به گزارش ایرنا، ارادت به اباعبدالله در میان ایرانیان موروثی شده و در این میان احترام و عرض ارادت عزاداران خطه آذربایجان به خاندان اهل بیت (ع) زبان زد خاص و عام است؛ البته مراثی و نوحه های مداحان این منطقه نیز گواه این ادعاست، طوری که هر شنونده ای ترکی هم بلد نباشد با شنیدن نوحه خوانی، مداحی و مرثیه سرایی مداحان و بلبلان آستان حضرتش، اشک ماتم از چشمانش سرازیر می شود.  

در این بین رسانه ها نیز در ایام محرم وظیفه سنگینی را برعهده  دارند و به دنبال پوشش عزاداری های سوگواران اهل بیت (ع) و حضرت اباعبدالله حسین (ع) هستند تا ضمن ترویج فرهنگ حسینی و زینبی، از این وادی برای آخرت خود توشه ای بچینند؛ بر این اساس صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز در یک اقدام ابتکاری نخستین برنامه تولیدی فرامرزی مراکز استان ها در کربلا به مناسبت ایام محرم را با عنوان «بیر ایچیم عشق» تولید کرد که حال و هوای مریدان و عشاق دربار اباعبدالله حسین (ع) را به تصویر  بکشد.  

خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به نو و ابتکاری بودن تهیه و ضبط ویژه برنامه محرم «بیر ایچیم عشق» که برای نخستین بار در بین شبکه های تلویزیونی کشور، در بین الحرمین و همچنین مقابل حرم مطهر اباعبدالله حسین(ع) ضبط شده است، میزگردی را با حضور عوامل تلاشگر ساخت این برنامه تلویزیونی که این روزها مخاطبان خوبی را هم جذب کرده، ترتیب داد که مشروح آن از نظرتان می گذرد: 

ویژه برنامه "بیر ایچیم عشق" در کربلای معلی، نخستین برنامه تولید شده استانی در خارج از کشور توسط صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی است 

کارگردان برنامه تلویزیونی «بیر ایچیم عشق« در این میزگرد با اشاره به اینکه تاکنون 9 قسمت از این برنامه از شبکه سهند آذربایجان شرقی پخش شده است، گفت: ۸۵ درصد ویژه برنامه محرم در مدت یک هفته در کربلا تهیه و ضبط شده است که از ۲ بعد مورد اهمیت است، زیرا نخستین برنامه استانی است که در خارج از کشور تهیه می شود و اینکه تنها در مدت ۷ روز، برنامه ای که باید با ۳ دوربین تهیه می شد با یک دوربین تهیه شد، البته بدون نظر و عنایت اباعبدالله حسین چنین چیزی ممکن نبود.  

محمد ندیمی اظهار کرد: این برنامه دارای ویژگی های خاص ساختاری و محتوایی است و در ۱۳ قسمت به صورت مستمر پخش می شود که امروز قسمت نهم روی آنتن می رود و قسمت چهاردهم نیز روز اربعین پخش می شود.  

وی ادامه داد: پس از استقرار شبکه استانی سهند در کربلا، رقابتی برای تهیه و ضبط بین سایر استان ها نیز به وجود آمد اما عوامل برنامه، ساخت «بیر ایچیم عشق» را با پشتوانه فکری یکساله آغاز کرده بودند.

ندیمی افزود: این موضوع به برنامه غنا و کیفیت خاصی بخشید و با کمک سعید حکاکی به عنوان کارگردان هنری و سایر عوامل، ویژه برنامه محرم برجسته شد.

آماده سازی ۷۸۰ دقیقه برنامه «بیر ایچیم عشق» حاصل کار گروهی و توجه سیدالشهداست

تهیه کننده ۴۷ ساله برنامه تلویزیونی «بیر ایچیم عشق» نیز در این میزگرد گفت: از سال ۱۳۸۲ پخش این برنامه در ایام محرم انجام می شود، اما استمرار نداشته و این هفتمین دور بیر ایچیم عشق است که با حمایت و تشویق های مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی احیا، تولید و پخش می شود.  

علیرضا محمودی با اشاره به اینکه ۷۸۰ دقیقه برنامه برای پخش از شبکه سهند آماده شد، اظهار کرد: ۱۴ مداح و پیرغلام و ۳ کارشناس مذهبی در طول مدت ضبط با برنامه همکاری داشتند و در واقع پیرغلامان از ۱۴ هیات شناسنامه دار مناطق مختلف تبریز انتخاب شدند که به برنامه حال و هوا خاص معنوی دادند.  

وی افزود: حجم کار و میزان علاقه عوامل به برنامه محرم به اندازه ای بود که روزانه ۳ ساعت بیشتر نمی خوابیدند و برخی روزها نخوابیدند تا کارها به موقع و به خوبی انجام شود حتی دوستان روز آخر به زیارت رفتند.  

