به گزارش چهارشنبه ایرنا، در نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ دانشجویی، دکتر بیژن عبدالکریمی فیلسوف دین پژوه و استاد فلسفه دانشگاه تهران،  دکتر سیدجواد میری، جامعه شناس و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، دکتر سیدمجید حسینی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و مجتبی احمدی، عضو هیات موسس اتحادیه بین المللی امت واحده، میهمانان دانشجویان دانشگاه تبریز بودند.

بقای کشور مهم‌ترین مساله ماست

بیژن عبدالکریمی در این نشست با عنوان "عدالت در بستر روشنفکری دینی" به طرح مساله پرداخت، بقای کشور را مهم ترین مساله و دغدغه کنونی دانست و گفت: کاری کنیم که این کشور باقی بماند و مساله سیاسی بعد از آن است.

وی با بیان اینکه بشری که آرمان ندارد،با تعریفی که از گذشته بشر داریم فاصله دارد، افزود: با بی متافیزیک شدن ارزش ها،بشر دیگر آرمانی ندارد و مصرف به بزرگ ترین آرمان بشر امروز تبدیل شده است.

عبدالکریمی اظهار کرد: پیام روشنفکران به حاکمیت و مسئولان این است که بچه هایی که به نحوی با سنت تاریخی ما پیوند دارند؛ از جمله بچه های تحکیم وحدت، انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی، سپاه ،این ها را دریابید چرا که این ها سرمایه های کشور هستند و اگر قرار است اتفاقی بیافتد این بچه ها بازوی حاکمیت سیاسی هستند.

وی با بیان اینکه سخن بسیار است و سخن گفتن امروز کار ساده ای شده است،افزود: چرا با وجود چاپ این همه کتاب و مقاله سرنوشت ما چنین شده که عمل مان با حرف هایمان قرن ها فاصله دارد؛ ما باید منطق مان را تغییر دهیم.

استاد فسلفه دانشگاه با طرح این پرسش که چرا باوجود این همه عدالت خواهی سرنوشت جامعه ما تغییر نکرده است،گفت: خیلی ها وقتی از آرمان عدالت صحبت می کنند از ذهنیت عدالت خواهی صحبت می کنند و ما باید به نحو دیگری بیاندیشیم؛ حرکت از آرمان به سوی واقعیت نقطه بسته شدن تفکر ایدئولوژیک است در حالی که ما باید از واقعیت به سوی آرمان حرکت کنیم.

وی دو نوع روش نگاه جزءنگرانه و نگاه کل نگرانه برای مواجهه با مسایل را عنوان کرد و گفت: در نگاه جزءنگرانه یعنی دایما شما از اجزای بی عدالتی در جامعه صحبت کنید؛ در تمامی مناسبت های ما اعم از رابطه زن و شوهر،پدر و مادر با فرزندان، معلم با دانش آموز،کارفرما با کارگر و ... بی عدالتی وجود دارد، در این روش کل جامعه را به یک دایره تشبیه می کنیم و روش جزءنگرانه این است که از یکی شروع کنیم.

عبدالکریمی ادامه داد: نگاه کل نگرانه یعنی ساختارها ظالمانه است ؛به جای سرزنش معلم ببینیم می توانیم ساختاری ترتیب دهیم که عدالت در جامعه تسری یابد.

وی با بیان اینکه تمامی جریانات سیاسی ما در حد رمانتیسم با مسایل برخورد می کنند،اظهار کرد: جامعه روشنفکری ما آلترناتیو ساختاری ندارد،ما نیازمند نهادهایی هستیم که بر سیاست ما به صورت عمیق اثر داشته باشد، بنابراین مساله را در سطح ایدئولوژی مطرح نکنیم و در سطح عمیق تر دنبال کنیم.

عبدالکریمی بابیان اینکه امروز در جهانی زندگی می کنیم که فرایند تصاحب ثروت وجود دارد و ۸۰ درصد جمعیت دنیا فقط ۶ درصد ثروت و ۲۰ درصد جمعیت نیز ۹۴ درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند،گفت: فقط با وحدت می توانیم بر مشکلات جامعه غلبه پیدا کنیم.

