به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار گفت: بارندگی‌ها و جاری شدن سیل اخیر باعث تخریب بخش هایی از آثار تاریخی و زیرساخت های گردشگری در این شهرستان ها شده است.
وی گفت: در شهرستان عجبشیر، پل قزل کورپی خانیان، پل پهلوی، قسمت بالایی برج کبوتر خانه جاده پادگان، سقف کبوتر خانه رحمانلو از سیل آسیب دیده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: طغیان رودخانه و سیلاب همچنین موجب وارد آمدن خسارت به زیرساخت های گردشگری از جمله سرویس های بهداشتی در منطقه شورتپه این شهرستان شده است.
آبدار با اشاره به آسیب برخی زیرساخت های گردشگری و اثر تاریخی در شهرستان آذرشهر ناشی از سیلاب افزود: در این شهرستان قسمت هایی از ساختمان اصلی و دیوار و محوطه کمپ گردشگری قرمزی گل و کمپ گردشگری قدمگاه بین 15 تا 35 درصد و اثر تاریخی معماری صخره ای چراغیل دچار خسارت و آسیب شده اند.
آبدار اظهارکرد: آسیب و خسارت بر آثار ثبتی تاریخی و زیرساخت های گردشگری شهرستان عجبشیر و آذرشهر براساس ارزیابی های اولیه از سوی کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل صورت گرفته و برآورد دقیق خسارت و وضعیت آثار تاریخی و زیرساخت های گردشگری آسیب‌دیده در دست پیگیری است.
وی تاکید کرد: در حال برآورد میزان دقیق خسارت وارده هستیم و با توجه به دستور رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی مبنی بر تخصیص اعتبارات ویژه برای خسارات ناشی از سیل، امیدواریم اعتبار مناسبی جهت مرمت ابنیه تاریخی و زیر ساخت های گردشگری این 2 شهرستان تخصیص یابد.
سیل ناشی از بارش شدید و مداوم باران در جمعه 25 فروردین موجب خسارت دیدن تاسیسات آب و برق و گاز همچنین ابنیه و راه ها و اراضی کشاورزی تعدادی از شهرستان های آذربایجان شرقی شد و جان تعدادی از مردم شهرستان های آذرشهر و عجب شیر را گرفت.
شهرستان های آذرشهر و عجب شیر به ترتیب در 35 و 95کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده اند.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.