به گزارش ایرنا، نامزدهای انتخابات دوم اسفند در آذربایجان شرقی در این دوره نسبت به دوره های قبلی از شیوه ها و ابزارهای تبلیغاتی متفاوتی بهره می برند؛ در واقع مسئولان ستادهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس یازدهم به دنبال راهی پربازده برای تبلیغات خود هستند.

در شرایطی که مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی منتظر انباشته شدن خیابان ها، معابر و میادین با پوسترها، تصاویر و بنرهای تبلیغاتی نامزدها بودند، بازار این قلم تبلیغاتی چندان داغ نیست و تنها نمایندگان قبلی مجلس و تعداد انگشت شماری از چهره های جدید در بهره گیری از این شیوه سنتی و مرسوم تبلیغاتی موفق بوده اند.

البته برفی بودن هوای تبریز در یک هفته اخیر از دلایل اصلی کم رونقی بازار توزیع و نصب پوستر، تراکت و بنرهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم در کلان شهر تبریز است؛ هر چند بارش مداوم برف، کولاک و سرمای گزنده، تحرک برای تبلیغات گسترده کاغذی در سطح آذربایجان شرقی را دشوار کرده است، با این وجود ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از همه امکانات در دسترس برای آذین بندی شهرها و روستاها به شیوه نصب تراکت و بنرهای تبلیغاتی بهره گرفته اند.

دعوت به ضیافت شام توسط نامزدها، از دیگر شیوه های تبلیغاتی رایج این روزها در آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر تبریز است که برخی از نامزدهای انتخاباتی برای جلب آرای مردم در پیش گرفته اند؛ البته این شیوه در دوره های قبلی هم به شکلی محدودی وجود داشته است، اما این بار نامزدها به پیامک برای دعوت از رای دهندگان جهت شرکت در میهمانی شان روی آورده اند.

دادن جایزه نقدی در ازای اضافه کردن ۱۰۰ «فالوور» (دنبال کننده) یا «ممبر» (عضو) جدید به صفحات نامزدها در شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام، از دیگر شگردهای رایج برخی از نامزدهای انتخابات خانه ملت در این روزها است. 

نامزدهای انتخاباتی در آذربایجان شرقی همچنین با حضور فعال در شبکه های اجتماعی، برای ارایه کارنامه عملکرد خود در قالب های متنی، عکس و فیلم تلاش می کنند؛ به همین دلیل بخش عمده ای از صفحات اینستاگرامی و کانال های تلگرامی استان در هفته اخیر  به آنها اختصاص داشته است.

فعال کردن ستادهای مردمی در سطح شهر تبریز، با تمرکز در مناطق «چای کنار» و «آبرسانی»، و انتشار تصاویری از انبوه افراد حاضر در محل ستادها، با هدف القای محبوبیت خود به رای دهندگان از دیگر شگردهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی است.

تمسک به ریشه های طایفه ای - قبیله ای یا محله سکونت در شهر از دیگر رویکرد های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات «خانه ملت» در  ۱۳ حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی است؛ بر این اساس نامزدهای حوزه انتخابیه تبریز از ظرفیت های محله ای شهر و یا خاستگاه خود در شهرستان های دیگر استان برای تبلیغات استفاده می کنند. 

بیمه یکساله همه واحدهای مسکونی یکی از مجتمع های تبریز از دیگر اقدامات یکی از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر است که با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۶ کرسی نمایندگی دارد. 

برخی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی نیز به شگردهایی همچون توزیع «سوپ هم اندیشی» برای جلب نظر رای دهندگان روی آورده اند؛ استفاده از مانکن های زنده و رنگ آمیزی شده برای در دست گرفتن پوستر نامزدها از دیگر ابزارهای تبلیغاتی نامزدهاست.

حضور در مراسم های ترحیم و کنسرت های موسیقی از دیگر شیوه های نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در کلان شهر تبریز و دیگر شهرستان های 21 گانه آذربایجان شرقی است که این روزها طرفداران بسیاری دارد؛ مساجد تبریز در موعد قانونی تبلیغاتی انتخاباتی شاهد حضور چهره های مهمی است که هیچ قرابت یا آشنایی با شخص درگذشته ندارند.

دادن وعده های خارج از عرف و فراتر از اختیار نمایندگی که بیشتر رنگ و بوی پوپولیستی دارد، از دیگر شگردهای تبلیغاتی انتخابات دوم اسفند در آذربایجان شرقی است؛ به عنوان نمونه یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه مرند و جلفا در برنامه های تبلیغاتی خود اعلام کرده است که در صورت انتخاب به نمایندگی مجلس، سه کارخانه مهم از جمله خودروسازی را در محل احداث می کند. 

اجاره تالارهای شهر برای برگزاری سخنرانی با حضور اطرافیان و اعضای فامیل به نام «استقبال مردمی»، از دیگر ابزارهای تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی است.

برگزاری نشست های رسانه ای توسط نامزدها به صورت انفرادی یا در قالب ائتلاف ها و احزاب از دیگر رویکردهای تبلیغاتی نامزدهای خانه ملت برای انتخابات دوم اسفند است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.