به گزارش ایرنا، اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری از 2 زاویه حایز اهمیت است؛ نخست اینکه با این کار، امنیت زندگی در این مناطق، مولد اقتصادی با ریشه های فرهنگی و اجتماعی غنی، به ویژه روستاها، تضمین می شود و دوم اینکه سطح رفاه و معیشت در روستاها ارتقا می یابد و فاصله موجود در این زمینه میان شهرها و روستاها کاهش می یابد. 

اما آنچه اهمیت اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن را دوچندان می کند، تداوم آن در سال های گذشته، فارغ از ترسالی یا خشکسالی های مالی رایج در کشور است؛ بروز این وضعیت موجب امیدآفرینی در روستاها و حتی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها می شود و مثال های متعددی از این امر را می توان در شهرستان های 21 گانه آذربایجان شاهد آورد. 

امروزه طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن در آذربایجان شرقی، درخت 14 ساله ای است که مقاوم سازی و بهسازی 152 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهری استان، مشتی از نمونه خروار مزایا و دستاوردهای آن، در این خطه پرجمعیت به شمار می رود.

هر چند به رغم کوشش های انجام گرفته تاکنون نیمی از واحدهای مسکونی روستایی در آذربایجان شرقی مقاوم و بهسازی شده اند، اما بدون شک با ادامه این روند، در سال های نه چندان دور می توان پایان پرونده «زندگی در بناهای مستحکم روستایی" در استان را به تماشا نشست.

در این میان بهترین نمود مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن پاذربایجان شرقی به عنوان متولی اصلی این طرح، در شهرستان ورزقان باشد که در زمین لرزه 7 سال قبل آن، دهها هزار واحد مسکونی ورستایی و شهری به دلیل مقاوم نبودن، تخریب و ویران شدند و تعداد زیادی جان خود را از دست دادند.

مقاوم‌سازی و بهسازی 152 هزار واحد مسکونی در روستاهای آذربایجان‌شرقی 

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیشبرد طرح مقاوم سازی خانه های مردم گفت: ۱۵۲ هزار واحد مسکن روستایی استان بهسازی و مقاوم‌سازی شده است. 

حافظ باباپور در حاشیه بازدید از مناطق روستایی شهرستان ورزقان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه طرح بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در استان از سال ۸۴ آغاز شده است، افزود: بر اساس آمار رسمی سال ۹۵ حدود ۳۰۵  هزار واحد مسکن روستایی در سطح استان وجود دارد که تاکنون به طور میانگین حدود ۵۰ درصد آن ها با اعطای تسهیلات کم بهره از سوی این بنیاد بهسازی و مقاوم سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در سطح کشور ۴۲ درصد بوده و میانگین مقاوم سازی استان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۴ هزار و ۴۹۸ واحد مسکن شهری که تعدادی از آن ها نیز در شهرستان ورزقان بود، در جریان زلزله سال ۹۱ ارسباران بازسازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون در ۸۴۲ روستای استان طرح هادی شامل زیرسازی، جدول گذاری، پیاده روسازی و آب رو اجرا شده است، گفت: همزمان با روز روستا در ۴۵ روستای استان نیز طرح هادی و آسفالت معابر روستایی با اعتبار ۹۸ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال به بهره برداری می رسد.

باباپور، ادامه داد: به همین مناسبت ۹۲۳ جلد سند روستایی در ۲۰ شهرستان و ۳۳۰ جلد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به مالکان منازل تحویل می شود و به صورت نمادین از ۲۱ واحد احداث شده از محل تسهیلات طرح ویژه در ۲۱ شهرستان بهره برداری می شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح هادی به عنوان سند توسعه راهبردی برای افق ۱۰ ساله هر روستا تهیه و تدوین می شود، یادآوری کرد: طبق آخرین آمار طرح هادی برای بیش از ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه و به اتمام رسیده است.

باباپور، افزود: تاکنون در ۸۴۲ روستای استان طرح هادی اجرا شده که شامل عملیات زیرسازی، اجرای آب رو، جدول گذاری، پیاده رو سازی، سنگ فرش و آسفالت معابر و زیباسازی فضای روستایی است.

طرح گردشگری در ۳۰۰ روستای دارای بافت تاریخی آذربایجان شرقی اجرا می شود

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه در روستاهایی که دارای بافت تاریخی هستند به صورت ویژه ورود کرده و با حفظ معبر اصلی و بدون هیچ بازگشایی اقدام به کف سازی، جداره سازی و زیباسازی این مکان ها کرده است.

