اکبر فتحی روز دوشنبه در بازدید از روستاهای زلزله زده میانه با اشاره به خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی بخش کشاورزی استان در ۴۰ روستای میانه و ۲۵ روستای سراب از این حادثه طبیعی افزود: بر اساس آماری که به دست آوردیم، در شهرستان میانه ۱۲۰۰ واحد نگهداری دام و در سراب ۸۰۰ واحد دامی خسارت دیده است.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۱۵۰۰ دام سبک و سنگین در این زلزله تلف شدند، افزود: ۴۵ دستگاه تراکتور هم دچار خسارت شدند.

وی همچنین از خسارت ۳۰ درصدی یک واحد مرغداری خبرداد و گفت: از بین رفتن ۷ کیلومتر کانال آبیاری، ۶ رشته قنات و ۳۰۰ تن محصول از دیگر خسارات این زلزله است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهارکرد: با توجه به سرد شدن هوا و در ارتفاعات بودن بخش های زلزله زده، ایجاد محل نگهداری موقت دام در دستور کار قرار گرفت و تا کنون در ۸ روستای سراب و ۳ روستای میانه ۳۷۷۳ متر مربع جایگاه موقت دام ایجاد شده است.

فتحی با اشاره به تحویل دام سبک به خسارت دیده های زلزله ترک میانه، اعلام کرد: تا کنون ۱۱۰ راس دام سبک توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر دام سبک تلف شده تا سقف ۱۵ راس دام، یک راس دام سبک، به ازای هر گوساله تلف شده ۲ راس دام سبک و به ازای هر گاو تلف شده ۳ راس دام سبک تحویل خسارت دیده ها می شود.    

وی نجات دام های زیر آوار مانده،  امحای بهداشتی لاشه های دام های تلف شده با همکاری دامپزشکی و شهرداری و واکسیناسیون ۴۶۰۰ راس دام در مناطق زلزله زده را از اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از محصول سیب روستاهای زلزله زده خریداری و به واحد کنسانتره شبستر تحویل شد.  

فتحی با اشاره به جمع آوری و توزیع کمک های واحدهای صنایع تبدیلی از جمله ۳۴۰ کیلو پنیر و ۲ تن برنج در روستاهای میانه و سراب، گفت: در ۲۳ روستای شهرستان سراب ۲۰۰ تن سبوس بین ۱۴۷۹ دامدار خسارت دیده جهت تامین نهاده ۳۴ هزار و ۱۷۴ راس دام سبک و ۱۳ هزار و ۶۰۵ راس دام سنگین توزیع شد.  

وی همچنین از تامین و توزیع ۵۶ تن کنسانتره دامی و ۳۰۰ تن سبوس در روستاهای میانه با هماهنگی تعاون روستایی استان خبرداد و گفت: در حال مکان یابی برای ایجاد جایگاه های دائم دام هستیم.

فتحی با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از کشاورزان و دامداران خسارت دیده تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند، گفت: تمام تلاش ما این است که کشاورزان سرپا بایستند و از طریق بیمه،  کمک بلاعوض دولتی(۵ میلیون تومان) و ارائه تسهیلات کم‌بهره (۱۵ میلیون تومان) کمک کنیم تا کشاورزان مناطق زلزله‌زده سال آینده در روند تولید قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه هیات دولت برای بازسازی اماکن دامی خسارت دیده از زلزله آذربایجان‌شرقی ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانکی پرداخت می‌شود.

زلزله ۱۷ آبان آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه علاوه بر این استان در استان های اردبیل، زنجان، گیلان و آذربایجان غزبی احساس شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.