به گزارش این روزنامه، در شرایطی که بازار عرضه کالاهای مصرفی حال و هوای عید نوروز دارد، مقام های سازمان بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز 1396 در سراسر کشور خبر داده اند.
امر مهمی که در رابطه با بازرسی و کنترل صنوف مختلف عرضه کالا مطرح است، لزوم خارج شدن بازرسی ها از کنترل های یکنواخت و کلیشه ای و وارد شدن در عرصه جلوگیری از کلاهبرداری ها و عدم ارائه تعریف و توضیحات دروغ برای فروش کالا در رسانه ها و بویژه رسانه مادر است.
به عبارتی کنترل و بازرسی قیمت ها فقط مختص خرده فروشی ها و خدمات جزئی نیست، بلکه کنترل قیمت ها باید از مبدا و از سطح عمده فروشی ها تا سطح بازار به اجرا گذاشته شود. امر مهمی که امسال مطرح است مبارزه با قاچاق انواع کالاست که باید به جد و همه جانبه در راستای حمایت و همدلی و پشتیبانی از اقتصاد و تولید ملی به صورت خستگی ناپذیر تداوم یابد.
در وضعیت موجود به زعم کارشناسان اقتصادی مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا در مواردی مهم تر و تعیین کننده ترین وظیفه پیش روی متولیان و مسئولان در بخش های نظارتی قرار دارد و در حقیقت باید همپای مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر با پدیده های مخرب اقتصاد یعنی قاچاق کالا و عرضه نامتوازن و بنیان کن انواع کالاهای خارجی قاچاقی بدون تسویه حساب مالیاتی و عوارض گمرکی در بازار جلوگیری شود.
عرضه سیل آسای انواع کالاهای مصرفی و حتی کالاهای سرمایه ای و بادوام قاچاق موجب تعطیلی و از کارافتادن چرخ کارخانجات داخلی و توقف فعالیت اقتصاد ملی گردیده است. عدم اشتغال جوانان و بیکاری گسترده موجب شده تا دشمنان به انواع روش های پیشرفته ولی شناخته شده، آسیب های اجتماعی را در قالب های مختلف در جامعه و بین مخاطبان رواج دهند. بنابراین با در نظر گرفتن این حقیقت است که به مقوله بازرسی و کنترل بازار باید به دیده یک وظیفه ملی، میهنی و یک رسالت مبتنی بر باورهای دینی و انسانی نگاه کرد.
براساس گزارش رسانه ها، طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز از یکم اسفندماه همزمان در سراسر کشور آغار شده و تا پایان فروردین 1396 در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.
کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات به‌ عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در طول سال نیز انجام می شود و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در ایام پایانی سال تشدید می‌شود.
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اهداف اجرای این طرح در کشور را تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین و توزیع، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش‌های مردمی عنوان کرد.
قاسمی با اشاره به همکاری های بین سازمانی در این طرح عنوان کرد: به منظور ایجاد هم افزایی با سازمان های صنعت، معدن و تجارت و اجرای دقیق تر این طرح، کارگروهی متشکل از اصناف و سایر دستگاه‌های ذیربط مسئول برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم برای نظارت و پایش موثر و به هنگام بر فرآیند تامین و توزیع کالا و خمات با قیمت مناسب به مردم شده اند.
وی با اشاره به بخشی از اصنافی که تحت نظارت ویژه شب عید قرار می گیرند، ادامه داد: در طرح نظارتی ویژه نوروز 1396 در سراسر کشور، با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط از جمله اتاق اصناف فعالیت کلیه واحدهای صنفی خدماتی از جمله نمایشگاه‌های بهاره، واحدهای اقامتی، اماکن تفریحی – فرهنگی – زیارتی، رستوران ها، حمل و نقل درون شهری، آژانس‌ها (هواپیما، قطار، اتوبوس) میادین میوه و تره بار، سردخانه ها، انبارها، قالیشویی ها، خشکشویی ها، حراج و فروش‌های فوق العاده، قنادی‌ها، پارکینگ ها، اتوسرویس ها و دیگر اصناف بازرسی و نظارت می شوند.
در این راستا گشت‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها و اتحادیه های مربوطه اعم از اصناف و اتحادیه ها، ادارات کل تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت و درمان و اداره کل استاندارد استان‌ها و دیگر دستگاه های ذی‌ربط ترتیب داده شده و علاوه بر استقرار اکیپ‌های بازرسی در قالب‌های سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا مانند میادین میوه و تره بار، پایانه های مسافربری بین شهری به خصوص استان‌های زیارتی و سیاحتی، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و سطح شهر و فعالیت مستمر، برای بهبود کیفیت سامانه ستاد خبری 124 نیز بصورت شبانه روزی و در تمام اوقات آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی است.
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت از مردم خواست: در مبارزه با مفاسد اقتصادی مشارکت داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم نصب قیمت، عدم صدور صورتحساب، عرضه غیرمجاز کالا و دیگر موارد را به سامانه 124 گزارش کنند.
6132/6183 انتشار دهنده:محمد رستگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.