به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی، تعطیلات نوروز امسال نیز مانند سال های قبل، میزبان گردشگران و مسافرانی بود که برای دیدن زیبایی ها و جاذبه های این خطه دلاورپرور ایران زمین به آن سفر کرده بودند.
اداره های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، فرماندهی انتظامی و جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی به همراه شهرداری تبریز کارکرد ویژه ای در خدمات رسانی به میهمان و گردشگران در تعطیلات نوروز امسال به عهده داشتند.

**اقامت بیش از 179 هزار نفر در مراکز اقامتی آذربایجان شرقی
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تکمیل 63 درصد از ظرفیت اماکن اقامتی آذربایجان شرقی از آغاز تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: از تاریخ 25 اسفند تا 10 فروردین، 179 هزار و 751 نفر، در مراکز اقامتی و اسکان استان اقامت کردند.
فرشاد رستمی گفت: ثبت آمار اقامتی مسافران نوروزی استان از طریق ثبت روزانه مراکز رسمی اقامتی صورت می پذیرد و آمار اقامت مسافرانی که در خانه اقوام و آشنایان اقامت می کنند در دست نیست.
وی در خصوص افزایش ظرفیت اقامتی استان گفت: براساس تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته در مهر ماه سال 95 که از سوی ستاد اجرایی خدمات سفر استان انجام گرفته ظرفیت مراکز اقامتی تحت نظارت این اداره کل باید افزایش یابد.
رستمی با اشاره به میزان بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا 10 فروردین 179 هزار و 178 مورد بازدید صورت گرفته و مجموعا یک میلیون و 386 هزار و 410 نفر بازدید از کلیه جاذبه های استان اعم از تاریخی، طبیعی، تفریحی و مصنوع استان انجام شده است.
وی با اشاره به رشد 15 درصدی تردد جاده ای استان اظهار کرد: بنا به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، آمار تردد خودرو ها در محورهای مواصلاتی استان،از آغاز سال جدید تا به امروز، 9 میلیون و 735 هزار و 539 خودرو بوده که نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

** برگزاری 41 آیین نوروزگاه در آذربایجان شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری 41 آیین نوروزگاه 'آیین های سنتی نوروزی آذربایجان' از آغاز تعطیلات نوروز 96 در استان خبر داد
مرتضی آبدار گفت: برنامه های فرهنگی نوروزگاه به منظور احیاء آئین ها، آداب و رسوم سنتی نوروز و نیز ایجاد شور و نشاط اجتماعی با شعار 'نوروز میراث صلح و دوستی، پیوند فرهنگ و طبیعت 'در سطح استان برگزار شد.
وی افزود: با هدف پاسداشت آیین دیرپای نوروز و ایجاد شور و نشاط اجتماعی، این برنامه ها با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری ها و منطقه آزاد ارس با استفاده از ظرفیت مثال زدنی هنرمندان این استان برگزار شد.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی اظهار کرد: این طرح با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری از 25 اسفند 95 آغاز و هنرمندان در ایام نوروز در تبریز و سایر شهرستان ها به اجرای آیین های نوروزی آذربایجان برای گردشگران پرداختند.
آبدار افزود: بازار تبریز، محوطه مسجد کبود، پارک ائل گلی، خانه حیدرزاده، عمارت شهرداری، بازارچه دائمی صنایع دستی، روستای صخره ای کندوان، رصد خانه مراغه، محوطه گنبد سرخ و کبود مراغه، مقبره شیخ محمود شبستری در شبستر، کلیسای سنت استپانوس و پارک کوهستانی جلفا و شهرستان خداآفرین از جمله مکان های برگزاری این مراسم بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اجرای موسیقی زنده سنتی، آیین تکم گردانی و اجرای آیین های ویژه نوروز در آذربایجان را از جمله برنامه های طرح نوروزگاه برشمرد و گفت: با توجه به استقبال پرشور گردشگران و نتایج نظرسنجی ها، برگزاری این برنامه ها رضایت گردشگران را به همراه داشته است.