شبکه های تلویزیونی کربلا تعامل خوبی با شبکه سهند تبریز داشتند

مدیر تولید برنامه تلویزیونی «بیر ایچیم عشق» نیز گفت: افتخار فعالیت در آستان اباعبدالله (ع)، فلسفه خاص خود را دارد، معتقدم هر فردی که سعادت خدمت به سرور و سالار شهیدان را بیابد بدون شک مورد توجه حضرتش قرار گرفته است. البته از دوران کودکی برایم سئوال بود که چرا این همه شوق برای سینه زنی، زنجیرزنی، عزاداری و کمک کودکان در مساجد و حسینیه ها حتی با پخش قند و چای وجود دارد و این عشق و حال از کجا نشات می گیرد ، بعدها فهمیدم امام حسین به قلب ها حکومت می کند.  

مهدی لطفی آزاد اظهار کرد: تهیه این برنامه را هم به نیت خدمت به اباعبدالله انجام می دهم و پارسال نیز به عنوان سرباز در تولید این برنامه مشارکت کردم و در واقع اولین کار حرفه ای ام است.  

وی گفت: ۱۵روز قبل از ضبط برنامه، هماهنگی های لازم در کربلا انجام شد، اما با این حال در روز چهارم ضبط برنامه، کارها به سختی پیش می رفت، دلم گرفته بود مقابل حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس(ع) ایستادم و از ایشان کمک خواستم، چنان گشایشی در کار ضبط پیش آمد که مرا به گریه انداخت.  

لطفی آزاد گفت: برای بردن تجهیزات به عراق نیز مشکل داشتیم، طوری که تنها با یک هارد و یک دوربین کار ضبط را آغاز کردیم؛ با این وجود استودیو استانی شبکه سهند را با کمترین امکانات در محل بین الحرمین برقرار کردیم و اولین تصاویر و روضه محرم را از مقابل حرم مطهر اباعبدالله حسین(ع) و خیمه گاه تهیه کردیم.  

وی با تشکر از سردار امین شریعتی، از مسئولان مستقر در کربلا، گفت: ۳۴ نفر از مداحان، کارشناسان و عوامل فنی در تولید این ویژه برنامه سهیم هستند و شبکه تلویزیونی «قناه» و شبکه تلویزیونی «کربلا» نیز تعامل خوبی با شبکه استانی سهند داشتند البته حمایت کامل مدیر کل از تولید برنامه نقطه قوت در ساخت آن است.  

کارگردان برنامه تلویزیونی «بیر ایچیم عشق» نیز در ادامه  گفت: شروع حرکت عوامل برنامه از مزار شهدای وادی رحمت تبریز بود؛ در واقع برای آغاز ساخت برنامه از شهدا مدد گرفتیم و بنام سیدالشهدا کار را شروع کردیم.  

ندیمی ادامه داد: همین انرژی موجب شد تا عوامل برنامه در گرمای 57 درجه عراق خم به ابرو نیاورند و با اتکا به قمر منیر بنی هاشم (ع) و امام حسین (ع) کم نقص ترین برنامه را تولید و تقدیم مردم ولایت مدار آذربایجان شرقی کنند.  

وی با بیان اینکه عوامل برنامه هر آنچه را قول دادند و برنامه ریزی کردند 95 درصد تحقق یافت، در صورتی که در برنامه های مشابه به 60 تا 70 تحقق اهداف برنامه راضی می شوند، گفت: سوژه تیتراژ آغازین و پایانی برنامه، فی البداهه خلق شد که پس از کار بر روی آن در کمترین زمان ممکن توسط همکاران برنامه تولید شد.

وی ادامه داد: این برنامه را در واقع با جرعه ای از عشق حسین آغاز کردیم و در نهایت به دریای بی کران عشق اباعبدالله دست یافتیم.   

تهیه کننده ویژه برنامه تلویزیونی «محرم» نیز گفت: عوامل برنامه بیش از وظایف خود عمل کردند و وقت و بی وقت به شوق حسین شبانه روزی تلاش کردند که البته حمایت هیات حسینی آذربایجان شرقی از این برنامه قوت قلبی برای عوامل ساخت برنامه بود.  

محمودی با اشاره به اینکه سعید رضا نژاد، دیگر تهیه کننده این برنامه مذهبی است، اضافه کرد: قسمت های مختلف برنامه «بیر ایچیم عشق» فتح بابی شد تا در سال های آینده با ادامه این برنامه بتوانیم ذره ای هم شده دین خود را به اسلام و قیام کربلا ادا کنیم و با شناسایی پیرغلامان که صداقت و بی ریایی را از آنان آموختیم، در ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی نقش ایفا کنیم.  

