کره شمالی دست به آزمایش موشکی تازه‌ ای زد. کره جنوبی می‌ گوید، این آزمایش ناموفق بوده و آمریکا می‌ گوید موشک جدید بلافاصله بعد از پرتاب منفجر شد. اما به راستی چرا چنین شکستی در چنین برهه زمانی از تنش ها رخ داده است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه اکسپرس انگلیس نوشت: در حالی که تنش های لفظی میان کره شمالی و آمریکا تشدید شده است، خبرها از شکست آزمایش موشکی این کشور خبر می دهد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند آزمایش موشکی بامداد روز یکشنبه کره شمالی با شکست مواجه شده و موشک پرتاب شده لحظاتی پس از شلیک در آسمان منفجر شده است.

این موشک از شهر «سینپو» در شرق کره شمالی شلیک شده بود. این دومین آزمایش موشکی پیونگ یانگ در یک ماه گذشته است که با شکست مواجه می شود.

هنوز ابعاد و چگونگی شکست این آزمایش موشکی مشخص نیست؛ اما گمانه هایی درباره احتمال اخلال آمریکا در این آزمایش مطرح شده است.

وزیر خارجه سابق انگلیس گمانه زنی هایی را در مورد احتمال اخلال هکرهای سرویس امنیت آمریکا در این آزمایش مطرح کرده اند.

«سر مالکوم ریفکیند» وزیر خارجه سابق محافظه کار انگلیس اعلام کرده است که بعید نیست که این سیستم موشکی با حمله سایبری آمریکا مختل شده باشد.

سر مالکوم به بی بی سی گفته است این آزمایش شکست خورده است زیرا این سامانه از قابلیت کافی برای فعالیت برخوردار نبود.

او ادامه داد: «با این حال باور قوی در این خصوص وجود دارد که آمریکا در مناسبت های مختلف و از طریق حملات سایبری توانسته باشد در این گونه آزمایش ها اختلال ایجاد کند. اما خیلی از این شکست هیجان زده نشوید، زیرا آنها آزمایش های موفقیت آمیز بسیاری هم داشته اند. کره شمالی در زمینه برنامه سلاح هسته ای کشوری بسیار پیشرفته است. این یک حقیقت است؛ گرچه تلخ است.»

به نظر می رسد این شکست آزمایش موشکی تا حدی تنش های ایجاد شده در منطقه را کاهش دهد.

در میان نگرانی ها در این خصوص که کره شمالی قرار است در بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار جمهوری دموکراتیک خلق کره ششمین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد، تنش ها افزایش یافته بود. با عدم انجام آزمایش هسته ای از سوی کره شمالی، گمانه احتمال جا زدن «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در برخی رسانه ها مطرح شده است؛ هر چند که هنوز مشخص نیست رهبر جوان کره شمالی برای روزهای آینده چه در سر دارد تا شکست آزمایش های موشکی اخیر این کشور را جبران کرده و بار دیگر در برابر آمریکا و متحدان واشنگتن در منطقه، قدرت نمایی کند.

همچنین در روزهای گذشته خبر اعزام مجموعه ای از رزمناوهای آمریکایی به سواحل شبه جزیره کره تنش ها در این منطقه از جهان را افزایش داده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است حاضر است حتی در صورت عدم همکاری چین با بحران شبه جزیره کره برخورد کند.

مقامات چینی نیز نسبت به آغاز یک درگیری نظامی شدید در منطقه هشدار داده اند.

کاخ سفید اعلام کرده است ترامپ کره شمالی را در حالت هشدار قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.