**اسکان بیش از 47 هزار گردشگر در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی از اسکان 47 هزار و 968 نفر روز گردشگر فرهنگی و غیرفرهنگی در مراکز اقامتی آموزش و پرورش این استان خبر داد.
جعفر پاشایی افزود: این تعداد گردشگر تا پایان هشتمین روز نوروز در مراکز اسکان موقت فرهنگیان استان پذیرش شده اند.
وی اظهار کرد: از ابتدای فعالیت ستاد اسکان نوروز 96 تا کنون، 5 هزار و 330 خانوار در ستادهای اسکان استان پذیرش شده اند که این تعداد شامل 19 هزار و 187 نفر است.
پاشایی با قدردانی از تمامی عوامل دخیل در ستادهای اسکان و مراکز اقامتی ادامه داد: ستاد اسکان نوروز 96 در استان، با تجهیز 2 هزار اتاق، علاوه بر مراکز اقامتی دیگر و خانه های معلم نهایت تلاش خود را در استقبال از میهمانان نوروز 96 و پذیرش مسافران بکار گرفته است.
آموزش و پرورش استان 40 ستاد اسکان در تبریز و سایر شهرستان ها برای پذیرایی از فرهنگیان کشور در تعطیلات نوروزی امسال آماده کرده است.

**انجام چهار هزار ماموریت اورژانس 115 آذربایجان شرقی
رئیس مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: با آغاز طرح نوروزی از 25 اسفندماه سال گذشته تا 13 فروردین ماه جاری چهار هزار و 77 ماموریت توسط کاردان های این مرکز انجام شده است.
دکتر روزبه رجایی روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد سه هزار و 200 ماموریت مربوط به ماموریت های شهری، 744 ماموریت جاده ای و 133 ماموریت بین مراکز بوده است.
وی تعداد ماموریت های تصادفی اورژانس استان را 711 ماموریت برشمرد و اظهار کرد: سه هزار و 233ماموریت غیر تصادفی توسط کاردان های اورژانس استان انجام شده است.
رجایی ادامه داد: در این مدت 314 مصدوم حوادث جاده ای و 419 مصدوم حوادث شهری پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی توسط کاردان های این مرکز به بیمارستان منتقل شده اند.
وی آمار افرادی را که در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند 16 نفر و کسانی که در حوادث شهری فوت کرده اند را هفت نفر برشمرد.
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان همچنین گفت: 102 پایگاه ثابت فعال در استان وجود دارد و در این ایام 12 ایستگاه سلامت در سطح استان فعال است.
وی ادامه داد: در این مدت یک هزار و 364 نفر به ایستگاه های سلامت مراجعه کرده اند.
وی با بیان اینکه تمامی پرسنل این مرکز از 25 اسفندماه تا 15 فروردین ماه جاری در آماده باش کامل به سر می برند افزود: در این ایام اورژانس هوایی، موتورآمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات به هموطنان در کمترین زمان آماده است.

**جابجائی 273 هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی
معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی تعطیلات نوروزی امسال 273 هزار مسافر توسط ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر استان جابجا شد.
کاظم تیمورزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد مسافر طی روزهای 25 اسفند تا 12 فروردین ماه جاری در قالب 25 هزار سفر اعم از اتوبوس، مینی بوس و خودروهای سواری به صورت درون و برون استانی به ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد: در این مدت تعداد 173 هزار مسافر در قالب 10 هزار سفر از طریق اتوبوس، 60 هزار نفر با چهار هزار سفر به وسیله مینی بوس و 40 هزار مسافر با بیش از 10 هزار سفر از طریق خودروهای سواری در جاده های آذربایجان شرقی تردد کرده اند.
تیمورزاده گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل آذربایجان شرقی با همراهی صنوف مربوطه، ضمن انجام برنامه ریزی های لازم و تشکیل کمیته خدمات، تمهیدات لازم برای ارایه خدمات بهینه به مسافران نوروزی را فراهم کرد.
به گفته وی، در طول تعطیلات نوروزی افزایش 14 درصدی میزان تردد در جاده های آذربایجان شرقی به ثبت رسید.
تیمورزاده افزود: از 25 اسفند تا 13 فروردین، تردد 11 میلیون و 835 هزار و 880 خودرو در جاده های استان ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 10 میلیون و 358 هزار و 116 مورد بود.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.