به گزارش خبرآنلاین از تبریز، مقبره الشعرا، آرامگاه بیش از ۴۱۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

به‌دلیل متروک‌ شدن مقبره الشعرا پس از زمین‌لرزه‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری و به دلیل مدفون شدن بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ در این گورستان، در شهریور ۱۳۵۰ خورشیدی مسابقه‌ای برای طرح یک بنای یادبود در مقبرةالشعرا توسط روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و مجلهٔ یغما برگزار گردید و پس از چندی پیشنهاد «غلام‌رضا فرزان‌مهر» برگزیده شد و عملیات احداث بنای یادبود آغاز گردید. هم‌اکنون این بنای یادبود نماد مقبرةالشعرا و یکی از نمادهای شهر تبریز محسوب می‌شود.

علی رغم اینکه مقبره الشعرا یک پروژه و میراثی ملی است اما چند سالی است که کار ساماندهی و گسترش آن به کندی پیش می رود و در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۰ تبریز میراث دار این پروژه است و به دلیل کمبود بودجه، روند اجرایی آن از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده است.


محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبر آنلاین می گوید: 
حدود یک قرن پیش، ۴۱۰ شاعر در مقبره الشعرا دفن شده اند، پروژه مقبره الشعرا،  از سال ۵۰ با برگزاری یک مسابقه آغاز شد و سال ۵۶  با آغاز انقلاب اسلامی متوقف شد و سال ۷۴ مجددا از سر گرفته شد و سال ۷۶  و ۷۷ المان آن اتمام یافت.
وی ادامه می دهد: از سال، ۸۱ تا ۸۳ مدیریت استان برای اینکه محوطه پروژه را تمام کند، طرح جدیدی را ارائه کرد تا محوطه طرح را گسترش دهند، با این حال به دلیل کمبود اعتبارات، سال ۸۹ متوقف شد.
محمدپور یادآور می شود: سال ۹۲ پروژه به شهرداری تبریز واگذار شد شهرداری طرح جدیدی در شمال پروژه پیش بینی کرد و اکنون  این طرح در حال اجرایی شدن است.

تخصیص ۱۱ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای مقبره الشعرا
وی در خصوص اعتبارات دولتی این پروژه اظهار می کند: ردیف اعتبارات دولتی این پروژه در سال ۹۴ با واگذاری به شهرداری متوقف شد، با این حال، در سال جاری،  ردیف بودجه دولتی آن احیا شد و ۱۱ میلیارد تومان اعتبار دولتی از طریق وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ۱۷ هزار مترمربع از پروژه مقبره الشعرا در اختیار شهرداری تبریز است، علی رغم کمبود بودجه، پروژه در برخی بخش ها، پیشرفت خوبی داشته است، گالری و کتابخانه تخصصی این طررح به اتمام رسیده است.

وی ابراز امیدواری می کند: امیدواریم با همکاری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر تبریز و سازمان بودجه و برنامه ریزی فاز نخست این پروژه در اواخر سال جاری به بهره برداری برسد.

رسول وظیفه شناس، شهردار منطقه ۱۰ تبریز نیز در گفت و گو با خبر آنلاین اظهار می کند: چندین سال است که پروژه مقبره الشعرا به کندی پیش می رود، با این حال زمانی که گذر هر مسئولی به این مقبره می افتد از آن به عنوان میراث جهانی یاد می کند اما متاسفانه همتی برای اتمام آن صورت نمی گیرد.

وی تاکید می کند: مقبره الشعرا میراث فرهنگی و ملی کشور است و تنها متعلق به تبریز نیست، هر ساله بیشترین گردشگران را از کشور و جهان به خود جذب می کند. 

بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازمه اتمام پروژه مقبره الشعرا
وی اعلام می کند: بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه بودجه لازم است شهرداری نیز در سال جاری نیز، ۵ میلیارد تومان برای این پروژه بودجه در نظر گرفته است با این حال، اگر با این روند پیش برویم و بودجه ای اساسی تزریق نشود، کار اتمام آن، ۱۰ سال به طول خوهاد انجامید.
شهرداری انصراف می دهد
وظیفه شناس یادآور می شود: در اصل، این پروژه متعلق به شهرداری نیست و شهرداری زمانی که از بودجه خوبی برخوردار بود سال ۹۳ این پروژه را عهده دار شد. وگرنه اگر برای اتمام این پروژه همتی نشود، از امروز نامه میزنیم که شهرداری از انجام پروژه انصراف می دهد.
وی تاکید می کند: باید همت کنیم تا پروژه اتمام یابد و دولت نیز دست شهرداری را باید بگیرد تا پروژه به بهره برداری برسد، اگر با این وضعیت کمبود بودجه، پروژه تداوم یابد، حداقل ۱۰ سال طول خواهد کشید. 

شریفی، مدیر اجرایی این پروژه نیز می گوید: شهرداری تاکنون، ۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده و شهردری میراث دار یک پروژه نیمه کاره بوده است. ۱۰ هزار و ۸۵۰ متر مربع کاربری های فرهنگی، هنری و خدماتی این پروژه است و اکنون ۷ ماه است که پروژه  به خوبی پیش می رود، با این حال، در این شرایط اقتصادی، قطعا شهرداری به تنهایی نمی تواند پروژه را ادامه دهد و نیازمند بودجه دولتی هست.

وی تاکید می کند: تامین اعتبار مهم ترین مشکل این پروژه است اگر زا اعتبارات دولتی تزریق شود، متعهد می شویم این پروژه در مدت زمان،  ۱۸ ماهه به اتمام برسد.
هادی جعفری نژاد، رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در بازدید از این پروژه اظهار می کند: اعتباری دولتی که برای مقبره الشعرا در نظر گرفته خواهد شد، شایسته است برای نجات بخشی المان مقبره هزینه شود.متاسفانه در این مقبره هیچ نشانی از ۴۱۰ شاعر نیست و مقبره الشعرا در وضعیت کنونی تشکیل شده از سازه و المان است.

گزارش: المیرا جلیلی

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1246595
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.