مدیر تولید برنامه « بیر ایچیم عشق» نیز در ادامه گفت: پدران و مادران برای تضمین آینده فرزندانشان باید اولاد خود را با دریای بیکران معرفت حسینی آشنا سازند تا دنیا و آخرت آنها را تضمن شده باشد، علم های سیاه اباعبدالله، برکت جامعه است و ما با برنامه «بیر ایچیم عشق» تلاش کردیم تا جوانان را با صفای دل پیرغلامان حلقه بزنیم که انشاالله مورد قبول حضرت احدیت قرار گرفته باشد.  

لطفی آزاد با اشاره به همکاری برخی از نهادها و افراد در تهیه این برنامه اظهار کرد: همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، شبکه قناه، قرآن و کربلای شهر کربلا، موسسه رسانه هنری اوج، بسیج هنرمندان کشور، حسینیه آذربایجانی های کربلا و هیات امنای مسجد جامع تبریز جای تقدیر فراوان دارد که با صدق دل کنار عوامل برنامه بودند.  

رسانه ها با ترویج فرهنگ عاشورایی سلامت جامعه را تضمین می کنند

مداح اهل بیت عصمت و طهارت نیز در این میزگرد گفت: دفاع از آرمان  های سیدالشهدا و قیام شهدا وظایف رسانه ها است، در واقع در دنیایی که اکنون فرهنگ های مخرب در آن موج می زند، ترویج  فرهنگ حسینی می تواند نجات بخش بشریت باشد. 

حاج حسین پروستان اظهار کرد: رسانه ها با حفاظت از فرهنگ عاشورایی، حسینی و علوی در مقابل تهاجم های فرهنگی بیگانه، می توانند کشور را در مقابل آسیب های اجتماعی بیمه کنند. 

وی ادامه داد: باید آگاهانه و با شناخت راه نهضت خونین کربلا را ادامه دهیم و بدانیم هیچ چیز بالاتر از نماز در مکتب سیدالشهدا اهمیت ندارد و زنجیر زدن و سینه زدن بدون نماز هیچ ثمری ندارد؛ بر این اساس باید رسانه ها و مداحان باید در این باره بیشتر جامعه را آگاه کنند چون حسین شهید راه نماز واقعی است که در میدان کربلا اقامه کرد. 

وی تاکید کرد: رسانه ها و برنامه هایی که با هدف ترویج فرهنگ حسینی تهیه می شود گام بلندی برای سلامت جامعه برمی دارند. 

پروستان همچنین با اشاره به تاثیر فرهنگ عاشورایی در جامعه گفت: شهدای مدافع حرم با تکیه بر این فرهنگ قدم در راه جهاد در راه خدا و مبارزه با کفر گذاشتند و مساجد و هیات حسینی منشا تربیت جوانان مومن و با تقوی بوده و در واقع جوانان هیاتی با معرفی فرهنگ کربلا پرچم اباعبدالله حسین را بر فراز کاخ سفید نصب کردند تا بدانند شهدای مدافع حرم چه کسانی هستند و این قدرت را هیچ کس نداشت. 

پدر شهید مدافع حرم و پیرغلام دربار اباعبدالله حسین (ع) نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه شهدا شجاعت و شهادت را از اباعبدالله حسین (ع) آموختند، گفت: ما مدیون خون شهدا هستیم؛ همان طور که اگر سیدالشهدا و قیام کربلا نبود، دین پیامبر و شیعه روی زمین از بین رفته بود، شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم نیز از مکتب اسلام و تشیع دفاع کردند و آن را آسیب حراست کردند. 

رسول فخیمی ادامه داد: شهدای حرم سیدالشهدا را الگوی خود قرار دادند، همرزمان پسر شهیدم می گویند زمانی که محمدرضا آخرین لحظات عمرش را سپری می کرد و از ناحیه سر و پا به شدت مجروح شده بود، وقتی رزمندگان اسلام برای آب دادن و یا ندادن به شهید فخیمی مردد بودند -  چون نباید به مجروح آب داد - پسرم با لب های خشک و خون آلود به مولایش سلام می دهد و سپس به شهادت می رسد و این شیفتگی شهدا و تاثیر قیام کربلا پس از قرن ها است. 

وی با اشاره به اینکه شهدای مدافع حرم، حسینی وار جنگیدند و حسین وار شهید شدند، تاکید کرد: اگر به قیام کربلا و فرهنگ عاشورایی اعتقاد راسخ داشته باشیم، پیروزی مقابل کفر و زورگویی تضمین شده خواهد بود. 

هماهنگی و نگارش: پیمان پاکزاد 

3093/518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.