد، طبق قانون برای دهیاران 47 وظیفه تعیین شده است .   کرمی با اشاره به فرمایشات مقام رهبری و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: دولت برای اینکه معضل بیکاری را در روستاها برطرف کند، تسهیلات ارزان قیمت برای روستاییان ارائه می‌دهد و نرخ بانکی برای ارائه ی تسهیلات بانکی روستاییان از سه درصد تا 10 درصد است.
وی با تاکید براینکه آذربایجان‌شرقی دارای 52 روستای گردشگری است، اظهار کرد: روستاییان نیز برای جذب توریست داخلی و خارجی بستری مناسب فراهم کرده و با دهیاران  همکاری کنند، دولت سال گذشته به هفت روستا منابع مالی ترزیق کرد. 
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی نقاط روستایی تعداد دهیاران کم‌تر است، اظهار کرد: به طور مثال در روستای باغ معروف که بیش از 17 هزار نفر جمعیت دارد، ارائه‌ی خدمات برعهده‌ی چهار نفر است، در حالی که در برخی شهرهای سه هزار نفری، 50 نفر خدمات ارائه می‌دهند.   وی بیان کرد:  طبق قانون نحوه‌ی انتخاب دهیاران بر اساس شورای روستایی انجام می‌شود و حکم دهیار از طریق بخشدار صادر می‌شود. 
کرمی خاطرنشان کرد: دفع زباله یکی از مهم‌ترین وظایف دهیاران است، مهم‌ترین دغدغه‌ی دهیاران جمع آوری صحیح زباله‌ها است و در این راستا 540 ماشین حمل زباله برای دفع پسماند ارائه شده است.   وی با اشاره به اینکه شوراها یار و یاور اصلی دهیاران به شمار می‌روند، اعلام کرد: امین مردم و مشاور اصلی دهیاران شوراها هستند، در روستاهایی که شورا تشکیل نمی‌شود، اختیارات برای انتخاب دهیار به شورای بخش واگذار می‌شود.   وی در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها، اظهار کرد: دهیاران موظف هستند برای هرگونه ساخت‌وساز  در روستاها پروانه صادر کنند، برای جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز، دهیاران به بخشداری مراجعه کرده و طبق ماده‌ی 99 هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز  را به دبیرخانه می‌فرستند.   مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد:  تهیه ی هر طرح هادی برای دولت حدود 70 تا 100 میلیون تومان هزینه دارد و طرح هادی در 710 روستای استان در حال اجراست.   وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم حدود 144هزارو 325 واحد مسکونی در سطح استان مقاوم سازی شده است، عنوان کرد: دولت موظف است هرسال حدود 12 هزار واحد مسکونی را نوسازی و مقاوم سازی کند. 
وی متذکر شد: در حال حاضر اگر فرصت شغلی در روستاها ایجاد شود، مهاجرتی از روستا به شهر انجام نمی‌گیرد، دولت در این راستا گام‌های مثبتی برداشته است و با پرداخت تسهیلاتی با نرخ بهره ی بانکی پایین برای روستاییان منابعی تخصیص داده است. 
کرمی ادامه داد: آموزش نحوه‌ی برخورد با گردشگران، آموزش زبان انگلیسی و برگزاری جشنواره‌های متعدد از اقدامات دفتر امور روستایی است؛ به طوری که سال‌جاری 59 جشنواره و نمایشگاه در روستاهای استان برگزار می‌شود. 
  
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.