باباپور، ادامه داد: این روند در برنامه پنجم و ششم هم به صورت جدی ادامه دارد به طوری که در قانون برنامه ششم مکلف به تهیه طرح هادی در قالب طرح گردشگری روستایی در ۳۰۰ روستا برای توسعه و رونق گردشگری در این مناطق است.

وی با اشاره به تسهیلات تخصیص یافته برای آسفالت معابر روستایی از طریق سهمیه قیر رایگان اظهار داشت: تا سال ۹۴ در حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ متر مربع آسفالت ریزی معابر روستایی انجام شده بود اما با آغاز این طرح از سال ۹۴ این رقم به بیش از ۳میلیون و ۲۰۰ متر مربع رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به تعامل بسیار مثبت بین این بنیاد، دهیاران و بخشداران استان برای جذب سهمیه قیر رایگان گفت: در سایه این تعامل در سال ۹۷ اعتبار اولیه استان برای جذب قیر رایگان و آسفالت معابر روستایی ۲۸۰ میلیارد ریال بود که این رقم به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

باباپور، با تاکید بر اینکه امسال تسهیلات مسکن روستایی در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: میزان وام مسکن روستایی از ۲۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون ریال رسیده که این تسهیلات با کارمزد ۵ درصد در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

پلکانی بودن روستاها در بخش خاروانای ورزقان مانع از اجرای طرح های بنیاد در بخش مسکن شده است

بخشدار خاروانا نیز با بیان اینکه این بخش ۵۱ روستا و قشلاق دارد، گفت: در بیشتر روستاهای این بخش طرح هادی روستا اجرا شده و در تعدادی کمی از روستاها نیز با تلاش بنیاد مسکن عملیات اجرایی این طرح به زودی شروع می شود.

بهنام اسماعیلی، افزود: در این طرح هدایت آب های سطحی انجام، معابر بازگشایی، آب رو و جدول کاری انجام شده و آسفالت ریزی معابر در ۱۵ روستا به صورت کامل اجرا شده و آسفالت ریزی ۵ روستا نیز در حال انجام است.

 وی با اشاره به اینکه با کمک بنیاد مسکن، اعتبارهای دولتی و مشارکت بنگاه های اقتصادی مانند مس سونگون طرح های عمران روستایی در این بخش اجرا می شود، اظهار داشت: در بخش خاروانا روستاها به شکل پلکانی بوده و به علت مشکل در انتقال مصالح به این روستاها طرح های بنیاد مسکن در بخش مسکن اجرا نشده ولی با بازگشایی معابر و اجرای طرح هادی این مشکل نیز حل می شود.

بخشدار خاروانا گفت: بیشتر ساختمان های این بخش خشت و گلی بوده و با توجه به اینکه این منطقه زلزله خیز است نیاز به مقاوم سازی ساختمان های مسکونی دارد.

اسماعیلی، با بیان اینکه ۳ روستا در این بخش جابجا می شود، ادامه داد: بخشی از روستای «جوشین» به علت ریزش سنگ صخره ای، روستای قره قیه به علت قرار گرفتن در مخزن سد حاجیلار و روستای گوراکش به علت نبود امکان توسعه و قرار گرفتن در یک منطقه صخره ای براساس طرح بنیاد مسکن، مشارکت مس سونگون و پیگیری مسئولان منطقه، همکاری ادارات خدمات رسان و مشارکت اهالی جابجا می شود.

قابلیت های گردشگری بخش خاروانا به ویژه روستای « گل آخور» برای سرمایه گذاری زیاد است  

بخشدار خاروانا با اشاره به اینکه این بخش قطب گردشگری منطقه است، گفت: روستای «گل آخور» به علت داشتن آبشار و طبیعت زیبای آن از قابلیت ویژه ای برای جذب گردشگر برخوردار بوده و اجرای طرح گردشگری این روستا از سوی بنیاد مسکن، راهنمایی میراث فرهنگی و با کمک دهیاری و مشارکت اهالی ضروری است.

اسماعیلی، افزود: بخش گردشگری در این منطقه می تواند در رونق اشتغال و صنعت گردشگری نقش بسزایی ایفا کند به طوری که سالانه حدود ۵۰ هزار گردشگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا بازدید می کنند.

وی گفت: میراث فرهنگی با اختصاص اعتبار از طرح گردشگری این روستا حمایت کرده ولی کافی نبوده و با تکمیل طرح های مصوب گردشگری و اعطای تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جدید می توان امکانات زیادی برای جذب گردشگر و ایجاد اشتغال در این منطقه فراهم کرد.

