به گزارش ایرنا، صابر تقویمی روز سه شنبه در جلسه کارگروه منابع طبیعی این شهرستان در سالن جلسات اداره جهاد کشاورزی افزود: کاشت درخت و حفاظت از طبیعت دارای پشتوانه ای از علایق ملی، سنت تاریخی و توصیه های دینی است.
وی با بیان اینکه این شهرستان دارای 130 هزار هکتار مراتع است، یادآوری کرد: اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری از جمله احداث آب بندهای ملاتی و گابیون بندی آبراه های کوچک کوهستانی در تغذیه منابع زیرزمینی مهم است.
فرماندار هریس، زراعت در دامنه کوه های سطوح شیبدار مشرف به روستاها را از عوامل فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: باید تفکر و فرهنگ حفظ منابع طبیعی در این شهرستان با برگزاری همایش ها و آموزش دهیاران، شوراها و با حمایت از کشاورزان فعال ترویج یابد.
تقویمی، با بیان اینکه میزان علوفه تولیدی از مراتع این شهرستان 21 هزار و 750 تن در سال است، ادامه داد: برخورد با عوامل آتش سوزی مراتع، ایجاد تعادل دام و مرتع و ایجاد اشتغال با ترویج و آموزش زنبورداری و تولید عسل در این مراتع ضروری است.
وی خواستار تشکیل گروه های دوستدار طبیعت در قالب تشکل های مردم نهاد و سرعت دهی در ایجاد شهرک دامپروی شهر زرنق برای مدیریت صحیح منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب طبیعت و چرای نابهنگام مراتع شد.
امام جمعه هریس نیز در این جلسه گفت: در زمان کنونی حفظ محیط زیست به عنوان یکی از دغدغه های مهم مردم، دولتمردان، پژوهشگران و تصمیم گیران در سطح کشور و جهان است.
حجت الاسلام قهرمان احمدی افزود: در آموزه های دینی و سنت و سیره اهل بیت(ع) تاکیدهای خاصی در مورد اهمیت و جایگاه منابع طبیعی شده و صیانت از منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی از لحاظ شرعی و عقلی واجب است.
وی با اشاره به وظیفه مردم در حفاظت از منابع طبیعی یادآوری کرد: باید حفظ و حراست از منابع طبیعی از طریق آحاد مختلف مردم انجام شود و مردم در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری کنند.
حجت الاسلام احمدی، ادامه داد: در این خصوص باید آموزش های لازم به همگان و به ویژه دانش آموزان ارایه شود.
شهرستان هریس با 50 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شرق تبریز واقع شده است.
خبرنگار: محمد طلوعیان ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
7227/8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.