مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از شناسایی 1282 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در استان خبرداد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مهدی سرخوش در جمع خبرنگاران افزود:  در طی ۹ ماهه سال جاری 1282، مورد عملیات تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی توسط گشت های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی سامانه 131 شناسایی و اخطار توقف عملیات صادر شده است که 36مورد از این تعداد اخطارها بر اساس تبصره یک ماده 10به توقف قطعی عملیات منتهی شد و48 مورد نیز بر اساس تبصره 2 ماده 10 به حالت اولیه برگشت داده شده است.
سرخوش با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت امور اراضی در طی ۹ ماه سال جاری افزود: در راستای بهره برداری بهینه و حفاظت از اراضی کشاورزی، 84 مورد بناهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان  قلع و قمع و به حالت اولیه بازگشت داده شده است.
وی بابیان اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن آنها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این مدیریت است که در این راستا ضمن اصلاح ساختارها و قوانین، با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود گفت:  قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز اجرا شده به استناد تبصره 2 ماده 10 به تعداد 48 مورد، و به استناد احکام صادره قطعی به تعداد 36 مورد در مجموع به مساحت  3 هکتار و 3739 متر مربع  از اراضی کشاورزی استان با اجرای این طرح به حالت اولیه اعاده شده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی 438 مورد پرونده از نظر اصلاح فیزیکی اسناد و بایگانی پرونده های قدیمی مورد بازبینی قرار گرفته اند و اطلاعات  210پرونده قدیمی در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.
سرخوش با بیان اینکه 2 دستگاه خودرو گشت به مجموع گشتهای استان در سال جاری اضافه شده است، تصریح کرد: 11 گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در استان در طول سال مشغول دهگردشی و عملیات گشت زنی و نظارت جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی در سطح شهرستان های ارومیه، خوی، ماکو، مهاباد، میاندوآب، بوکان، نقده، سلماس، پیرانشهر، شوط هستند.
وی بر لزوم افزایش سطح اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص راه اندازی سامانه 131  و اهداف آن از طریق رسانه استانی تاکید و اضافه کرد : این سامانه به زودی در استان در قالب یگان حفاظت از اراضی کشاورزی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و امیدواریم با راه اندازی این یگان شاهد افزایش  ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی  از سوی مردم و کشاورزان در استان باشیم .
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در این بازه زمانی در راستای امر خطیر ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بهره برداری و حفاظت از اراضی کشاورزی، دوره آموزشی ترویجی برای بهره برداران، تشکلها و دهیاران به تعداد2124 نفرروز و دوره آموزشی ویژه کارکنان به تعداد 592 نفر روز در سطح استان برگزار شده است.
سرخوش تصریح کرد: در این بازه زمانی در راستای اجرای تبصره 4 ماده یک برای 438 مورد طرح کشاورزی درسطح 245 هکتار مجوز صادر شده است.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی ، مهندسی ، ممیزی ، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می دهد، انجام می گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می شود.
وی افزود: در سطح  بیش از 89 هزار و 898 هکتار اطلاعات و سوابق اجرایی قطعات اراضی کشاورزی  استخراج و بررسی شد و اطلاعات توصیفی همراه با نقشه قطعات اراضی کشاورزی ( گویا سازی ) نیز در سطح  49 هزار و 516 هکتارعملیاتی شده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در 9 ماهه سال جاری در سطح استان 35 هزار و 298هکتار نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در پلاکهای رفع تداخل شده تهیه و عملیاتی شده است.
وی افزود: در راستای اجرای قانون تعیین  تکلیف اراضی زراعی و باغی و ساختمان های فاقد سند رسمی برای 248هکتار ازاراضی کشاورزی نیز در سال گذشته سند مالکیت صادر شده است و عملیات پایش و شناسایی اراضی بایر نیز در سطح  99هکتار به تعداد 25 مورد صورت گرفته است.
سرخوش در خصوص واگذاری اراضی به طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی نیز اظهار کرد: در این بازه زمانی،  42هکتار زمین برای اجرای طرحهای غیر کشاورزی و 76 هکتار زمین نیز برای اجرای طرحهای وابسته به بخش کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است.
سرخوش ادامه داد: حل مشکلات مالکیتی کشاورزان و رفع تداخلات یکی از مطالبات مهم مردم و مورد تاکید دولت و وزیر جهاد کشاورزی است و با جدیت در سطح شهرستانها نیز پیگیری می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.