به گزارش ایرنا، ژودیت تودالسکی روز پنجشنبه در دیدار با شهردار تبریز با ابراز خرسندی از عهده‌دار شدن عملیات باستان‌شناسی ربع‌ رشیدی گفت: اولین مطالعات آکادمیک در خصوص این مجموعه در سال 1960 میلادی توسط یک گروه آلمانی انجام شده است.
وی اظهارکرد: شخصیت رشیدالدین فضل‌الله و ابتکار مهم او در احداث این مرکز، انگیزه‌ای است که هر باستان‌شناسی را برای فعالیت در این سایت ترغیب می‌کند و این طرح گشایشی برای شناخت سایر دوره‌های تاریخی تبریز است.
تودالسکی با اشاره به این ‌که مراحل مطالعاتی باستان‌شناسی ربع ‌رشیدی با همکاری دانشگاه هنر تبریز در حال اجرا است، یادآوری کرد: با پایان مطالعات، گروه به زودی فعالیت باستان‌شناسی خود را با حمایت‌های شهرداری تبریز و اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در سایت تاریخی ربع‌رشیدی آغاز می‌کند.
شهردار تبریز نیز در این جلسه با اشاره به حمایت‌های شهرداری از طرح احیای مجموعه تاریخی ربع‌رشیدی، گفت: شهرداری با در نظر داشتن پیشینه فاخر ربع‌رشیدی، تمام تلاش خود را برای نجات این اثر تاریخی از دهه‌های متمادی غربت و بلاتکلیفی به کار بسته است.
صادق نجفی با اشاره به این ‌که به گواه تاریخ حدود 700 سال پیش، صدها طب‌آموز از نقاط مختلف جهان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این مرکز حضور داشتند، افزود: مجموعه علمی و آموزشی ربع‌رشیدی، یادگار ارزنده دوره‌ای از پیشتازی علمی و فرهنگی تبریز است که از حیث گستردگی و تنوع اقدام ها، به سختی می توان نظیر آن را در طول تاریخ علمی کشور یافت.
وی با بیان این‌که به همین منظور 40 میلیارد ریال در ردیف برنامه‌ ‌و بودجه سال 96 شهرداری گنجانده شده است، اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ چندجانبه‌ای که سال گذشته با اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دانشگاه هنر تبریز و موسسه باستان‌شناسی آلمان به امضا رسیده، این شهرداری در هر دو حوزه مطالعات اجرایی و عملیات مرمت، با تامین زیرساخت‌های فنی، از گروه‌ باستان‌سنجی و باستان‌شناسی طرح احیای ربع‌رشیدی حمایت مادی و معنوی می کند.
نجفی با اشاره به اهتمام ویژه شهرداری تبریز به احیای جایگاه متمدن و هویت‌مدار تبریز، ادامه داد: ربع رشیدی، یادمان صلابت علمی و فرهنگی ایران در دوره ایلخانی است و انتظار داریم در موعد گردشگری تبریز 2018، شاهد شکوفایی بخشی از آن باشیم.
به گزارش ایرنا ربع رشیدی از بناهای تاریخی و ارزشمند تبریز واقع در باغمیشه به سبک معماری آذری بنا شده و حدود ۷۰۰ سال پیش در این شهر دانشگاهی به‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شد.
رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.