به گزارش ایرنا، بهمن حسین زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ارتباطات اظهارکرد: تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بیشتز از 10 خانوار استان از اینترنت پرسرعت بهره مند خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه 970 روستای استان از اینترنت نسل 4 استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: این خدمات ارتباطی به روستاها در قالب خدمات اجباری روستایی uso ارائه می شود.
حسین زاده با اشاره به افزایش 9.72 درصدی مشترکان تلفن خانگی در استان آذربایجان شرقی در 4 سال گذشته، گفت: گفت: در سال 92 تعداد یک میلیون و 483 هزار خط تلفن ثابت در این استان دایر بود که در زمان حاضر یک میلیون و 630 هزار خط رسیده است.
وی ضریب نفوذ تلفن خانگی در استان را 42 درصد اعلام کرد و گفت: بالاتر از میانگین کشوری است.
حسین زاده با بیان اینکه کاربران اینترنت پهن باند ثابت در استان از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم 1.17 برابر شده است، گفت: در زمان حاضر 490 هزار کاربر استان از اینترنت پهن باند ثابت استفاده می کنند.
وی تعداد کاربران اینترنت پهن باند سیار در استان آذربایجان شرقی را تا پایان سال گذشته یک میلیون 329 هزار مشترک اعلام کرد و گفت: طول شبکه فیبر نوری بین شهری در این استان 2 هزار و 560 کیلومتر است که یک هزار و 100 کیلومتر آن در 4 سال گذشته اجرا شده است.
حسین زاده از بهره مندی 38 روستای صعب العبور و کم جمعیت استان آذربایجان شرقی از خدمات ارتباط تلفنی در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید خبرداد و گفت: ظرفیت پهنای باند استان در این مدت از 10 گیگ به 90 گیگ رسیده و 70 گیگ زیربار ترافیک رفته است.
وی با اشاره به اینکه در زمان شروع بکار دولت دکتر روحانی هیچکدام از شهرهای استان از اینترنت نسل چهارم بهره مند نبودند و تنها سه شهر تبریز، مراغه و جلفا زیر پوشش خدمات تلفن نسل سوم بودند، اعلام کرد: در زمان حاضر 62 شهر از خدمات نسل سوم و 30 شهر از خدمات نسل چهارم استفاده می کنند.
وی ضریب نفوذ اپراتور همراه اول در این استان را 64 درصد، ایرانسل 34 درصد و رایتل 2 درصد اعلام کرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سال گذشته یکصد هزار فرصت شغلی در حوزه ارتباطات کشور ایجاد شده است، گفت: سهم این استان یکهزار و 760 شغل بود.
وی با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد کسب و کار در این حوزه، گفت: تولیدکننده های محتوا و اپلیکیشن همچنین طرح های فناورانه می توانند از تسهیلات وجوه اداره شده این وزارت خانه استفاده کنند.
حسین زاده با اشاره به تصویب و پرداخت 25 میلیارد ریال تسهیلات به 15 شرکت تولید اپلیکیشن و 8 شرکت فناورانه در استان، گفت: یکی از شرکت هایی که از این تسهیلات بهره مند شده تولیدکننده مودم جیبی است.
وی با اشاره به فعالیت ها و خدمات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در زمینه ارتقای امنتی سایبری، نصب هانی پات ( سیستم مقابله با فعالیت های غیرمجاز و هکرها ) در 16 دستگاه اجرایی و ایجاد مرکز آپا ( آگاهی، پشتیبانی، رصد) در دانشگاه تبریز را از جمله این فعالیت ها عنوان کرد.
حسین زاده همچنین در این راستا از ارائه 130 توکن امنیتی به دستگاه های اجرایی استان به منظور ثابت هویت و شناسایی بدافزارها خبرداد و گفت: در صورت نیاز دستگاه ها به نصب این سخت افزارها و آموزش نیروی انسانی، آماده ارائه خدمات هستیم.
وی با اشاره به ایجاد یکی از بزرگترین مراکز داده ( دیتا سنتر ) کشور در تبریز ، از ایجاد واحد استانی توانمندسازی توسعه کسب و کارهای نوپا و تولید محتوا در دانشگاه سهند و اجرای طرح تکاپو با مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد و رونق کسب و کار در حوزه فاوا خبرداد.
حسین زاده با اشاره به تهیه سند تدبیر توسعه استان در حوزه فاوا و آی سی تی گفت: به منظور تسهیل خدمات ارتباطی در راستای رویداد تبریز 2018 امکان بهره مندی از اینترنت وای فای رایگان در مراکز گردشگری شهر فراهم می شود.
وی با اشاره به توسعه دفاتر خدمات ارتباطی روستایی و پست بانک در استان از ایجاد 17 دفتر روستایی جدید خبرداد .
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی شاخص IDI (توسعه آی سی تی) در این استان را در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم 10 اعلام کرد و گفت: در انتهای سال 95 به رتبه 5 کشوری ارتقا یافته است.
اتحادیه جهانی مخابرات شعار ' دیتای بزرگ برای تاثیر کلان ' را برای روز جهانی ارتباطات ( 17 می مصادف با 27 اردیبهشت ) تعیین کرده است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: محمد عزیزی راد
/518/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.