به گزارش ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد افزایش یک درصدی نرخ مشارکت اجتماعی زنان بودیم، گفت: تمایل زنان برای فعالیت در سازمان های مردم نهاد افزایش یافته است.
وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه های مختلف اظهارکرد: در پایان دولت دهم کشور از نظر سیاست خارجی به بن بست رسیده بود و حل این مسئله چالش اساسی مردم و دولتمردان بود و امیدی نبود تا این مسئله به این زودی حل شود.
وی با بیان این اینکه کسانی که در اردوگاه اصولگرایان بودند هم به وضعیت بحرانی آن زمان اذعان دارند، افزود: شاه کلید شعار و وعده های روحانی، آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت در فرهنگ بود که تعامل سازنده و موثر با جهان نیز در رأس آن قرار داشت.
وی اظهارکرد: حجم عظیم آواری که تحویل دولت داده شده بود، باعث شد دولت مسائل را اولویت بندی کند که سیاست خارجی و معیشت در رأس آن بودند.
مولاوردی ادامه داد: امروزه با عبور از مرحله بحرانی به شرایطی رسیده‌ایم که زمینه برای تحقق سایر وعده ها فراهم شده است .
وی با اشاره به اینکه رأی زنان و جوانان پیروزی دکتر روحانی در خرداد 92 را رقم زد، گفت: این پیروزی نه بزرگ به ادامه‌ وضع موجود بود.
وی با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: تنها کشوری هستیم که با مذاکره و بدون جنگ از فصل هفتم منشور بین المللی خارج شدیم و همین یک دستاورد برجام برای ما کافی است.
مولاوردی با بیان اینکه برحام یک مسابقه بود و نمی توانستیم یک جانبه به همه امتیازات برسیم، گفت: همین که رئیس جمهور امریکا برحام را بدترین قرارداد کشورش عنوان می کند نشانه موفقیت سیاستمداران ماست.
وی با بیان اینکه دولت بیشترین اهتمام را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته است، گفت: افزایش تولید و اشتغال جز با عزم ملی رفع نمی‌شود.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دولت تا جایی که امکاناتش اجازه داده گام هایی برداشته است اما برای درمان بیکاری به عنوان ابرچالش و بیماری مزمن اقتصادی نیاز به جراحی های بزرگ داریم و امیدواریم در سال جاری موفقیت های بیشتری حاصل شود.
وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه‎ زنان و خانواده گفت: زمان تحویل گرفتن دولت یازدهم با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مواجه بودیم که در مرحله نخست سیاست انکار و سرپوش گذاشتن بر آسیب‎های اجتماعی کنار گذاشته شد و زنانه شدن بخش غیررسمی اشتغال، فقر، ایدز و آسیب‎های اجتماعی از مشکلاتی بود که همت ویژه‎ای را می‌طلبید.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آثار تدریجی برجام و گشایش‌هایی که از نظر تجاری و اقتصادی در حال وقوع است و به حوزه‎ اجتماعی هم خواهد رسید.
وی با اشاره به ارتقای مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در دولت یازدهم افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شاهد افزایش نرخ مشارکت زنان برای کاندیدا شدن هستیم.
وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری نیز حدود 137 خانم ثبت نام کردند که البته رد صلاحیت شدند که خبر آن در هیایوی رد صلاحیت مردان صاحب نام گم شد.
مولاوردی اظهارکرد: در انتخابات خبرگان رهبری 16 خانم ثبت نام کرده بودند که این موضوع در کشور بی سابقه بود.
وی افزود: در مدیریت های میانی شاهد تحولی در دولت یازدهم هستیم و اولین سخنگوی وزارت خارجه، اولین سفیر زن در جمهوری اسلامی ایران، اولین فرماندار زن اهل سنت، اولین معاون استاندار و اولین مدیران کل در اداراتی همچون گمرک و تعزیرات که تا به حال مردانه تلقی می شدند در این دولت از میان زنان انتخاب شدند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: این ادعا را داریم که اعتماد مردم را توانسته ایم ترمیم کنیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب به عزم ملی و یک ساختار مشارکت جویانه نیاز داریم که باید توسط نظام و نه فقط دولت طراحی شود.
وی گفت: یکی از دستاوردهایی که داشتیم در شهریور سال 95 اولین آزمون فراگیر استخدامی که اطلاعیه آن صادر شد متوجه شدیم که فرصت های سغلی بسیار محدودی برای زنان در نظر گرفته شده و با رییس جمهور صحبت کردم و 2 ماه برگزاری آزمون متوقف شد تا عدالت جنسیتی در این آزمون در نظر گرفته شد.
وی اظهار کرد: 300 فرصت شغلی جدید در این آزمون برای زنان در نظر گرفته شد و بعداز برگزاری آزمون 53.37 درصد قبولی این آزمون را زنان به خود اختصاص دادند.
مولاوردی گفت: در توسعه روابط بین الملل نیز در دولت یازدهم تعامل سازنده و موثر با جهان مورد توجه بود که در این حوزه هم قدم های جدی برداشته شد و برای تحقق اهدافمان جهت ادامه این مسیر منتظر انتخاب مردم هستیم .
وی اظهارکرد: در حوزه فرهنگ، برنامه فرهنگی رییس جمهوری این است که نگاه و رویکرد نهادهای فرهنگی باید تغییر پیدا کند و از فعالیت محوری به اثر بخشی تغییر پیدا کند.
استراتژی اصلی رئیس جمهور توسعه خلاقیت، مسئولیت و امنیت در عرصه فرهنگ است و با بودجه کم در مقایسه با برخی نهادهای فرهنگی اقدامات ارزنده ای انجام شد.
وی اظهارکرد: با وجود چالش ها و حاشیه سازی ها، دولت با قدرت مسیر خود را ادامه می دهد و کشور در مسیر توسعه متوازن قرار گرفته است.
مولاوردی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه راه را هموار می کند، از تصویب عدالت جنسیتی در شورای نگهبان خبر داد و گفت: هدف ما تعادل جنسیتی در بازار کار و ایفای نقش های خانوادگی و اجتماعی است که با سیاست های اعتدال گرای دولت به سرمنزل مقصود می رسیم.
وی گفت: این توسعه متوازن حرکت خود را آغاز کرده و به عقب باز نخواهد گشت .
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به سیاه نمایی عده ای از وضعیت موجود گفت: این عده گونه ای رفتار می کنند که انگار تمامی مشکلات زاییده دوران روحانی است در حالیکه در زمان شروع به کار دولت یازدهم شاهد افزایش اعتیاد و بسیاری از آسیب های اجتماعی زنان و افت شدید سرمایه اجتماعی بودیم .
وی با اشاره به غیرفعال شدن نهادهای مدنی، احزاب و رسانه ها در دولت دهم گفت: غیرفعال شدن این نهادها موجب انسداد اجتماعی شکاف طبقاتی و جنسیتی شده بود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به اعتراض تعدادی از دانشجویان این دانشگاه گفت: تنها دولتی هستیم که اجازه حضور مخالفان در جلسات‌مان را می‌دهیم و این میزان تحمل مخالفان نیز نشان از نقدپذیری دولت تدبیر و امید دارد.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار : پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.