مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح ۸ کیلومتر از خط یک متروی تبریز که با حضور رییس دفتر رییس جمهوری انجام شد، افزود: فاز سوم خط یک متروی تبریز در حد فاصل میدان ساعت تا لاله به طول حدود هشت کیلومتر افتتاح شد و این خط به طول ۱۷.۲ کیلومتر با دارابودن ۱۸ ایستگاه با تعریف سه فاز از منطقه ائل گلی آغاز شده و تا منطقه لاله ادامه دارد.

وی با بیان اینکه متروی شهر تبریز دارای چهار خط مصوب به طول ۶۹ کیلومتر است، گفت: عملیات اجرای خط دو قطار شهری تبریز از محله قراملک در غرب تبریز شروع شده و این خط در نهایت به نمایشگاه بین المللی در شرق تبریز ختم می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: این خط به طول ۲۲.۴ کیلومتر و شامل ۲۰ ایستگاه بوده که دارای پیشرفت ۱۵ درصدی است.

وی اضافه کرد: از محل  ۳۱۵واگن (۶۳ رام) قرارداد منعقده با کارخانه پوژن چین، ۱۰۰ واگن ساخت کشور چین تحویل شده که ۴۰ واگن ( ۸رام قطار ) تحویل تبریز شده است.

جمالی نژاد افزود: بقیه واگنها در کارخانه ایریکو بصورت ساخت داخل در دست انجام است که عملیات ساخت و رنگ بدنه ۴ رام پایان یافته و در مرحله تست بوده و از محل طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرها هم ۱۲۵ دستگاه واگن برای متروی تبریز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه متروی تبریز از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای پرداخت کرده و برای تکمیل خطوط یک و دو قطار شهری تبریز تاکنون هزارو ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت منتشر شده است.

عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد. تا به امروز تنها ۱۲ کیلومتر از خط اول قطار شهری تبریز فعالیت می کرد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.