محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از اسناد مطالعات برنامه آمایش آذربایجان شرقی در دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی، با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی کشور برنامه ریزی بخشی است، گفت: ساختار برنامه‌ریزی باید با برنامه‌های آمایشی  هماهنگی لازم را داشته باشد.

وی با تشریح جایگاه برنامه ریزی و آمار تاکید کرد: اطلاعات مبنای هر نوع برنامه ریزی، توسعه و پیشرفت در کشور است و سیاست گذاری، برنامه ریزی، کنترل و نظارت بدون آمار دقیق ممکن نیست.  

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برنامه ریزی در هر زمان نیازمند مدیریت علمی است، ادامه داد: موضوع تحلیل داده ها را آن طور که باید جدی نگرفته ایم و در کنار این مورد، فرهنگ آمار نیز در جامعه وجود ندارد که علل مختلفی داشته است.  

پورمحمدی افزود: تعدد سازمان ها، به روز نبودن اطلاعات یا در دسترس نبودن داده ها از جمله علل نبود فرهنگ آمار در جامعه است و دانشجویان و محققانی را که به دنبال اطلاعات روز هستند را سردرگم می کند.  

تولید ناخالص داخی در آذربایجان شرقی روند نزولی دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: بر اساس آخرین گزارش های آماری سهم استان از تولید ناخالص داخلی از ۴.۸ درصد در سال ۱۳۷۹ شمسی به ۳.۷۳ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده که روند نزولی داشته است.

داود بهبودی افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت آذربایجان شرقی از ۸۹.۷ درصد در سال ۱۳۷۹ شمسی به ۷۶.۰۵ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است و با این اوصاف روندهای(شاخص ها) مطلوب نبوده که جای تامل دارد.

وی با اشاره به نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصدی استان در سال ۱۳۹۵، گفت: نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری کمتر است که علت آن وضع مناسب اشتغال نیست بلکه وجود چالش‌ مهاجرت است چون مردم منطقه به علت فرهنگ خاص خود طاقت بیکاری را ندارند و به دنبال اشتغال به استان های دیگر به خصوص تهران مهاجرت می کنند.  

بهبودی اعلام کرد: آذربایجان‌شرقی همواره نرخ مشارکت بالایی داشته و بر اساس گزارش سال ۱۳۹۵ نرخ مشارکت نیروی کار استان ۳۸.۵ درصد بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی همچنین از عدم تعادل در سازمان فضایی جمعیتی استان و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه تعادل‌ها، توازن‌ها و تعارض‌ها پرداخت.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم، دورنمای فعالیت‌های استان را به سمت ایجاد زیرساخت‌های اطلاعات مکانی SDI پیش بریم و به ایجاد سیستم‌های تصمیم‌ساز با تلفیق آمارهای تولید شده و اطلاعات مکانی مبادرت ورزیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.