دریافت 50 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: تلفن‌ها پشت سر هم زنگ می‌خورند و هر لحظه همه می‌گویند سلام بفرمائید؛ اپراتورهایی که با هر شرایط موجود، از بدو ورود به محل کار تا آخرین دقیقه‌های شیفت کاری باید پاسخگوی مردم باشند.

درست است که شغل سختی دارند اما عشق و علاقه اپراتورها به کار خود، حرف اول و آخر را می‌زند شاید این قانع کننده‌ترین دلیلی باشد که هیچ‌وقت خسته نمی‌شوند. اینجا هیچ ثانیه‌ای به هدر نمی‌رود؛ تعداد مشترکین که با این مرکز اطلاع رسانی تماس می‌گیرند از حساب من و شما خارج است اما سیستم همه چیز را خوب به حافظه می‌سپارد.

از تمام اینها که بگذریم این روزها ماه مبارک رمضان، سفره افطار بسیاری از افراد را در محل کار، پهن کرده و به اقتضای شغلی که دارند مجبورند به دور از خانواده اما در جمع همکاران خود و با یک افطار ساده و به دور از تجملات، ماه مبارک رمضان را کنار هم سپری کنند.

در این شب که شب قدر است و مردم در مساجد و هیئات و خانه‌هایشان به راز و نیاز مشغول هستند ولی این زحمت کشان در حال ارائه خدمت به هموطنان خود می‌باشند.

در شب عزیز از دقایق میهمانی خدا، ما هم میهمان مرکز مخابرات امام خمینی (ره) تبریز شدیم؛ همکارانی که خستگی و دور بودن از جمع خانواده در چنین لحظاتی را پشت لبخند مهربانی خود پنهان کرده بودند و با پهن کردن سفره افطاری ساده، یک روز خاطره انگیز نیز برای ما رقم خورد.

علاقه بسیاری به شغلم دارم

خانم فاضلی، مسئول شیفت در مرکز مخابرات امام خمینی تبریز است که ۲۰ سال است با علاقه بسیاری در این شغل فعالیت دارد و معتقد است که با علاقه بسیار در این شغل، سختی‌ها هیچ‌وقت به چشم نمی‌آید.

وی گفت: در این مرکز مخابرات، مسئول تنظیم شیفت و تعویض هستم و در مواقعی هم که همکاران نیاز به مرخصی داشته باشند شیفت آنها را با سایر همکاران به گونه‌ای تنظیم می‌کنم که جای آنها خالی نماند و در نهایت ساعات کاری تمام همکاران را به پیمانکار تحویل می‌دهم.

فاضلی ادامه داد: شیفت‌های کاری در این مرکز، حالت گردشی دارند به طوری که همکاران، ۱۵ روز در شیفت صبح و ۱۵ روز بعدی در شیفت بعد از ظهر در محل کار خود حضور می‌یابند.

آنطور که مسئول شیفت مرکز مخابرات امام خمینی تبریز گفت در این کار سختی‌های بسیاری وجود دارد؛ کسر شدن حقوق در صورت مرخصی باعث می‌شود که به مرخصی نرویم اما وقتی همکاران به دلیل بیماری مرخصی می‌گیرند، حقوق آنها کسر می‌شود و برای رد کردن بیمه به طور کامل، مجبور هستند از جیب خودشان پرداخت کنند.

با نان و خرما افطار می‌کنیم

خانم فاضلی از حال و هوای بسیار خوب ماه مبارک رمضان برایم گفت که در یک جمع دوستانه و کنار مادرانی که کودک خردسال خود را در منزل گذاشته اما با علاقه خاصی در محل کار خود حضور یافته‌اند، به دلیل اینکه باید شیفت را تحویل دهیم تنها با خوردن نان و خرما، افطار می‌کنیم.

مزاحم تلفنی هم داریم

شیوع ویروس کرونا موجب شده تا تعدادی از همکاران، به صورت دورکاری و در منزل پاسخگو باشند که مسئول شیفت مخابرات امام خمینی تبریز ادامه داد: در این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، پاسخگوی ۲ هزار و هشتاد نفر بوده‌ام حتی در روزهایی مثل تعطیلی مدارس، در طول یک ساعت به ۳۰۰ نفر پاسخ می‌دهم.

