به گزارش ایرنا، هر چند نهادهای قضایی، نظارتی و بازرسی آذربایجان شرقی از نخستین روزهای شیوع کرونا در استان، برای برخورد با متخلفان و سودجویان وارد گود شده اند، اما به نظر می رسد هر گونه سخت گیری مضاعف در این ارتباط به نفع نظام سلامت و بهداشت و تضمین مقابله کارآمد با این بیماری است.

برخورد با بیش از ۲۰ داروخانه و شرکت پخش مواد بهداشتی متخلف در زمینه عرضه ماسک و مواد ضدعفونی، کشف بیش از ۲۰ هزار جفت دستکش، ۱۰ هزار لیتر مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده و دهها هزار ماسک از جمله دستاوردهای نهادهای انتظامی، نظارتی و تعزیراتی آذربایجان شرقی در یک ۲ هفته اخیر شیوع کرونا در آذربایجان شرقی است. 

هر چند تشدید برخوردهای قضایی، بارزسی و نظارتی نهادهای مسوول بر امر تولید و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کننده و به ویژه ماسک در آذربایجان شرقی در روزهای اخیر به تلطیف کمبود و کاستی های آن در سطح استان منجر شده است، اما مردم همچنان از دشواری های تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده، به ویژه قیمت چندبرابری آنها، گله مندند. 

اهمیت برخورد بی ملاحظه با سوداگران بهداشت و سلامت مردم به ویژه زمانی دوچندان می شود که بدانیم تاکنون افزون بر ۷۰۰ نفر به دلیل علایم حاد تنفسی در مراکز درمانی آذربایجان شرقی بستری شده اند، ضمن اینکه در زمان حاضر ۸۷ نفر در سطح استان مبتلا به این بیماری هستند و ۹ نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

با وجود اعلام تولید سه برابری مواد شوینده، ضد عفونی کننده و ماسک در آذربایجان شرقی در یک هفته گذشته، هنوز هم داروخانه ها اعلام می کنند که الکل، ماسک و بسته های بهداشتی برای ارائه به شهروندان ندارند. 

تشکیل ۶۰ پرونده احتکار و گران فروشی اقلام پزشکی در آذربایجان‌شرقی

رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: ۶۰ فرقه پرونده در ارتباط با احتکار، گران فروشی اقلام پزشکی و یا رعایت نکردن سایر مقررات صنفی در استان تشکیل شده است.

موسی خلیل اللهی در خصوص وضعیت اقلام بهداشتی در استان، اظهار کرد: ۷۹ گشت مشترک با حضور کارشناسان سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی از داروخانه‌ها و واحدهای عرضه کننده مواد شوینده، ضدعفونی کننده و ماسک، بازرسی کردند.

وی ادامه داد: ۱۱ واحد داروخانه نیز به دلیل تخلف، احتکار، گران فروشی و یا رعایت نکردن سایر مقررات صنفی توسط گشت‌های بازرسی پلمب شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: پنج کارتن ۱۰۰ عددی دستکش استریل، ۲۰ هزار و ۲۴ عدد دستکش معمولی و ۱۱ هزار عدد ماسک توقیف و به مراکز علوم پزشکی و خدمات درمانی تحویل داده شده است.

خلیل اللهی با اشاره به توقیف ۲۴۰ بطری تقلبی محلول ضد عفونی کننده در استان، افزود: همچنین ۴۵۰ کارتن ۲۴۰ عددی اسپری خوشبو کننده که به نام ضدعفونی کننده در بازار عرضه می‌شد، توقیف شده است.

تامین مواد بهداشتی در اولویت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم برخورد جدی با اخلال‌گران و سودجویان حوزه سلامت گفت: در شرایط فعلی، تأمین مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم در اولویت است.

علی جهانگیری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیازهای اساسی این حوزه را شناسایی و برای هماهنگی با تولیدکنندگان به کمیته اقتصادی اعلام کند.

وی اضافه کرد: مدیریت توزیع این اقلام بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و نظارت بر نحوه عرضه و توزیع این اقلام نیز باید به صورت مشترک توسط دستگاه‌های مسئول و طبق شیوه‌نامه مبارزه با احتکار انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین اطلاع‌رسانی درباره تولید و توزیع مواد بهداشتی و همچنین مسائل اقتصادی مربوط به پدیده کرونا را جزو وظایف کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا برشمرد و گفت: این کمیته باید به صورت کارشناسی و تخصصی تأثیرات پدیده کرونا بر اقتصاد استان را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
کمیته اقتصادی ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا به منظور بررسی روند تولید و توزیع مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و همچنین تأثیرات پدیده کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی در استان فعال شده است.

با متخلفان حوزه سلامت مماشات نمی شود

دادستان تبریز گفت: با افرادی که به هر طریقی اقدام به احتکار کالا، گرانفروشی، کم‌فروشی یا خودداری از عرضه کالا می‌کنند، با جدیت برخورد می‌شود.

بابک محبوب علیلو با اشاره به مکلف شدن دستگاه‌های رابط به بازدید از واحدهای عرضه اقلام سلامت به‌صورت روزانه، اظهار کرد: طی بازدیدها اگر مشخص شود واحدی تخلف داشته با جدیت و قاطعیت با این تخلف برخورد خواهد شد.

وی افزود: برنامه دستگاه قضایی استان نیز با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه، برخورد جدی، قاطع و به‌موقع با افرادی است که به هر طریقی اقدام به احتکار کالا کرده یا از عرضه کالاهایی که در حوزه سلامت موردنیاز بوده خودداری و یا گرانفروشی و کم‌فروشی می‌کنند با جدیت برخورد خواهد شد.

دادستان تبریز اضافه کرد: در چنین شرایطی که همه باید در کنار مردم و به فکر سلامت و امنیت مردم باشند، در صورت سوءاستفاده از این شرایط هیچ مماشاتی نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، اجناس کشف‌ شده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار می‌گیرد و این عزیزان نیز مکلف هستند آن را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان در راستای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دهند و بخشی از اجناس را به واحدهایی صنفی مانند داروخانه‌ها که وظیفه عرضه دارند، ارائه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.