حمید قاسمی روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان محله کوجووار تبریز با اشاره به ذات آلایندگی صنایع نفتی اظهار داشت: ۲ شرکت پتروشیمی و پالایشگاه تبریز در پی نظارت‌ها و پایش‌های اداره کل محیط زیست استان در سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی در راستای کاهش آلایندگی داشته‌اند.

وی افزود: البته این ۲ شرکت به دلایل مختلف اندکی از برنامه زمانبندی عقب هستند که امید است با تلاش‌ بیشتر اقدامات خود را عملی کنند.

قاسمی با تاکید بر اینکه در قانون تنها مرجع تشخیص آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: همکاران پرتلاش و بی ادعای حفاظت محیط زیست استان در خصوص آلایندگی هیچ واحد صنعتی کوتاه نیامده و به دنبال کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست هستند.

وی با اشاره به حساسیت بالای اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر پایش آلایندگی صنایع نفتی، ادامه داد: تاکنون بیشترین و شدیدترین نظارت‌ها را بر روی این دو واحد داشته‌ایم و در  اجرای الزامات حفظ محیط زیست با هیچ فردی تعارف نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که اگر بخشی نگری کنیم در هیچ حوزه‌ای موفق نخواهیم شد، افزود: اشتغال، تولید و اقتصاد حوزه‌های مهمی در جامعه هستند، اما محیط زیست و سلامت مردم مهم تر از این حوزه‌ها است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه هماهنگی و همراهی خوبی با مسئولان دستگاه‌های مختلف و مدیران صنایع استان در خصوص حفظ محیط زیست داریم.

قاسمی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه تبریز علاوه بر کنترل آلودگی هوا، مسئولیت‌های اجتماعی در قبال مردم کوجووار دارند که باید به آن‌ها عمل کنند.

وی گفت: اجرای طرح‌های کاهش اثرات زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز طبق برنامه زمان بندی ضروری است، زیرا که تولید، اشتغال باید همراه با رعایت مسایل زیست محیطی باشد.

به گزارش ایرنا،  «کوجووار»، منطقه ای در جنوب‌غربی تبریز در مجاورت واحدهای صنعتی بزرگ به خصوص پتروشیمی و پالایشگاه است که ساکنان آن می‌گویند آلایندگی ناشی از فعالیت این واحدها نفس‌شان را بریده است.

هر چند مدیران عامل پالایشگاه و پتروشیمی تبریز مدعی هستند که فعالیت مجتمع های مطبوع شان هیچ گونه آلودگی ندارد، اما مردم «کوجووار» نظر دیگری دارند و می گویند که قرار نیست حتما آلودگی هوا، رنگ و نشان خاصی داشته باشد تا همه آن را با چشم مسلح ببینند و لمس کنند.

وجووار یکی از محلات تاریخی تبریز است که در جنوب غرب این کلان شهر  در مجاورت پالایشگاه و پتروشیمی واقع شده و جزء محدودهٔ شهرداری منطقهٔ ۷ تبریز محسوب می‌شود. 

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ خورشیدی، جمعیت کوجووار افزون بر پنج هزار و ۹۶۵ نفر بوده که از این تعداد ۳٬۱۶۳ نفر مرد و ۲٬۸۰۲ نفر زن بوده‌اند. همچنین برپایهٔ همین آمار، شمار خانوارهای ساکن در این محله بالغ بر ۱٬۷۴۴ خانوار بوده‌است.

۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.