به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهر، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده عصر امروز در همایش عاملین زکات و روحانیون شهرستان اهر اظهار داشت: خوشبختانه هرسال نسبت به سال‌های قبل شاهد افزایش جمع‌آوری زکات در شهرستان اهر هستیم و امیدواریم بتوانیم در عمل به واجبات و احکام الهی جامع عمل بپوشانیم، چراکه اصل تشکیل نظام اسلامی در ایران رعایت واجبات، ارزش‌های اسلامی و حدود، اجرای احکام الهی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از واجبات الهی پرداخت زکات بوده و ستادهای زکات در این زمینه تلاش کرده‌اند تا در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، افزود: زکات در قرآن کریم بعد از نماز 27 مورد مطرح شده، یعنی پروردگار متعال نماز و زکات را قرین کرده است.

امام جمعه اهر ادامه داد: اگر کسی نماز بخواند ولی زکاتش را پرداخت نکند به نوعی نماز همان فرد قابل‌قبول نیست و همین امر نشان‌گر اهمیت زکات است.

آیت‌الله حاجی‌زاده با بیان اینکه اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه از طریق زکات گذران زندگی می‌کنند، گفت: به دلیل این‌که وضعیت معیشتی و مالی همه مردم جامعه یکسان نیست پروردگار متعال زکات را مطرح کرده‌اند تا محرومین با درآمدهای حاصل از زکات گذران زندگی کنند.

رئیس شورای زکات شهرستان اهر با اشاره به اینکه  پرداخت زکات شامل گندم، کشمش، احشام، جو، خرما، طلا، نقره و غیره می‌شود، تاکید کرد: ثروتمندان با پرداخت زکات اموال خود، رزق و روزی آن‌ها هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی پربرکت می‌شود و پرداخت به‌موقع زکات در ریشه‌کن شدن فقر در جامعه تأثیر بسیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه ترویج نماز، زکات و امربه‌معروف و نهی از منکر از جمله وظایف روحانیون و مظهر حکومت دینی است، خاطرنشان کرد: پرداخت زکات اموال انسان را بیمه می‌کند، وقتی کسی زکات و خمس اموال اش را پرداخت می‌کند طبق آیات الهی، خداوند انسان‌ها را از حیث نعمات سیر آب می‌کند.

افزایش 20 درصدی جمع‌آوری زکات طی سال گذشته در اهر

ارسلان طهماسبی هم در این همایش با اشاره به اینکه کمیته امداد در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش قابل‌توجهی از خود ایفاء می‌کند، اظهار داشت: در طول سال گذشته کمیته امداد اهر بیش از برنامه‌های ابلاغی ستاد زکات فعالیت داشته و در این زمینه 4 جلسه شورای زکات در اهر تشکیل‌شده و 26 مصوبه داشته که 19 مورد به کامل اجرایی شده است.

وی بابیان اینکه 150 نفر از عاملین و روحانیون به‌عنوان امداد یاران افتخاری با شورای زکات شهرستان اهر همکاری داشته‌اند، افزود: در طول سال گذشته 5 جلسه آموزشی برای عاملین زکات شهرستان و روستاها در قالب دو جلسه شهرستانی و 3 جلسه روستایی برگزار کرده‌ایم.

مدیر کمیته امداد شهرستان اهر اضافه کرد: بنا به نظر رئیس شورای زکات شهرستان اهر سه مورد گفتمان زکات در بین دانش‌آموزان اهری و اولیا برگزار شد تا با این روش بتوانیم فرهنگ زکات را در بین دانش‌آموزان ترویج دهیم.

طهماسبی تبیین و تشریح سیاست‌ها و رویکردهای شورای مرکزی زکات در بین فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج، روحانیون و دهیاران از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای زکات شهرستان اهر در راستای فرهنگ‌سازی و توسعه زکات برشمرد، ادامه داد: دیدار اعضای شورای زکات اهر با 250 نفر از کشاورزان و مؤدیان نمونه از دیگر برنامه‌های دبیرخانه زکات بود.

وی اظهار کرد: با توجه به سرمازدگی باغات و مزارع اهر در اوایل سال‌های گذشته زکات مستحب آن‌طور که انتظار داشتیم جمع‌آوری نشد و میزان زکات جمع‌آوری‌شده شهرستان اهر در طول سال گذشته و در مقایسه با آمار سال 94 بیش از 20 درصد افزایش‌یافته است.

مدیر کمیته امداد شهرستان اهر با تأکید بر اینکه 90 درصد زکات جمع‌آوری‌شده در اهر برای امور محرومین صرف شده است، گفت: احداث 9 مسکن برای اقشار محروم، مساعدت برای درمان محرومان به تعداد 140 مورد، 14 مورد تأمین جهیزیه، کمک برای تحصیل 75 نفر دانش‌آموز و دانشجو، کمک در راستای پرداخت بدهی‌های 220 نفر از محرومین و اجرای 5 پروژه عمرانی از اقدامات انجام‌شده از سوی شورای زکات شهرستان اهر است.

انتهای پیام /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 611077
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.