اکبر فتحی در همایش یک روزه " توسعه کشت دانه روغنی کلزا" در موسسه بیوتکنولوژی تبریز اظهار کرد: دولت مصمم به کاهش واردات روغن نباتی از خارج و تولید حداقل ۳۰درصد روغن مورد نیاز در داخل کشور است.

وی گفت: میزان روغن نباتی مورد نیاز کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر ۱۰درصد آن در داخل تولید می‌شود.

فتحی با اشاره به این که واردات روغن نباتی ۱۰ میلیون دلار ارز بری بر کشور تحمیل می‌کند، افزود: اگر بتوانیم تولید ۱۰درصدی فعلی روغن نباتی را به ۳۰ درصد افزایش دهیم، از خروج ارز جلوگیری کرده و میزان اشتغالزایی در کارخانجات روغن کشی و تامین نهاده‌های دامی نیز ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: کنجاله کلزا به عنوان محصول جایگزین برای کنجاله سویا در تامین نهاده‌های دامی نقش بسزایی دارد، علاوه بر افزایش تولید روغن نباتی در داخل از کنجاله کلزا در تامین نهاده‌های دامی نیز استفاده می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که اختصاص ۱۷درصد از اراضی سطح زیرکشت گندم به کاشت کلزا کافی است، اظهار کرد: لازمه این مهم توجیه علمی و صحیح کشاورزان گندمکار است.

وی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهمنامه همکاری بین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان با مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها مبنی بر همکاری و ایجاد هماهنگی‌های لازم در راستای توسعه کشت دانه روغنی کلزا در آذربایجان شرقی، بر لزوم حل و فصل به موقع مسائل و مشکلات موجود در این زمینه تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: تقویم و تاریخ کشت به موقع کلزا در افزایش تولید آن در واحد سطح تاثیر بسزایی دارد و از سرمازدگی‌های احتمالی در صورت کاشت دیر هنگام این محصول جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر آسیب شناسی موارد و مشکلات کشت کلزا در سال زراعی گذشته، گفت: باید در سال جاری، نقاط قوت خود را افزایش و نقاط ضعف مان را برطرف کنیم، در حوزه تامین تسهیلات نیز با بانک کشاورزی توافق شده است تا تسهیلات مورد نیاز برای همه کشاورزانی که از استان و مدیریت شهرستان‌ها معرفی می شوند، تامین شود.

۶۱۳۲/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.