به گزارش ایرنا، این محل که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، در حوالی روستای 'آقمنار' شهرستان ملکان و در پایین تپه علی بلاغی واقع شده و در آن زیارتگاهی وجود دارد که بر اساس برخی روایات و نوشته ها مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.
از منتهی الیه این تپه نیز چشمه پر آبی بنام چشمه علی بلاغی جاری است که با قدمت 2000 ساله یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان ملکان محسوب می‌شود.
این چشمه که در نزدیکی روستای آقمنار و در 20 کیلومتری ملکان واقع شده دارای هفت دهنه آب است که طبیعت زیبای آن بخصوص در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
وجود تپه‌های متعدد در کنار این چشمه در زمستان نیز زیبایی بی بدیلی به چهره این منطقه بخشیده و باعث شده است دوستداران سرسره با برف جای خالی پیست اسکی را در این محل پیدا کنند.
فراوانی آب چشمه و دائمی بودن آن، بیش از 500 هکتار از باغات و مزارع چند روستای شهرستان سیراب کرده و در کنار آن آب گوارا و زلال این چشمه وجود اهالی را طراوت می بخشد.
زلالی، خنکی و گوارا بودن آب چشمه تعداد زیادی از طرفداران طبیعت را در هر فصل از سال به این منطقه گردشگری فرا می خواند.
متاسفانه بر‌غم این همه موهبت الهی و چهار فصل بودن و طبیعت زیبای آن، هیچ‌گونه امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه وجود نداشته و گردشگران طبیعت همچنان منتظر اقدامات مسئولان برای رسیدگی به آن هستند.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منطقه علی بلاغی آقمنار استعداد زیادی در راستای ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری دارد و تنها روستای هدف گردشگری شهرستان به شمار می‌رود.
وحید خادمی با اشاره به تاریخچه تپه علی بلاغی از ثبت این تپه در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: تپه علی بلاغی آقمنار که در کنار چشمه علی بلاغی قرار گرفته مربوط به دوره‌های تاریخی قرون میانه اسلامی است.
رئیس میراث فرهنگی ملکان در خصوص ساماندهی و ایجاد امکانات لازم در منطقه علی بلاغی نیز اظهار کرد: در راستای ساماندهی محل اقداماتی از قبیل نقشه‌برداری موقعیت محل و ارائه طرح از طرف مشاوران اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده ولی با توجه به کمبود منابع مالی در حال حاضر این امر میسر نشده است.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در صورت تامین اعتبار اقدامات لازم جهت ایجاد کمپ گردشگری و زیرساخت‌های رفاهی اعم از احداث سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق در سال‌های آینده با مشارکت اعضاء شورای اسلامی و دهیاری روستا انجام می شود.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: قادر منجمی**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
7228/6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.