به گزارش ایرنا، محمدپور متولد 1377 شمسی و فارغ التحصیل کاردانی نقاشی از دانشکده علمی کاربردی «دو کمال» تبریز است که عزم کرده با برپایی نمایشگاه انفرادی در خانه فرهنگ تبریز نشان دهد که مبتدیان حوزه هنر نیز می توانند با اراده پولادین و نگاه امیدوارانه، جا پای بزرگان این عرصه حیات بخش، ظریف و دقیق بگذارند. 

هر چند محمد پور تنها 10 اثر در نمایشگاه نقاشی انفرادیش برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته است، اما دوستداران هنر نقاشی از همین تعداد اندک نیز می توانند به ذوق هنری و روحیه پرانرژی این نقاش جوان که دستی نیز در عکاسی دارد، پی ببرند. 

محمدپور نقاشی را ، به گفته خودش، از سال 1395 آغاز کرده، اما معتقد است که با مطالعه، پشتکار و بهره بردن از محضر اساتید مکتب نقاشی می توان در این مسیر گام های بلندتری برداشت. 

وقتی از او درباره استادیش می پرسم، با نگاهی امیدوارانه و پر انرژی می گوید: " از خدمت استادان نخجوانی و امین افشار بهره برده ام و همچنان شاگرد مکتب پربهایشان هستم". 

نقاش جوان تبریزی همچنین در پاسخ به این سوال که از میان سبک های نقاشی کدام یک را بیشتر می پسندد، توضیح می دهد: "در بسیاری از سبک های شناخته شده کار می کنم، اما آبستره را بیشتر ترجیح می دهم، زیرا پرنده خیالم در سپهر این سبک راحت تر بال می گشاید و به دوردست ها می رود؛ این سبک میدان فراخ تری برای تصویرسازی از انگاره ها و ادراکاتم به من می دهد" 

محمد پور ،البته با شکسته نفسی تمام ،اذعان می کند که هنوز در ابتدای راه و از فراز و نشیب های مسیر پرسنگلاخ هنر به خوبی آگاه است، اما روحیه بالایش همراه با قدرت ارتباط گیریش با مخاطبان که در رفتار او با بازدیدکنندگان آثارش نمود می یابد، آینده موفقیت آمیزی را برای این نقاش جوان ترسیم می کند که می تواند الگویی برای جوانان هنرمند مستعد شهرمان باشد. 

در نمایشگاه نقاشی محمدپور، 10 اثر برگزیده اش در زیر نور کم رنگ هالوژن های خانه فرهنگ تبریز خودنمایی می کنند؛ نخستین تابلوی این نمایشگاه، شبی بارانی را به تصویر می کشد که نقاش سعی کرده با بهره گیری از ظرفیت های سبک آبستره و با کمک خطوط و رنگ ها، فضایی رویایی و در عین حال پیچیده را به تصویر بکشد. 

در آن سوی دیوار تابلویی جلب توجه می کند که در آن پنجره ای با پشت صحنه تاریک، به فضایی سرسبز با گل های شکفته باز می شود؛ این تصویر به خوبی پارادوکس برخاسته از زندگی به شدت ماشینی شده انسان امروزی را به تصویر می کشد.

بر روی تابلوی دیگری از خانم محمدپور، نقشی شبه گونه از چند زن در رنگ های مختلف جلوه گری می کند؛ تصویری که به سادگی و زیبایی تمام فلسفه تنوع خلقت انسان ، آن هم از جنس ظرف و مادرانه، را در نژادهای مختلف در ذهن بازدیدکننده تداعی می کند.

 در دیوار روبرویی در ورودی نمایشگاه نقاشی جوان تبریزی در طبقه سوم «خانه فرهنگ تبریز» نیز تابلویی آویزان است که در آن دست خلاق و مبدع نقاش یک دختر نوجوان با چشم های غمبار و خشکیده از گریه زیاد و عروسکی در سبد را خلق کرده است؛ دیوار به عنوان زمینه اصلی این طرح آجرهایی ریخته دارد که از تلخی زندگی حکایت می کند. 

خانم محمد پور در توضیح این تابلو که می توان به آن نام « زنان کودک" را داد، می گوید: کودک همسری از آسیب های جامعه امروزی ماست که رسانه ها هم زیاد به آن پرداخت می کنند و من با کشیدن این تابلو کوشیده ام بلکه سهمی و لو اندک و به زبان هنر در تصویرسازی تبعات و عواقب این پدیده ناخوشایند اجتماعی داشته باشم تا مردم با تماشای آن و پاسخ به چالش های ذهنی شان در کاهش این پدیده موثر شوند.

محمدپور نقشی از کافکا را نیز بر روی یکی از تابلوهایش قاب کرده که تصویر غیر دقیقی از این نویسنده پوچ گرا را ارایه می کند. او در تبیین این تابلو می گوید: "همان گونه که می بینید این تصویر کج و معوج است، نیمی از چهره کافکا در سیاهی و نیم دیگر رنگی است؛ این تصویر الهام گرفته از جمله ای از کافکاست که می گوید نیمی از رفتار و اندیشه من زشت و نیم دیگرم نیک است". 

همان گونه که در بالا ذکر شد، هر چند می توان نمایشگاه نقاشی شیوا محمدپور را در زمره نمایشگاه های تجربی مبتدی جای داد، اما همین که این هنرمند جوان با اعتماد به نفس برای برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده اش کوشیده است، نشان می دهد که نسل جوان ما نه تنها با هنر غریبه نیست، بلکه در صورت وجود بسترهای لازم و میدان دادن به آنها، می توانند در آینده به چهره های درخشانی در سپهر فرهنگ و هنر ایران اسلامی تبدیل شوند. 

نمایشگاه نقاشی شیواد محمدپور در طبقه سوم خانه فرهنگ تبریز بعد از ظهرها تا پنجشنبه این هفته برای بازدید علاقه مندان دایر است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.