به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن روحانی عصر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی افزود: در زمان بروز حوادث همه باید در کنار هم به صحنه بیایم و شرایط را هموار کنیم که در این زمینه بنیاد مسکن نسبت به خانواده ای آسیب دیده وظیفه سنگینی برعهده دارد و در این خصوص سرعت عمل بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: کسی که سرپرست خود را از دست داده، باید مسکن برایش ساخته شود و دولت آن را به عهده می گیرد؛ جوانی که در روستای 'چنار' تنها مانده باید خانه برایش بسازیم.
وی ادامه داد: باید در زمینه جبران خسارت ناشی از سیل و کمک به رفع مشکلات سیل زدگان به فوریت و سرعت وارد عمل شویم.
رییس جمهوری کشورمان اظهار کرد: از همه نیروهای امدادی، هلال احمر، نیروی انتظامی، سپاه و ارتش و تمام عواملی که در سیل اخیر پای کار هستند قدردانی می کنم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت هلال احمر کشور از لحاظ امکانات و تجهیزات نسبت به سال های قبل بسیار خوب است و آمادگی کامل دارد.
وی گفت: هدف اصلی از این سفر ابراز تسلیت و همدردی با آسیب دیدگان این حادثه بود؛ البته این حوادث را در استان های همجوار هم در حد پایین تری مردم عزیزمان شاهد بودند.
وی ادامه داد: ولی میزان خسارت و تعداد افرادی که در آذربایجان شرقی بر اثر سیل به رحمت حق شتافتند، بیشتر و نیاز بود که از طرف ملت و دولت ایران به مردم آذرباجان اعلام کنیم که همواره در کنا شما هستیم.
روحانی خطاب به مردم آذربایجان شرقی گفت: شما حق بزرگی بر گردن انقلاب، کشور و عظمت ایران در تاریخ داشته اید؛ سهم آذربایجان در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نسیت.
وی افزود: اگر 29 بهمن سال 1356 نبود، نمیدانیم آیا انقلاب ما به همین راحتی و زودی به پیروزی میرسید یا نه؛ نقش مردم این خطه در پیروزی انقلاب بسیار پررنگ بود و در حوادثی هم که پیش آمد، مردم آذربایجان خیلی سریع و با قدرت توانستند مسایل را حل کنند؛ در آن ایام من نیز با دعوت آیت الله شهید مدنی در تبریز بودم و شاهد حوادث آن زمان بودم.
وی اظهار کرد: در دفاع مقدس نیز همه جا مردم آذربایجان شرقی به خوبی امتحان خود را پس دادند؛ این مردم، شایسته قدردانی والا و بالا از سوی همه ملت ایران هستند.
رییس جمهوری کشورمان افزود: الحمدالله در آذربایجان شرقی شاهد یک هماهنگی بسیار خوبی هستیم و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی که در مقاطع مختلف و مسایل مختلف در قبل و بعد انقلاب در خدمت ایشان بودیم و مسئولان لایقی که این جا همواره داشته است، فرصت بزرگی است.
وی اظهار کرد: نیروهای مسلح این دیار اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نه تنها در این حوادث و حوزه امنیت، بلکه همواره در صحنه بوده اند.
رییس جمهوری کشورمان یادآور شد: حادثه سیلی که پیش آمد، هشداری برای همه ماست و در طول تاریخ بشر مواجه با چینن بلایایی بوده و تاریخ بشر توام با فراز و نشیب است.
وی افزود: سیل اخیر نشان داد که اگر نسبت به طبیعت، سرزمین و دیار و وطن مان وظایف مان را به خوبی انجام ندهیم، طبیعت روزی به ما جواب می دهد؛
رودخانه ای ممکن است سالیان دراز از آن آبی نگذرد، ولی این رودخانه می تواند روزی باعث نجات دهها و صدها نفر شود.
روحانی تشریح کرد: اگر لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه نبود امروز مصیبت ما در سیل اخیر دهها برابر می شد؛ اگر به داد دریاچه ارومیه نمی رسیدیم و به فکر دریاچه نبودیم، چه حوادثی که برای ما پیش نمی آمد.
وی تاکید کرد: ما در مقابل دریاچه ارومیه مسئولیم و اگر به این دشت زیبای اطراف دریاچه توجه نکنیم، نمک و طوفان آن می تواند تمام تمدن ما را در هم بکوبد و تمدن ما را از بین ببرد.
وی گفت: اگر این لایروبی ها بخاطر دریاچه نبود و سدها وجود نداشت، این سیلاب خسارات به مراتب بیشتری را به بار می آورد.
رییس جمهوری کشورمان اضافه کرد: ما اقداماتی را امروز می توانیم انجام دهیم که برای حوادث مشابه احتمالی این حادثه در سال های آینده آماده باشیم؛ آنچه که لازم است باید امروز انجام دهیم و برای سلامت فردای خود و فرزندان مان تلاش کنیم.
وی ادامه داد: بسیار تاثر انگیز بود، وقتی مشاهده کردیم در روستای پایین دست روستای چنار دانش آموزان جمع شده بودند و تسلیت می گفتند؛ این نشان از برادری و محبت ملت ایران نسبت به هم است.
روحانی ادامه داد: وسایل ارتباط جمعی حوادث را بسیار سریع منتقل می کنند و حوادث به صورت یک فیلم مستند مشاهده می شود؛ این وسایل هم درس آموز است و هم واقعیت ها را نشان می دهد و این تاثر را عمومی می کند.
وی اظهار کرد: ایرانیان مردم بسیار خوبی هستند و این مردم با این عشق، محبت، یکپارچگی و وحدت در مقابل دشمنان در شرایطی که در دنیا و منطقه پیش آمده، ایستادگی کرده اند و امنیت در کشور جاری است.
وی تشریح کرد: مسئولان و مردم آذربایجان شرقی تلاش کرده اند که هیچ گدا و معتاد متجاهری در استان وجود نداشته باشد و این کاری بسیار پسندیده و از مصادیق امر به معروف در قالب رسیدگی به وضعیت جامعه و مردم است.
رییس جمهوری کشورمان یادآور شد: در سیل اخیر اگر سازمان هواشناسی نبود و اطلاع رسانی دقیق نمی کرد، شرایط بدتر می شد و وسایل ارتباط جمعی نیز در انتشار اطلاع رسانی مربوط به وضعیت هوا نقش ویژه ای ایفا کردند.
دکتر روحانی، رییس جمهوری کشورمان امروز چهارشنبه به همراه جمعی از اعضای کابینه برای بازدید از مناطق سیل زده آذربایجان شرقی، سفر یکروزه ای به این استان داشت.
ارش باران شدید و جاری شدن سیل در مناطق مختلف آذربایجان در آخر هفته گذشته موجب مفقودی 42 تن از هموطنان مان در شهرستان هاب عجب شیر و آذرشهر شد که با تلاش های شبانه های روزی نیروهای امدادی و خدمات رسان تاکنون پیکر 38 نفر پیدا شده است.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.