به نوشته این روزنامه، زندگی زیر سقف دارالسلطنه چگونه جریان دارد؟
تبریز را باید نوش جان کرد؛ با یک استکان کمرباریک چای با عطر عرق شاهاسپرم ...
تبریز، همه اش یک شهر شلوغ و پر ازدحام و رفتارهای خشک داخل اتوبوس و تاکسی ها نیست، تبریز فقط شهری نیست که مدام از ناپایداری هوای آن بنالیم و در گوش هم زمزمه کنیم که اصلا نمی شود روی هوای این شهر حساب باز کرد؟! تبریز را باید نوش جان کرد؛ با یک استکان کمرباریک چای با عطر عرق شاه اسپرم که نفس ات را چاق کند و بعد پیاده راه افتاد در دالان ها و راسته های تو در توی بازار سرپوشیده و رسید تا «گجیل قاپییسی»...
آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید چقدر همین شهر خودمان را برای تفریح و خوشگذرانی و آرامش بعد از روزهای کاری شلوغ انتخاب می کنید؟
اگر بخواهید برنامه گردش یک روزه در تبریز بچینید کجاها را انتخاب می کنید و اصلا با چه چیزهایی حال دلتان خوب می شود؟ بدون اینکه حواس فکرتان را به رستوران ها و غذاهای رنگ و وارنگ پرت کنید، آیا بلدید در همین شهر خودمان یک دل سیر خوش بگذرانید؟
بدون اینکه برنامه ریزی خاصی برای نوشتن این گزارش دستم باشد رفتم سراغ چند تبریزی و از آنها پرسیدم «فرض کنید برای یک روز گردش شهر تبریز را انتخاب کنید، کجاها را انتخاب می کنید و به کدام مکان ها می روید تا روز خاطره انگیزی برای خود رقم بزنید؟»
در اتوبوس با المیرا دختر جوان 20 ساله صحبت کردم و تنها دلیلم از اینکه خواستم نظر او را بپرسم این بود که بدانم کجاهای تبریز با روحیه جوان او سازگار است؛ البته نا گفته نماند که روحیه نه چندان شاد او توی ذوقم زد و برای اینکه او را به گردش و تفریح در همین شهر تبریز متقاعد کنم، نیم ساعتی وقت صرف کردم.
المیرا که برای گردش فقط محدوده آبرسان تا میدان ساعت را انتخاب می کند، می گوید: از دیدن مغازه ها و لوکس فروشی های این محدوده لذت می برد و هیچ علاقه ای به بازدید از آثار تاریخی و طبیعی ندارد.
«تبریز شهر موزه هاست، مجموعه بی نظیری از موزه ها که هر بار فکر کردن به آنها قند در دلم آب می کند، هر بار هم میهمان داشته باشیم دستشان را می گیرم می برم موزه تاریخ طبیعی تبریز...» اینها گفته پریا توفیقی یک فعال اجتماعی است، وی می گوید: با نگهداری نمونه های نادری از گونه های حیوانی، موزه تاریخ طبیعی بسیار دیدنی است.
وی اشاره ای به موزه عصر اهن تبریز با قدمتی 3000 ساله نیز می کند و می گوید: شهر تبریز جاذبه های تاریخی زیادی دارد ولی اینکه مثل شهرهای اروپایی تبدیل به مکان تفریحی برای هر سلیقه ای باشند، چنین نیست.
پریا ادامه می دهد: به دلیل موقعیت خاص این شهر بزرگان زیادی نیز در آن زیستند و بازدید از خانه های استاد شهریار، پروین اعتصامی، امیر کبیر ، علی مسیو و ... هم برای من بسیار جالب است.
بابک اسمعیلی دیگر شهروند تبریزی است که در ائل گولی تبریز با او به گفت و گو نشستم، او می گوید: تبریز برای هر سلیقه ای جذاب هست، برای شخص آرامی مثل من که یک پیاده روی در هوای آرام حالش را خوب می کند و یا کسی که علاقه به تفریح های هیجانی مثل شهربازی ها و غیره دارد.
وی اضافه می کند: نمی خواهم ادعا کنم که شهربازی ها و پارک های بسیار مجهز و مدرنی داریم ولی باید گفت که هنوز خیلی از تبریزی ها از اینها هم استفاده نکردند.
وی می گوید: تبریز شهری هست که می توانم نیم ساعته خودم را پای کوه برسانم و سوار تله کابین شوم و هیجان را تجربه کنم، شهری است که می توانم در رستوران های مختلف از مرغوب ترین غذاها استفاده کنم و اگر علاقه با پاساژگردی و غیره داشته باشم، لاله پارک و میلاد نور و ستاره باران و پردیس تربیت و غیره انتخاب خوبی است.
اسمعیلی می گوید: فرض کنید دلتان گرفته و می خواهید حال معنوی پیدا کنید، می دانید چه مساجد زیبایی در این شهر وجود دارد، مسجد کبود یک انتخاب خوب است، اینکه تنها راه بیافتی بروی آنجا و صدای اذان را در آرامش گوش دهی.. وی اضافه می کند: می تونید برید چند کتابفروشی خوب سطح شهر و یا شهر کتاب، خرید یک کتاب خوب و نشستن در یک پارک خلوت و مطالعه هم جزو علاقمندی های من در این شهر است.
سئوال خود را از فرشید نیز می پرسم، او جوانی بیست و چهار ساله است و تقریبا از تفریح در تبریز ناامید است، می گوید: متاسفانه محیط های تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت در تبریز، با کمبود جدی مواجه است و این موضوع باعث شده که بیشتر جوانان، محیطی همچون لاله پارک را که در اصل، مرکز خرید است، برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنند. وی ادامه می دهد: البته ائل گلی هم انتخاب دوم بنده است و در عمل، به جز این دو مکان، انتخاب دیگری برایم وجود ندارد.
هرچند که اماکن دیگری همچون موزه های مختلف نیز وجود دارد، اما این اماکن برای گردشگرها می تواند جذابیت داشته باشد و برای شهروندانی همچون ما، جذابیت آنچنانی ندارد.
از خواهر فرشید بیست و چهارساله نیز همین سئوال را می پرسم، او نظر مخالف برادرش را دارد، می گوید: از رفتن به امامزاده های مختلف و بقاع متبرکه لذت می برد.
گشتن در بازار سرپوشیده تبریز نیز از دیگر علایق اوست که به گفته خودش حداقل ماهی یکبار همراه دوستش به آنجا سر می زند.
ندا روزهای شادش را در تبریز این گونه برایم توصیه می کند که اگر پول داشته باشد می رود خرید، حال هر جایی که باشد، از لاله پارک گرفته تا خیابان تربیت، در خیابان تربیت که قدم می زند می رود ناهار را هم در بازار می خورد و سری به گلفروشی ها و گلخانه های شهر هم می زند و گل هم سوغات یک روز شاد او در تبریز است.
امیر و علیرضا فرهمند را در یکی از کافه های ولیعصر می بینم سئوال خودم را از آنها هم می پرسم و آنها جواب می دهند: اگر ولیعصر خلوت باشد ترجیح می دهند کل اوقات تفریح خود را در این محدوده سپری کنند، از خیابان سنگفرش گرفته تا کافه های بسیار زیبا و مجلل.
آنها می گویند: اگر آخر هفته ها فرصت داشته باشند، تئاتر و سینما نیز انتخاب خوبی است.
شما چطور در شهر تبریز خوشگذرانی می کنید؟ اگر قرار باشد برای یک روز تفریح در شهر تبریز برنامه ریزی کنید کدام مکان ها را انتخاب می کنید؟
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.