به گزاش خبرآنلاین از تبریز، دکتر سعید نیکوخصلت، گفت: تبریز با گذشته کهن در عرصه های فرهنگی، علمی، دینی، تاریخی و هنری باید امروز در جایگاهی بسیار بالاتر از این قرار می گرفت، وجود بافتهای فرسوده و مناطق حاشیه ای در شان جاده ابریشم و شهر علامه ها نیست و شهرداری و شورای شهر در این مناطق باید قدمی بزرگ و محکم بردارد.
وی با بیان اینکه در حاشیه شهرها چند پکیج مهم کار شده، گفت: یکی از مباحث مهم در این مناطق انگ زدایی است که با هویت سازی برای مناطق حاشیه ای به محلات پایین شهر با نگاه سبک و کم ارزش نگاه نشود.
وی افزود: در این مناطق از همه قشر افراد تحصیل کرده، حقوقدان، اساتید دانشگاه و پزشک و... داریم باید برای این افراد به منظور برگشتن و توسعه این منطقه به لحاظ فرهنگی و علمی احساس دین و علاقه و هویت سازی شود.
نیکوخصلت ادامه داد: در بحث کنترل اعتیاد با توجه ویژه و توسعه فرهنگسرا و فرهنگسازی قدم پیش بگذاریم، نباید چشم مردم برای توسعه و زندگی امن و آرام تنها به یکی دو نقطه شهر متمرکز شود.
وی خاطرنشان کرد: موارد بعدی شهرهای اقماری است که در کشورهایی مثل چین اجرا و موفق بوده بطوریکه منطقه به منطقه در طول پروسه 15 ساله حاشیه نشینی را بطور کلی زدوده و مسایل فرهنگی، اخلاقی و جانی را بهبود می بخشد.
کاندیدای دوره پنجم شورای شهر گفت: اجرای طرح شهرهای اقماری تنها از عهده شهرداری برنمی آید بلکه طبق تحقیقات ما استانداری، نیروهای امنیتی و شهرداری باید بطور یکپارچه عمل کنند و کوچکترین اختلاف میان مجریان از پیشبرد طرح جلوگیری می کند.
سعید نیکوخصلت یادآور شد: منطقه شمالی تبریز روی گسل است و به پیش بینی کارشناسان با هر حادثه کوچکی 200 هزار نفر تلفات در تبریز خواهیم داشت و باید فرهنگسازی شود تا مردم اجازه دهند که انبوه سازان بتوانند خانه های کم هزینه مستحکم در برابر زلزله بسازند.
مدرس بین المللی در آمریکا و کره جنوبی خاطرنشان کرد: در کشور چین منطقه بالانشین و پایین نشین شهر مشخص نیست، موتورسیکلت های برقی بدون آلودگیهای صوتی بیمارگونه ایران در رفت و آمد هستند.
دکتر سعید نیکوخصلت، تنها راه اصلاح وضعیت حاشیه نشینی در تبریز را احداث شهرهای اقماری دانست و گفت: در شهرهای اقماری با فاصله چند کیلومتری از شهر چند برج مستحکم و امن با تمام امکانات بهداشتی، آموزشی و تفریحی مردم احداث می شود مردم حاشیه نشین به این شهرکها منتقل شده و به جای بافتهای فرسوده با معماری جدید و توسط انبوه سازان فضای سبز و امکانات تفریحی جایگزین می شود.
وی با بیان اینکه در کشور ما قوانین خوبی وجود دارد تنها در اجرای قانون مشکل داریم، تاکید کرد: باید متخصصان شهرسازی درخصوص بافتهای فرسوده پیشقدم شوند، متاسفانه در کشور ما دور زدن و گمراه کردن شهرداری رواج یافته، به راحتی برای ساختمانهای غیرقانونی مجوز می گیریم، ولی در اروپا با یک تنبیه بزرگ برای یک جریمه ساده راه طولانی طی می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 647320
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.