به گزارش ایرنا، عملیات خیبر از عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود که با رمز یا رسوال الله (ص) در منطقه حورالهویزه در شمال بصره، سوم اسفند ماه 1362 آغاز شد و تا 22 اسفند همان سال ادامه یافت.
در این عملیات رزمندگان آذربایجانی در قالب گردان های امام حسین (ع) و علی اکبر (ع) از لشکر 31 عاشورا به همراه دو گردان از استان اصفهان تا پای جان در مقابل ارتش رژیم بعثی مقاومت کرده و با وجود محاصره در هر سو، توانستند نیروهای عراقی را از جزیره مجنون بیرون کنند که فاجعه بزرگی برای عراق محسوب می شد.
' محمدباقر مشهدی عبادی ' فرمانده گردان امام حسین و ' بایرامعلی ورمزیاری ' فرمانده گردان علی اکبر (ع) در پنجم اسفند 1362 و در حالی که عملیات خیبر دومین روز خود را پشت سر می گذاشت به همراه بسیاری از رزمندگان آذربایجانی به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.
فرمانده سپاه عاشورا در این یادواره با بیان اینکه رزمندگان مظلوم و مخلص لشکر عاشورا در این عملیات تا پای جان ایستادگی کرده و هرگز در برابر دشمن کم نیاوردند، گفت: در جریان این عملیات غرور آفرین هیچ یک از رزمندگان دو گردان امام حسین و حضرت علی اکبر(ع) برنگشتند.
سردار سرتیپ دوم پاسدار غلام عسکر کریمیان اظهار کرد: در جریان این عملیات صحنه هایی را شاهد بودم که تلقی روز عاشورا را داشت، به گونه ای که آقامهدی باکری فرمانده وقت لشکر همه را جمع کرد و گفت: هرکس گرفتاری و یا مشکلی در شهر و خانه خود دارد برگردد، چون این عملیات بی بازگشت است.
وی ادامه داد: این حرف فرمانده مثل آتشی در جان رزمندگان افتاد و بسیاری را می دیدم که گریه کرده و اعلام می کردند، مگر ما به جبهه ها آمدهایم که برگردیم؟
کریمیان با بیان اینکه رزمندگان حاضر در عملیات خیبر با آگاهی و بصیرت تمام در آن شرکت کرده بودند، افزود: متاسفانه هیچ یک از آنها از این عملیات برنگشتند، عده زیادی شهید شدند، برخی به اسارت دشمن درآمدند و تعدادی نیز زخمی شدند.
وی گفت: کسانی که در این عملیات به اسارت دشمن درآمدند نیز تا پای جان برای تثبیت پایه های نظام و دفاع از کیان میهن اسلامی در خاک دشمن مقاومت کردند و در واقع آنها پیام رسانان اصلی انقلاب اسلامی بودند و هم اکنون نیز باید برای انتقال پیام شهدا و دستاوردهای دوران طلائی دفاع مقدس به نسل های جوان تلاش هایی همچون دوران دفاع مقدس از خود نشان دهند.
کریمیان سلاح ایمان را عامل اصلی برترسازی رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس و عملیات خیبر دانست و افزود: در جریان این عملیات یکی از معجزه های مهندسی - رزمی اتفاق افتاد که طی آن در جزیره مجنون پلی به طول 14 کیلومتر زده شد و در حالی که دشمن آن را تخریب کرده بود، دوباره رزمندگان مهندسی آن را ترمیم و در اختیار عملیات قرار می داد.
وی، بیرون راندن لشکر عراق از جزیره مجنون را بسیار مهم برای ایران و بسیار شکننده برای رژیم بعث عنوان و اظهار کرد: چون این منطقه به دلیل داشتن ذخایر نفتی برای عراق از اهمیت استراتژیک برخوردار بود، از دست دادن آن برای آنها بسیار مایوس کننده بود.
به گزارش ایرنا، یکی از فرماندهان لشکر هشت نجف اشرف اصفهان در دوران دفاع مقدس و عملیات خیبر نیز در این یادواره، گفت: دو گردان از نیروهای آذربایجان و دو گردان از نیروهای اصفهانی در عملیات خیبر چنان جان فشانی و رشادت هایی از خود نشان دادند که به هیچ عنوان نمی توان در قالب خاطره گوئی، سخنرانی و حتی ساخت فیلم از آن ایثارگری ها یاد کرد.
سردار مرتضی بختیاری افزود: در جریان این عملیات فرماندهان جلوتر از رزمندگان حرکت می کردند که یکی از نمونه های آن شهید حمید باکری جانشین فرماندهی لشکر 31عاشورا بود که همراه با تعدادی از رزمندگان چند روز قبل از عملیات برای شناسائی پاسگاه های دشمن حرکت می کرد.
وی اظهار کرد: نوع عملیات خیبر و محل آن به گونه ای بود که هیچ فرد نظامی و آموزش دیده مکتب های نظامی گری ، تصور عبور رزمندگان اسلام از تله های دشمن و موانع طبیعی و آب را نداشتند، اما رزمندگان ما با سلاح ایمان، خودباوری و گام های استوار آنچه را که تکلیف شده بود، به درستی انجام دادند.
بختیاری با اشاره به شهادت طلبی رزمندگان در عملیات خیبر، گفت: من صحنه هایی را در این عملیات مشاهده کردم که شاید برای قرن ها چنین مواردی تکرار نشود که جوانان و نوجوانان به همراه فرماندهان خود تا آخرین قطره خونشان از کیان میهن اسلامی و انقلاب دفاع کرده و به شهادت می رسیدند.
وی ادامه داد: در حالی که ما در نقطه ای از محل عملیات به محاصره دشمن درآمدیم که حتی فرماندهان ارشد از طریق بی سیم ها نیز مکان ما را نمی توانستند شناسائی کنند، اما هرگز از مقاومت در برابر دشمن دست بر نداشتیم.
به گزارش ایرنا، در پایان این یادواره از خانواده های سرداران شهید مشهدی عبادی و ورمزیاری و همچنین شهید مدافع حرم سردار ذاکر حیدری با اهدای لوح های تقدیر، تجلیل شد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشاردهنده:محمد رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.