به گزارش ایرنا، ظفر محمدی روز یکشنبه در نشست ستاد بحران مراغه افزود:بر اثر بارش های اخیر، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در نقاط مختلف این شهرستان، خسارت های زیادی به خانه های روستایی، پل های ارتباطی و راه های دسترسی روستایی این شهرستان وارد شده است.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام کارشناسان حدود 100 هکتار از باغات این شهرستان واقع در مسیر رودخانه های اصلی بر اثر سیل روزهای اخیر اسیب جدی دیده است.
وی اضافه کرد: راه های دسترسی به روستاهای این شهرستان از جمله یایشهری، کرده ده، قراتلو، بیانلوجه، کهلان ، کوسه صفر، احمد آباد و برخی دیگر از روستاها آسیب وارد شده و راه برخی از آنها نیز مسدود است.
وی گفت: هم اکنون دستگاه های خدمات رسان به صورت شبانه روزی در تلاش برای بازگشایی برخی از راه های روستایی مسدود شده بر اثر سیلاب و نیز لایروبی رودخانه های طغیان کرده هستند تا در روزهای آینده مشکلی در زمینه طغیان آب پیش نیاید و از وارد آمدن خسارات بیشتر به این مناطق پیشگیری شود.
محمدی افزود: دستگاه های خدمات رسان این شهرستان نیز با بسیج تمامی امکانات در راستای رفع مشکلات مناطق خسارت دیده تلاش می کنند.
وی با انتقاد از برخی ساخت و سازهای روستایی در بستر و حریم رودخانه ها ادامه داد: احداث اماکن مسکونی و ایجاد باغات و کاشت درختان در حریم رودخانه ها موجب طغیان آنها و وارد آمدن خسارت به مناطق روستایی و راه های دسترسی و ابنیه راه شده است.
وی اضافه کرد: دستگاه های نظارتی و متولی امر با هرگونه ساخت و ساز و کاربری های کشاورزی در حریم رودخانه ها که موجب طغیان رودخانه ها در فصل بارندگی و وارد آمدن خسارات می شوند، به صورت قاطع و شدید برخورد قانونی خواهند کرد.
معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز در این جلسه گفت: بازگشایی برخی مسسیرهای روستایی مسدود شده بر اثر رانش زمین و جاری شدن سیل این مناطق در اولویت کاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان است.
نقی مسکینی افزود: وجود بناهای روستایی و درختان کاشته شده در مسیر و بستر رودخانه ها مهمترین عامل در طغیان آب رودخانه ها و وارد آمدن خسارات به راه های روستایی بوده و با این ساخت و سازها برخورد خواهد شد.
بخشدار مرکزی مراغه نیز گفت: تخریب پل های ارتباطی روستایی و آسیب رسیدن به آنها در روستای این بخش از جمله در روستاهای کرده ده و قراتلو و یایشهری موجب قطع ارتباط راه های این روستاها شده و هم اکنون دستگاه های سنگین راه سازی در تلاش برای بازگشایی این راه ها هستند.
حسین گل محمدی افزود: در روستای کرده ده نیز دیوار ساحلی این روستا تخریب شده و به 15 واحد مسکن روستایی خسارت مالی وارد شده است.
نقی محمدی بخشدار سراجو نیز در این نشست گفت: پل روستاهای کوسه صفر، احد آباد و اه روستایی خطب سفلی و برخی دیگر از روستاهای این بخش آسیب دیده و تلاش برای مرمت آنها آغاز شده است.
عبدالله فرمانی رئیس امور آب مراغه نیز در این نشست با شاره به بارندگی های روزهای اخیر و جاری شدن سیل در این شهرستان گفت: بارش باران در 24 ساعت به 20 میلی متر رسید و ورودی آب به دریاچه سدعلویان به 105 متر مکعب در ثانیه افزایش یافت به طوری که در 24ساعت 10 میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد وارد شده است.
وی ادامه داد: با توجه به لزوم ساماندهی حریم رودخانه های این شهرستان تخصیص اعتبارات ویژه برای این منظور ضروری است.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب غربی آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.