لیلی اورنگی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا،  محصولات صادراتی از گمرکات استان آذربایجان شرقی  در نیمه اول سالجاری را چدن آهن و فولاد، مواد پلاستیکی، سوخت های معدنی  روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مس و مصنوعات از مس، میوه های خوراکی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، مصنوعاتی از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فرآورده های غلات و رشته های سنتتیک یا مصنوعی غیریکسره  عنوان کرد و گفت: این محصولات بیشتر به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، چین، افغانستان، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان از گمرک تبریز انجام شده است، گفت: در ۶ ماهه اول سالجاری حدود ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار از گمرک تبریز  صادر شده است که در رتبه پانزدهم در میان ۱۰۶ گمرک کشور قرار گرفته است.

دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۲۶۵ هزار تن به ارزش بیش از ۶۰۶ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی وارد کشور شده است.

وی  با بیان اینکه این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۷۴ و ۴۴ درصد افزایش داشته است، گفت: توتون و تنباکو، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، گوشت و احشای خوراکی، کاغذ و مقوا، چدن آهن و فولاد،  مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، کاکائو و فرآورده های آن، خمیر چوب، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب و ماشین آلات و دستگاه های برقی بیشترین کالاهای وارداتی به کشور از طریق مبادی گمرکی استان است.

 اورنگی خاطرنشان کرد: عمده واردات به ترتیب از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، چین، گرجستان، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، روسیه و اتریش بوده است.

 ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در نیمه اول سالجاری افزون بر ۳ هزار و ۸۹ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل۱۹  درصد افزایش یافته است.

۳۰۷۱

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.