به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: در تبریز و سایر شهرستان‌های استان در اثر مرور زمان و نبود بارندگی، در مسیل‌ها و گذر رودخانه‌های فصلی ساخت و سازهایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه باید از هر بلایی که اتفاق می‌افتد حداکثر استفاده برای رفع معایب و پیشگیری از حوادث مشابه بهره برد، اظهار کرد: شاید سال گذشته جو عمومی جامعه و افکار عمومی تا این حد نسبت به دخل و تصرف مسیل‌های رودخانه و معابر طبیعی رودخانه آماده نبود و اگر سال گذشته مسیرگشایی را شروع می‌کردیم با مقاومت‌های بیشتری مواجه می شدیم.
استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: شرکت آب منطقه‌ای باید مسیرهای رودخانه‌ها را براساس مصوبه این شورا بازگشایی کند و با توجه به حق و حقوق قانونی و غیرقانونی اشخاص همه دستگاه‌های اجرایی موظفند با این شرکت همکاری کنند و دستگاه قضایی نیز آماده همکاری با آب منطقه‌ای در اجرای این ماموریت است.
جبارزاده، خواستار بازبینی و بازنگری تمامی مجوزهای اخذ شده ساخت‌ و ساز در گذشته شد و ادامه داد: در سطح استان پل‌ها و عبورهای موقت که از لحاظ کارشناسی و فنی غیر اصولی است، باید مورد بررسی علمی و دقیق فنی قرار گیرد.
وی گفت: بیش از 9 هزار واحد مسکونی در مسیل‌ها احداث شده بنابر این مسیرگشایی زمان بر خواهد بود و نیاز به طی پروسه حقوقی دارد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه جان شهروندان آذربایجانی بسیار عزیزتر از این است که دچار حوادث شوند بر برخورد قاطعانه با با متجاوزان حریم رودخانه تاکید و اظهار کرد: تا زمانی که تب این حادثه نخوابیده باید برای متقاعد کردن و همراهی مردمی که در مسیر رودخانه قرار دارند، استفاده شود.
جبارزاده افزود: هر فردی مجوز عبور غیراصولی می‌دهد باید امروز پاسخگوی تبعات دردناک آن باشد هر چند که امروز دیگر مسئولیتی نداشته باشد و مهمتر از امروز حساب و کتاب روز قیامت و پاسخگویی در پیشگاه خداوند است.
وی با قدردانی از اداره کل هواشناسی استان گفت: پیش‌بینی‌های این اداره کل برای پیشگیری از حوادث و مدیریت مناسب آن ها کافی نیست و باید تجهیزات اداره کل هواشناسی بروز رسانی شود.
استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هم استانی‌های ما راضی نیستند شهروندان بیش از این دچار خسارت جانی و مالی شوند و این مردم مثل همیشه حامی ما هستند و شرایط را به خوبی درک می کنند.
جبارزاده ادامه داد: لازم است روستاهایی که در آن ها ساخت و ساز غیرمجاز و تصرف بسترها انجام شده شناسایی شود و بلافاصله ستاد مدیریت بحران عملیات بازگشایی را در این مناطق انجام دهد.
وی با اشاره به روز شورا و نقش مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: مردم با حضور پرشور در انتخابات، وظیفه ی ملی و دینی خود را انجام می دهند چرا که این برنده بودن با حضور مردم میسر می شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مردم در این رقابت با روحیه ی خدمت گذاری در سطح روستاها و شهرها در قالب شورای اسلامی به حاکمیت کشور خود کمک می کنند.
رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: پیرو نامگذاری سال جدید به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در ادامه فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی سال گذشته، امسال بیشترین تاکید روی مقوله تولید و اشتغال است.
داود بهبودی افزود: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور برای ایجاد اشتغال بسته‌ای تنظیم کرده که با رویکردهای درون زایی، برون گرایی، دانش بنیانی و عدالت محوری منطبق بوده و هم تحقق اقتصاد مقاومتی و هم انجام تکالیف برنامه ششم را برای رونق تولید، رشد اقتصادی 8 درصدی، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات غیرنفتی به میزان 25 درصد، هدفمندسازی واردات و گسترش نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور مد نظر قرار داده است.
وی تامین مالی و سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و توانمندسازی نیروی کار، ارتقای توان تولید ملی، صادرات غیرنفتی و بحث اقتصاد دانش بنیان و تعمیق تکنولوژی را از محورهای اصلی بسته اشتغال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور عنوان کرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با اعلام اینکه برش سال 96 سند تدبیر توسعه و برش برنامه ششم با رویکرد اشتغال را تدوین می کنیم، بر لزوم اجرای تمام وظایف محوله توسط دستگاه‌ها، ارائه گزارش ماهانه اقدام دستگاه‌ها و انجام همکاری‌های لازم توسط دستگاه‌ها متناسب با درخواست دستگاه مجری تاکید کرد.
بهبودی با بیان اینکه تجمیع سرمایه‌های خرد داخلی بحثی مهم در حوزه تامین مالی بوده و در حوزه اشتغال محوریت ترکیب اشتغال و توانمندسازی نیروی کار است، یادآوری کرد: در بسته اشتغال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تقویت و توسعه مراکز مشاوره خدمات کارآفرینی و کلینیک های کسب و کار و ایجاد و توسعه صندوق‌های مختلف حمایتی مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: در آذربایجان شرقی در راستای ایجاد اشتغال که خروجی رونق تولید است با توجه به اینکه برنامه ریزی‌های منسجم تری در استان انجام شده علاوه بر تکالیف ملی کارهای دیگری هم می‌توانیم انجام دهیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز هم وظایف سنگینی به عهده داشته و سایر دستگاه‌ها هم باید برای تعامل با این منطقه اقدام کنند.
بهبودی در ارتباط با تامین اعتباری طرح‌های اشتغال افزود: بخشی از منابع مالی دولتی است که در قالب کمک‌های فنی و اعتباری بوده و بخشی تسهیلات است که امسال وسیع‌تر از سال‌های گذشته ارائه می‌شود و بخشی هم مربوط به بخش خصوصی بوده و از طریق منابع خارجی تامین می‌شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.