فقط دو روز در کنار خانواده‌ام افطار کرده‌ام

به سراغ یکی از اپراتورها می‌روم؛ خانم جمالی در ابتدای گفت و گو کمی در رابطه با سایت ۱۱۸ استان توضیح داد که مرکز اطلاعات آذربایجان شرقی است و همه آن‌را با نام ۱۱۸ می‌شناسند اما باید بگویم ما روابط عمومی و سخنگوی سازمان‌هایی همچون اداره کل آموزش و پرورش، مرکز اطلاع رسانی آب و فاضلاب، وزارت نیرو و حتی قطعی اینترنت نیز هستیم.

وی افزود: ۱۹ سال هست که در این بخش کار می‌کنم و اگر عمری باقی باشد مدت زمان کمی باقی مانده است تا بازنشسته شوم؛ این شغلی است که باید عاشق آن باشی چرا که ما لحظه تحویل سال، افطار، شب قدر، عاشورا و. …که همه خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند در اداره مشغول پاسخگویی به مردم هستیم؛ الان نیز ۱۸ روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد و من در طول این مدت فقط دو بار در خانه افطار کرده‌ام، روزی که در خانه برادر بزرگم میهمان بودم و یک روز هم در کنار مادرم؛ شاید این سختی شغلی باشد که در آن فعالیت داریم.

شیفت‌ها به صورت شبانه روزی است

جمالی ادامه داد: شیفت‌های کاری در سایت‌های ۱۱۸ به صورت شبانه روزی است که از ساعت ۷ صبح تا ۸:۵۰ دقیقه عصر مشغول فعالیت هستیم و بعد از این ساعت، سایت به اپراتورهای آقایان تحویل داده می‌شود البته از ساعت ۷ صبح تا ۲۰:۵۰ دقیقه دو شیفت وجود دارد که برخی در شیفت صبح و برخی نیز در شیفت بعد از ظهر می‌آیند.

به گفته او کرونا شرایط خاصی را بر جامعه اعمال کرده است و همین باعث شده تا برخی از همکاران که فرزندان کوچک و یا مشکلات ریه‌ای دارند در منزل به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند؛ ما نیز در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا که دلهره داشتیم با توکل بر خداوند در محل کار حضور داشتیم و در حال حاضر نیز با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مشغول خدمات دهی به مردم هستیم اما امید است با یاری خداوند، این بلای منحوس از کشور خارج شده تا دوباره به روال عادی برگردیم.

وی توضیح داد: در شرایط عادی در این مرکزحدود ۲۲ نفر در شیفت صبح و بعد از ظهر و هم چنین حدود ۱۵ نفر در دو شیفت در دیگر سایت اطلاع رسانی ۱۱۸ مشغول فعالیت هستند.

برخی تماس‌های تلفنی مردم در حیطه کاری ما نیست

خانم جمالی از برخی از سوالات مردم از ۱۱۸ گفت که در حیطه کاری آنها نبوده و تخصصی برای پاسخگویی ندارند و در برخی از روزهای خاص مانند تعطیلی مدارس با اینکه هجمه کاری آنها بالا می‌رود اما می‌گوید که خداوند لطف کرده که ما مورد اعتماد مردم هستیم و دوست دارند که از ما مطلع شوند.

وی ادامه داد: در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است مردم با تماس‌های مکرر، سوالات مختلفی در رابطه با سامانه ۳۰۴۰ و یا بازگشایی مدارس، نحوه برگزاری امتحانات و علائم بیماری از ما می‌پرسند.

ما همه یک خانواده هستیم

خانم جمالی با نزدیک شدن به وقت افطار، بقیه همکاران را نشان می‌دهد که مادر هستند اما در این لحظه با علاقه به کار خود ادامه داده‌اند و معتقد است کسی که ۱۹ سال را در یک محل کار با همکاران خود سپری کند گویی که با آنها یک خانواده است و دوست دارد که در کنار آنها با فرصت کمی که فقط می‌تواند یک استکان چای و یک خرما بخورد، افطار کند.

زیبایی در سادگی است؛ زیبایی سفره‌هایی که در ماه مبارک رمضان، افرادی را دور هم جمع کرده است که دور از خانه و عزیزان خود هستند اما اعتقاد دارند که چندین سال کنار هم بودن، موجب می‌شود که با همدیگر به عنوان یک خانواده باشند؛ لحظاتی که می‌توانی کنار آنان افطار کنی و خاطره‌های خوبی را رقم بزنی.

عکس از: مینا نوعی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.