به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده روز یکشنبه در جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره به اینکه منطقه ویژه علم و فناوری در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها پیشرو است، ادامه داد: دیگر استان ها منتظر استفاده از تجارب آذربایجان شرقی و عملیاتی کردن آن در استان خود هستند.
جبارزاده با بیان اینکه شیوه های اجرایی برای مناطق ویژه تدوین نشده است، گفت: باید از این فرصت استفاده کرده و انتظارات مراکز تولیدی، علمی و تحقیقاتی استان از منطقه ویژه را برآورده کنیم.
وی اظهار کرد: از همه دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی درخواست می کنم که از این امکان ایجاد شده و اختیار داده شده بهره مند شوند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: هدف از منطقه ویژه علم و فناوری ساختن مراکز جدید نیست بلکه شناسایی امکانات موجود و هم افزایی آنها و استفاده از امکانات جدید در راستای خلق ثروت است.
وی با اشاره به ایجاد شبکه های هماهنگی در بخش های مختلف ادامه داد: هدف از ایجاد این شبکه ها تعریف ساختاری است که امکانات موجود در استان را شناسایی کرده و آنها را در کنار هم قرار دهد.
جبارزاده گفت: تا کنون بر اساس نیازی که اعلام شده 14 شبکه در منطقه ویژه علمی و فناوری ربع رشیدی تعریف شده که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و یا انجمن های تخصصی بخش خصوصی وظیفه تعریف ماموریت این شبکه ها را عهده دار هستند.
وی افزود: شبکه فناوری نفت و گاز یکی از شبکه های موفق استان است که از بستر این شبکه باید وارد صنعت نفت و گاز شده و باید بخش از بازار 40 میلیارد دلاری این صنعت را در اختیار بگیریم.
جبارزاده گفت: دانشگاه سهند متولی شبکه فناوری نفت و گاز در استان است و باید به همراه بخش خصوصی و دیگر مراکز دانشگاهی و علمی تلاش کنند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه در زمینه انرژهای نو باید عهده دار شبکه نوآوری انرژی های تجدید پذیر در استان باشد.
وی ادامه داد: شبکه فناوری و نواوری علوم شناختی را دانشگاه شهید مدنی، شبکه فناوری آب و خاک را مرکز تحقیقات کشاورزی استان و سازمان جهاد کشاورزی، شبکه ارتباطات و میکرو الکترونیک را دانشگاه سهند و شبکه گیاهان دارویی و طب سنتی را مرکز تحقیقات کشاورزی عهده دار هستند.
جبارزاده گفت: شبکه فناوری زیستی توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی، شبکه فناوری نانو توسط دانشگاه تبریز، شبکه مواد پیشرفته و کامپوزیت ها توسط انجمن کانی غیرفلزی، شبکه مهندسی پزشکی توسط نمایندگی وزارت دفاع در استان، شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات را انجمن صنفی رایانه استان و شبکه فناوری خودرو و قطعه سازی توسط انجمن قطعه سازی استان مدیریت می شود.
وی اظهار کرد: شبکه فناوری های غذایی، بهداشتی و دارویی را دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فناوری نساجی و پوشاک را انجمن نساجی استان عهده دار شوند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: بزرگترین ضمانت اجرایی شبکه ها حیثیت و آبرویی مجموعه هایی است که مسئولیت این شبکه ها را عهده دار شده اند.
منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی درمحدوده شهر تبریز واقع است که از طرف شمال به مرز شمالی شهر (کوه عون بن علی) از سمت جنوب غربی به حد شمالی شهر آذرشهر و از غرب به شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و از شرق به شهرک صنعتی عالی نسب (سعیدآباد) ختم می‌شود.
بر اساس ماده 2 آیین نامه تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها و محیط های ارتباطی، نهادها و موسسات، افراد و اطلاعات می باشد که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری ها در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون و هم پیوند با اهداف و راهکارهای معین هماهنگ شده و با جذب فرصت‌ها و سرمایه های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه ای و بین المللی و اشتراک منافع همه طرفهای ذینفع و هم‌افزایی بین سازمان‌ها، مراکز و موسسات حاضر در منطقه، سبب ارتقای فناوری و در نتیجه توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می شوند. بر این اساس منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز یکی از پنج منطقه ویژه ای می باشد که در تاریخ 27/10/93 از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (شورای عتف) مجوز دریافت کرد.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار: پرویز انصاری
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.