اسماعیلی، یاداوری کرد: راه ها و معابر روستاهای این بخش از جمله راه قینر - طرزم در حال بهسازی برای تسهیل تردد بوده، برای ایجاد امکان تردد در فصل زمستان راهدارخانه احداث و اتوبان ورزقان - خاروانا نیز تکمیل می شود که این طرح ها در جذب گردشگر تاثیر بسزایی ایفا خواهد کرد.

اجرای طرح های مسکن در روستای گل آخور به کندی پیش می رود

مدیر بنیاد مسکن ورزقان نیز گفت: روستالی گردشگری گل آخور از جمله روستاهای گردشگری خاروانا بوده که قابل توسعه است و طرح بازنگری آن برای افزایش محدوده این روستا شروع شده است.

محمد الماسی، افزود: معابر این روستا سخت عبور بوده و انتقال مصالح ساختمانی به محل با دشواری همراه است بنابراین مردم زیاد راغب به بهسازی و مقاوم سازی منازل خود نیستند.

وی با اشاره به اینکه عملیات جدول گذاری، بهسازی معابر و اجرای آب رو در این روستا انجام شده است، اظهار داشت: این روستا ۱۷۴ خانوار و ۳۵۶ نفر جمعیت دارد و بخشی از جمعیت آن فصلی هستند.

الماسی، با بیان اینکه تاکنون ۲۵ فقره وام بهسازی مسکن به متقاضیان این روستا پرداخت شده است، ادامه داد: مقاوم سازی مسکن این روستاها به علت پلکانی بودن منازل به کندی پیش می رود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز اجازه عقب کشی به منازل برای بازگشایی معابر را به خاطر حفظ بافت روستایی نمی دهد بنابراین ساخت و ساز در آن به راحتی انجام نمی شود.

۱۰۰ درصد روستای «زنگ آباد» در جریان زلزله ارسباران تخریب شد و ۱۸ نفر فوت کردند

مدیر بنیاد مسکن ورزقان گفت: روستای زنگ آباد این شهرستان دارای ۱۱۰ خانوار بوده که در جریان زلزله ارسباران در سال ۹۱ حدود ۱۰۰ درصد خانه ها تخریب شد و ۱۸ نفر در این حادثه جان باختند.

الماسی، با بیان اینکه ۷۰ واحد مسکن در این روستا مقاوم سازی شده است، ادامه داد: پس از زلزله با اعطای تسهیلات ۱۸۰ میلیون ریالی بدون بهره از سوی بنیاد مسکن، ۸۰ میلیون ریال وام بلاعوض و وام تعمیری کم بهره به ساکنان این روستا، طرح بهسازی خانه های این روستا اجرا شد.

وی علت تخریب ۱۰۰ درصدی خانه های این روستا را گلی و خشتی بودن خانه ها و نداشتن مقاومت در برابر زلزله اعلام کرد و اظهار داشت: در ساختمان هایی که در روستاهای منطقه بازسازی و مقاوم سازی شده بود زلزله فقط ترک هایی ایجاد کرده ولی هیچ گونه تخریبی در آن ها روی نداده بود.

مدیر بنیاد مسکن ورزقان گفت: روستای «صومعه دل» دارای ۵۵۷ خانوار و یک هزار و ۷۷۰ جمعیت دارد و در زمان زلزله ارسباران بیش از ۴۰۰ واحد این روستا آسیب دیده بود که بیش از ۹۰ درصد آن بازسازی و بهسازی شده است.

الماسی، ادامه داد: معابر این روستا زیرسازی، جدول گذاری، سنگ فرش و آسفالت شده، ۳۷۰ سند روستایی واگذار شده و حدود ۷ میلیارد ریال برای آسفالت معابر آن هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ نقشه بازنگری برای این روستا طراحی شده و ۱۶ هکتار به محدوده آن اضافه شده است، یادآوری کرد: روستای «ارزیل» در بخش خاروانا نیز دارای ۱۷۹ خانوار و ۵۲۸ نفر جمعیت است و تمام معابر روستا آسفالت و بهسازی شده و بیش از ۲۰۰ فقره سند روستایی واگذار شده است.

الماسی، افزود: این روستا از روستاهای گردشگری بخش خاروانا بوده و حدود ۸۷ مسکن در آن مقاوم سازی شده است و امسال ۴ ملیارد و ۷۰۰ میلیون ریال  برای آسفالت ریزی معابر این روستا از محل قیر رایگان توسط دهیاری و بنیاد مسکن هزینه شده است.

۸۰۲۳/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.