معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر همه دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود عمل کنند جلوی تخلفات گرفته می‌شود، گفت: عدم توجه به مطالبات اجتماعی و پاک کردن صورت مسأله، زمینه بروز تخلفات را فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، جواد رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به برخی از قوانین و مقرراتی که در سال‌های گذشته برای برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز تصویب شده است، افزود: با این وجود، روند تخلفات در این حوزه ادامه دارد که نشان می‌دهد قوانین بازدارنده نبوده و دستگاه‌های متولی وظایف خود را به‌درستی انجام نداده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ضوابط و قوانین این حوزه کاملاً مشخص است و اگر تخلفی هم صورت گرفته به دلیل چشم‌پوشی دستگاه‌های مسئول بوده است؛ چطور امکان دارد که 23 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان حفر شود و برخوردی با آن‌ها صورت نگیرد.
رحمتی ادامه داد: چشم‌پوشی از تخلفات، جرم را به یک مسأله عمومی و اجتماعی تبدیل می‌کند که برای برخورد با آن، ناچار به اقدامات فراقانونی می‌شویم؛ درحالی‌که اگر از ابتدا اجازه تخلف داده نمی‌شد نیازی به اقدامات بعدی هم نبود.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از چاه‌های غیرمجاز در ویلاهای واقع در زمین‌های کشاورزی حفر شده است، افزود: قطعاً ساخت این ویلاها نیز بدون مجوز بوده و اگر جهاد کشاورزی به وظایف خود در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی عمل می‌کرد تخلفات بعدی مانند حفر چاه غیرمجاز نیز اتفاق نمی‌افتاد.
وی افزود: این مسأله نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین مشکل ما عمل نکردن دستگاه‌ها به وظایف قانونی است و اگر این مشکل حل نشود و یکپارچگی و عزم عمومی در مجموعه ادارات نباشد، تخلفات همچنان ادامه خواهد داشت.
رحمتی گفت: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به‌تنهایی کافی نیست، بلکه مجموعه عوامل اجرایی باید در کنار هم باشند و اجازه تخلف را از همان ابتدا ندهند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین اجرای طرح کاداستر (حدنگاری یا تعیین محدوده‌های مالکیتی) و تهیه بانک اطلاعاتی از نقاطی که برداشت غیرمجاز آب صورت می‌گیرد را در جلوگیری از تخلفات مؤثر دانست و گفت: تنها خواسته ما این است که دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل کنند.
وی همچنین با تأکید بر نگاه کارشناسی به مسائل و به رسمیت شناختن مطالبات عمومی، اظهار کرد: با پاک کردن صورت مسأله هیچ‌چیز حل نمی‌شود؛ اگر در جامعه نیاز به احداث ویلا هست باید سازوکار قانونی برای آن تعریف شود تا زمینه تخلف ایجاد نشود.
رحمتی افزود: مشابه همین مسأله در بحث حاشیه‌نشینی هم اتفاق افتاده است؛ پدیده سکونت‌گاه‌های غیررسمی به دلیل به رسمیت نشناختن پدیده مهاجرت اتفاق افتاده و زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها را فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه تعداد کل چاه‌های حفرشده در استان را 52 هزار و 478 حلقه و میزان تخلیه آن‌ها را یک میلیارد و 117 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این تعداد 29 هزار و 340 حلقه دارای مجوز است.
یوسف غفارزاده با بیان اینکه 3418 چاه در داخل ویلاها حفر شده است، افزود: متأسفانه به دلیل اینکه اکثر تخلفات در داخل محدوده‌های محصور اتفاق می‌افتد امکان پایش آن‌ها وجود ندارد.
وی همچنین گزارشی از وضعیت بارش‌ها و تراز آب‌های زیرزمینی استان ارائه کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری، 365 میلی‌متر بارش در سطح استان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه قبل، 2.5 درصد و نسبت به درازمدت، 31 درصد افزایش نشان می‌دهد.
غفارزاده با بیان اینکه حجم ورودی 10 سد بزرگ استان نسبت به سال قبل، 77 درصد افزایش داشته است، افزود: تراز و حجم آب زیرزمینی نیز در اکثر حوضه‌ها افزایش یافته است.
در این جلسه برنامه عملیاتی پیشنهادی سازگاری با کم‌آبی استان نیز مطرح و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.