محمد امیدفر، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از شب گذشته به استان موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید، گاهی بارش باران گاهی به صورت رگبار و رعد و برق، در نواحی مرتفع بارش برف، مه و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت اصلی سامانه تا فردا یکشنبه به طور متناوب تداوم می یابد و به نظر می‌رسد شدت فعالیت سامانه امروز شنبه تا اوایل یکشنبه باشد و از روز دوشنبه جوی نسبتا پایدار همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: هوای استان قبل از ظهر فردا نیز ابری در برخی نواحی با بارش برف، باران و کاهش دما همراه بوده و از بعد از ظهر به تدریج ناپایداری کاهش می یابد.

امیدفر، از کشاورزان استان خواست به توصیه‌هایی سازمان جهاد کشاورزی توجه کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت های احتمالی به نهال های جوان، گلخانه ها، دامداری ها و مرغداری ها انجام دهند.

وی گفت: در زمان کنونی جلفا با ۱۱ درجه بالای صفر و اسکو و بندرشرفخانه با ۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۸ درجه بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.