حجت‎الاسلام سیدجلال موسوی شربیانی دوشنبه شب در گفت‌ و گو با خبرنگاران با اشاره به بازدیدش به عنوان نماینده دانشگاه هنر اسلامی تبریز، از دانشکده شرق شناسی و دپارتمان زبان فارسی دانشگاه ایروان افزود: مسئولان این دانشگاه برقراری کرسی اسلام شناسی را در راستای شیعه شناسی دنبال می کنند و ما نیز تلاش می کنیم مقدمات لازم برای همکاری مرکز شیعه شناسی حوزه‌ علمیه‌ تبریز با دانشگاه دولتی ایروان را فراهم کند.

وی اظهار داشت: دانشگاه دولتی ایروان در قالب عضوی از مجمع دانشگاه‌های حوزه قفقاز، خواستار همکاری با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و استفاده از ظرفیت‌های آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان اینکه سفر به ارمنستان و ایروان، سفری فرهنگی بود، گفت: در این سفر از دانشکده‌ شرق شناسی و مرکز آموزش زبان فارسی ایروان بازدید کردم و در جریان نحوه تدریس اساتید آن دانشکده قرار گرفتم.

حجت الاسلام شربیانی، ادامه داد: حضور دانشجویان ایرانی در این دانشگاه امیدوار کننده بود و مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه ایروان از سطح آموزشی خوبی برخوردار است.

وی یادآوری کرد: ایروان نیز مانند تبریز دارای یک بنای تاریخی بنام «مسجد کبود» بوده و با توجه به رسالت دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طی تفاهمی مقرر شد که مطالعه‎ای کلی در مورد این بنای تاریخی انجام و غرفه‌ای در کنار این مسجد تاریخی به منظور ارائه محصولات فرهنگی و ایرانی دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای گردشگران و بازدیدکنندگان در ایروان برپا شود که این اقدام هم از منظر اقتصادی و هم از منظر آموزشی و فرهنگی، مفید و حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به مشترکات فرهنگی ایرانیان و ارامنه، گفت: این مناطق در گذشته جزو قلمرو ایران بوده و از مشاهده معماری موجود در بناها و منازل مردم می‌توان فهمید که فرهنگ ایرانی-اسلامی در بطن زندگی آنان جای دارد.

حجت الاسلام شربیانی، با تاکید بر لزوم ادامه داشتن این تعاملات، به موقعیت همسایگی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ارمنستان و ظرفیت‌های موجود در این کشور نمی‌توان از تعامل با آنان چشم پوشی کرد.

وی با اشاره به تاثیرپذیری دانشجویان ارمنستانی از فرهنگ ایرانی گفت: تاثیرپذیری آنان از فرهنگ و ادبیات ایرانی و علاقه‌شان به شاعرانی مانند خیام، حافظ، سعدی و مولانا از صحبت‌هایی که با دانشجویان ارمنستانی داشتیم، مشخص بود و با وجود اختلافات دینی، اشعار شاعران ما که در برخی موارد برگرفته از آیات و روایات اسلامی بوده در روح و قلب آنان رسوخ کرده است.

دانشگاه هنر اسلامی تبریز پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون هنر اسلامی شکل گرفت و پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی در ساختمان های اهدایی معظم له (کارخانه سابق چرم خسروی)، در سال مزین به نام امام علی(ع) تاسیس شد.
از سال ۱۳۷۶ به بعد و در روند سیاست توسعه فیزیکی دانشگاه در راستای گسترش فضای علمی و فرهنگی کلان شهر تبریز  و با نظر به یکی از رسالت های مهم دانشگاه مبنی بر حفاظت، مرمت و احیای بناهای تاریخی  اهدایی مقام معظم رهبری، ساختمان های تاریخی و از رمق افتاده کارخانه چرم سازی خسروی با مساحت اولیه ۳۶۰۰۰ متر مربع و مساحت کنونی۱۲۵۰۰۰ متر مربع و ۱۰ خانه قدیمی در محله مقصودیه تبریز به مساحت اولیه  ۸۰۰۰ مترمربع و مساحت کنونی۲۲۰۰۰ متر مربع در طول ۲ دهه اخیر با همت و تلاش بی وقفه مجموعه مدیریتی دانشگاه، به گونه ای زیبا مرمت، مقاوم سازی و احیا شد و در اختیار دانشکده های برای انجام فعالیت های علمی اموزشی و پژوهشی قرار گرفت.

از جمله نکات جالب توجه در رابطه با دانشگاه هنر اسلامی تبریز آن است که اغلب رشته های این دانشگاه برای اولین بار در کشور راه اندازی شده و اقدام به پذیرش دانشجو نموده اند؛ دانشگاه هنر اسلامی تبریز اکنون افزون بر ۲۰۰۰ دانشجو و حدود ۱۴۰۰ دانش آموخته دارد. 

دانشگاه دولتی ایروان در ۱۶ مه ۱۹۱۹ در شهر ایروان در کشور ارمنستان تأسیس شد و در زمان حاضر ۱۲ هزار دانشجو دارد.

رتبه این دانشگاه در دنیا ۱۶۳۹ می‌باشد و بهترین و قدیمیترین دانشگاه کشور ارمنستان است.

زبان تحصیل در دانشگاه دولتی ایروان ارمنی است، ولی در حال حاضر به زبان‌های انگلیسی و روسی برای دانشجویان خارجی نیز تدریس می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.