کارگاه تخصصی "دانشجو و فضای مجازی" با مشارکت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان، پلیس فتا استان و گروه جامعه شناسی توسعه  پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان در این کارگاه گفت: حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در راستای وظایف ذاتی خود، اقدام به برگزاری کارگاه‌های تخصصی و متناسب با وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌کند.

وی ادامه داد: وضعیتسنجی، نیازسنجی و افکار سنجی در خصوص مطالعات فرهنگی و اجتماعی به ویژه تعمیق شناخت و بینش دانشجویان به عنوان یک رسالت در مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) می‌باشد که به موجب آن تصمیم‌های اجرایی سنجیده و درست گرفته شود.

وی با قدردانی از اقدامات پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی، افزود: پلیس فتا با رویکردی جدید و توسعه محور در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی ورود پیدا کرده است.

حاجی بلند با تاکید بر لزوم آشنایی دانشجویان با چالش‌های بالقوه ی فضای مجازی گفت: فضای مجازی در کنار پتانسیل‌های بالا، ممکن است شخص را با ریسک‌های بزرگی در مسائل مالی، شخصی، اجتماعی و غیره مواجه کند، همه‌ی این رویدادها در غیاب آگاهی کافی در میان کاربران فضای مجازی رخ می‌دهد.

وی سلب حریم خصوصی پایدار فردی را یکی از چالش‌های فضای مجازی در دنیای کنونی خواند و یادآور شد: با یک بررسی دقیق در قربانیان و بزه‌دیدگان مجازی می‌توان به خلا اطلاعاتی این افراد پی برد، آگاهی رکن اصلی استفاده از دستاوردهای بشری هم‌چون دنیای مجازی است.

                                             افزایش آمار پرونده‌های جرائم مالی و اخلاقی در فضای مجازی

معاون ویژه دادستان تبریز نیز در این کارگاه با بیان اینکه آمار جرائم رایانه‌ای در سطح کشور و در سطح استان آذربایجان‌شرقی رو به افزایش است، از افزایش آمار پرونده‌های جرائم مالی و اخلاقی در فضای مجازی خبر داد.

احد موقری نیز  در این کارگاه گفت: به طور معمول افراد بزه‌دیده در فضای مجازی به جهت سهل‌انگاری و عدم آگاهی کافی در دام طمعکاران افتاده‌اند، البته در برخی پرونده‌ها انگیزه پنهان فرد بزه‌دیده در کسب پول، شهرت و غیره نیز در وقوع جرم بی‌ تاثیر نبوده است.

وی افزود: امنیت سیستم‌های شخصی شامل امنیت سیستم کامپیوتری و موبایل‌های هوشمند و حساب‌های الکترونیکی و حفاظت از اکانت ها و ایمیل­ های شخصی در فضای مجازی می­ باشد. مهم‌ترین عامل ارتقای امنیت خود کاربران هستند، هر کاربری که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد قطعا در محیط‌های مجازی می‌تواند با امنیت بالاتری کار کند.

وی با بیان اینکه اعتماد بیش از حد به خود در فضای مجازی یک آسیب است، گفت: شخصی که خود را مصون از آسیب‌های فضای مجازی می‌داند، در دام سودجویان گرفتار می‌شود، آگاهی کافی در خصوص استفاده از بخش ‌های مختلف فضای مجازی از پرداخت‌های الکترونیکی تا محیط‌های چت یک اصل اساسی برای حضور در این فضا است.

وی با بیان اینکه برخی پرونده‌های تشکیل یافته در خصوص جرائم فضای مجازی به نتیجه نمی‌رسند، گفت: همچنین عدم اعلام جرم بالا بوده و بسیاری از افراد به دلیل لحاظ برخی مصلحت‌های شخصی ترجیح می‌دهند، از جرمی که رخ داده شکایتی نکنند.

موقری خاطرنشان کرد: برای اینکه مانع از تکرار جرم شویم لازم است در صورتی که جرمی علیه ما اتفاق افتاد، به مراجع قضایی مراجعه کرده و اعلام شکایت بکنیم.


                                               شاخص ضریب نفوذ موبایل در کشور ما از مرز 120 درصد گذشته است

  رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا نیز در این کارگاه اظهار کرد: پهنای باند اینترنت ایران در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و توسعه همچنان ادامه دارد.

 سرهنگ علی نیک‌نفس یادآور شد: در مجموع 43 میلیون اشتراک اینترنت پر سرعت در کشور وجود دارد، و شاخص های ضریب نفوذ موبایل در کشور ما از مرز 120 درصد گذشته است، این توسعه سریع و پر شتاب آسیب‌هایی به برخی هموطنان وارد کرده است که در بستر عدم آگاهی‌های جمعی در خصوص فضای مجازی ایجاد شده است.

وی گفت: به عنوان مثال توسعه فضای بانکداری الکترونیک ما را با چالش جدیدی در خصوص جرایم مالی مواجه کرد، این نوع جرائم 63 درصد جرائم رسیدگی شده در فضای مجازی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده با جهش در جرائم حریم خصوصی افراد مواجه شویم، ناآگاهی مردم باعث سهل انگاری آنها در فضای مجازی و به تبع آن وقوع جرم می شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌های مجرمانه که توسط هکرها و مجرمان سایبری و در اغلب اوقات بدون آگاهی کاربران و مالکان سیستم ها ایجاد و کنترل می‌شود، می تواند علاوه بر سرقت اطلاعات شخصی کاربران، عاملی برای سازمان دهی حملات سایبری نیز باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 20 درصد کاربران شبکه اجتماعی تلگرام، ایرانی ها هستند و همین تعداد نیز 80 درصد محتوای تلگرامی را تولید می‌کنند، بستر لازم برای این شبکه ها زمانی فراهم شد که شبکه‌های مجازی داخلی قدرت رقابت با آنها را ندارند و با استقبال کاربران روبرو نمی‌شوند.

سرهنگ علی نیک نفس خاطرنشان کرد: معتقدم هیچ ایرانی حاضر نیست در صورتی که  سرویس مناسب از جانب شبکه اجتماعی داخلی در اختیارش قرار بگیرد از شبکه‌های مجازی که سرورهای آنها در داخل ایران نیست استفاده کند، باید قبول کنیم، حمایت لازم از طرف سیستم حاکمیتی بر سرویس دهنده شبکه های اجتماعی داخلی صورت نگرفته است.


                                   با آینده پژوهی و مسئله یابی، فضای مجازی را یک تهدید صرف نمی‌دانیم

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی نیز در این کارگاه اظهار کرد: جهادانشگاهی و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان هماهنگی تنگاتنگی با پلیس فتا دارند و این دستاوردهای بزرگی برای استان به همراه خواهد داشت.

سرهنگ محسن محمودی در ادامه گفت: با آینده پژوهی و مسئله یابی، فضای مجازی را یک تهدید صرف نمی‌دانیم، دنیای مجازی هم یک فرصت و هم یک تهدید می‌تواند باشد.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه همکاری پلیس فتا استان با دانشگاه تبریز گفت: به دنبال کاربردی کردن پژوهش های دانشگاهی در خصوص دنیای مجازی هستیم که به موجب آن بتوان اطلاعات به روز و کافی در دنیای مجازی کسب کرد.


انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.