به گزارش دوشنبه ایرنا، این کتاب دربرگیرنده مجموعه ای از سخنرانی ها و مقالات پژوهشی، فرهنگی و تاریخی و اجتماعی سیدمسعود پیمان است که چاپ نخست آن در 543 صفحه با شمارگان یک هزار جلد و همکاری موسسه تاریخ و فرهنگ 'دیار کهن' روانه بازار شده است.
'آذربایجان، پیشگام جنبش آزادیخواهی در ایران'، 'مبارزات مردم آذربایجان علیه دولت استعماری انگلیس در نهضت نفت'، 'پیدایش و سقوط فرقه دموکرات؛ نقطه عطفی در بلوک بندی سیاسی جهان امروز' و 'مشروطه خواهی در تیول شجاع الدوله مراغه ای' از جمله سرفصل های کتاب 'ناشنیده ها و ناگفته ها' است.
در این کتاب همچنین مقالاتی با عناوین ' لزوم مقابله جدی با تحریف آرمان های ستارخان سردار ملی'، 'نقش مطبوعات آذربایجان در فرهنگ سازی انقلاب اسلامی' و 'عید خونی که بر نشد' و 'اسناد منتشر نشده از تاثیر افشاگری های مردم و نمایندگان حوزه های مرند و میاندوآب در نحلال مجلس بیستم شورای ملی' چاپ شده است.
در یادداشت رحیم نیکبخت، دبیر مجموعه بر مقدمه کتاب 'ناشنیده ها و ناگفته ها' آمده است: آذربایجان در تاریخ، فرهنگ و هویت ایران جایگاه مهمی داشته و در تداوم آن هم نقشی سرنوشت ساز داشته است. بدون تردید رسمیت یافتن تشیع در ایران که در مسجد جامع تبریز توسط شاه اسماعیل صفوی فرزند خلف شیخ صفی الدین اردبیلی اعلام گردید، نقطه عطف تاریخ ایران جدید بود.
یادداشت حاکی است: 'از جمله مصادیق مهم نقش آفرینی مردم و رجال آذربایجان در نهضت اسلامی ملی کردن صنعت نفت در ایران بروز و ظهور یافت روزنامه مهدی آزادی هم در این نهضت ملی پا به عرصه فعالیت نهاد. جالب آن است که به امر حضرت آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی روزنامه مهد آزادی توسط مرحوم سیداسماعیل پیمان فعالیت خود را آغاز کرد و در جریان نهضت ملی نفت به رسانه پرنفوذ نیروهای مذهبی تبدیل شد.'
در یادداشت اضافه شده است: 'این مجموعه با استناد به مستندات منتشر شده در مهد آزادی و منابع دست اول دیگر تلاش دارد، برهه هایی از تاریخ معاصر آذربایجان را در بستر اتحاد ملی و همبستگی اسلامی مورد توجه و کنکاش قرار دهد که از دوره مبارزات اسلامی مردم آذربایجان در نهضت ملی مشروطه تا انقلاب اسلامی را دربر می گیرد'.
سیدمسعود پیمان، مدیر موسسه مطبوعاتی و انتشاراتی 'مهد آزادی' در سال 1321 شمسی در مراغه به دنیا آمد. وی از سال 1329 شمسی که مرحوم سیداسماعیل پیمان، روزنامه مهدی آزادی را تاسیس نمود، در کنار پدر به کار در روزنامه و چاپخانه مهد آزادی پرداخت.
او در سال 1339 وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته زمین شناسی پرداخت.
سیدمسعود پیمان در سال 1356 به درخواست اکبر اعتماد به سازمان انرژی اتمی ایران منتقل شد و در سال 1365 از خدمات دولتی بازنشسته شد.
وی در سال 1368 شمسی از تهران رخت بربست و به شهر 'خود' آمد تا مهد آزادی را حیات دوباره بخشد.
خبرنگار: نعمت مرادپور** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.