پذیرش تکثرها اولین مساله درباره عدالت و اقوام است

سیدجواد میری، جامعه شناس، تیز که با عنوان "سیاست‌گذاری قومی و عدالت" سخن می گفت: افزود: اولین مساله درباره عدالت و اقوام بحث پذیرش تکثرهاست؛ اینکه راهکاری پیدا کنیم که دیگری را آن گونه که هست بپذیریم نه اینکه دیگری را شبیه خودمان بکنیم و وقتی شبیه خودمان شد به گفت و گو بنشینیم.

وی با اشاره به رابطه پیرامون و مرکز و تاکید بر اینکه پیرامون ها باید مرکزیت خود را پیدا کنند، اظهار کرد: قدرت ها فکر می کنند هر چقدر قدرت سیاسی را مرکزگرا بکنیم می توانیم کارها را تسهیل کنیم، به همین خاطر از پیرامون مرکزیت زدایی کردیم و پیرامون هایی ایجاد کردیم که هویت خودشان را از دست دادند.

میری با بیان اینکه انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلاب ها به دنبال جامعه بی طبقه توحیدی بود که در چنین جامعه ای هم به سمت عدالت و هم به سمت آزادی می رسیم،افزود: جوامعی پیشرفته ترند که تکثرها و تمایزها در آنها وجود دارد و این ها می توانند هم‌افزایی کنند.

ما با خطر عدالت‌خواهی پوپولیستی طرف هستیم

سیدمجید حسینی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران هم در سخنرانی‌اش با عنوان "عدالت و نظام آموزشی ایران" با بیان اینکه ما با خطر عدالت خواهی پوپولیسم مواجهیم،گفت: وقتی دولت همه جا را خصوصی سازی می کند به صورت طبیعی ما در آینده با جمعیت‌های عدالت‌خواه مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران انقلاب عدالت بود،اظهار کرد: لحظه ای که انقلاب اتفاق افتاد بچه محصل سیستانی با رییس جمهور زندگی شبیه هم داشتند، اما یک دهه بعد اتفاق دیگری افتاد.

حسینی خاطرنشان کرد: شما امروز با یک جامعه پول محور و پول پرست طرف هستید و آدم ها به دو دسته رانت خوار و رانت ندار تقسیم شده اند.

اقتدار تکثر را از بین می‌برد

مجتبی احمدی،  عضو هیات موسس اتحادیه بین المللی امت واحده، نیز که عنوان سخنرانی اش "اقتدارگرایی و آرمان‌های انقلابی" بود،با  تکیه بر مکتب شیراز و عشق، اقتدارگرایی را ضد عشق،ضد عدالت و مبتنی بر منیت دانست و گفت: در سایه اقتدارگرایی، تکفیر افراد و دیگرانی که مثل ما نمی اندیشند، شکل می گیرد و سرمایه اجتماعی از بین می رود.

وی افزود: این چرخه باید برگردد و اگر این گونه پیش برویم مساله ایران دچار فرسایش می شود که آن هم به فرسودگی روانی و فرسودگی نخبگان و در نتیجه فرار نخبگان منجر می شود.

احمدی اظهار کرد: باید از اقتدارگرایی دست برداشته و به عشق برگردیم، این عوامل و رفتارها منجر به ریزش تعلق خاطر ملی می شود.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ایرانی خسته از نداشتن عشق است،گفت: دیروزهای ما پر از تخاصم و نفرت است، امروز ما دیروز ماست و فردای امروز هم می آید؛اگر به خودآگاهی انتقادی نرسیم،نمی توانیم فردا را بسازیم.

احمدی خاطرنشان کرد: اقتدار فرقه ای،سیاسی،ایدئولوژیک و همه اقتدارها باید نقد شوند تا به تفاهم برسیم.

وی با تاکید بر داشتن خودآگاهی تاریخی گفت: عدالت خواهی مبتنی بر ایده خطرناک تر از پوپولیسم است،جامعه ایران باید امروز به بی ایده‌گی (ایسم ها) برسد.

۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.