به گزارش ایرنا، شورای استاندار آذربایجان شرقی امروز در حالی میزبان «نیره پیروزبخت»، رییس سازمان استاندارد، در دیدار با تولیدکنندگان استان بود که اهالی عرصه تولید در آن از مشکلی به نام « ضرورت تعهد محضری برای واردات هر قلم کالا به رغم تکراری بودن آن» سخن گفتند؛ رییس سازمان استاندار نیز در واکنش به این گلایه اعلام کرد که این رویه از امروز تغییر می کند.

این تصمیم از این جهت توسط رییس سازمان استاندارد ایران اتخاذ شد که تولیدکنندگان آذربایجان شرقی اعلام کردند برای واردات هر قلم کالا یا ماده اولیه و ترخیص آن از گمرک، و لو اینکه قبل از آن بارها وارد شده باشد، ناگزیر از مراجعه به اداره ثبت جهت سپردن تعهد محضری برای تضمین استاندارد بودن آن هستند. 

برای هر قلم کالای وارداتی باید یک بار تعهد محضری دهیم

مدیرعامل گروه صنعتی نجاتی تبریز در این دیدار گفت: متاسفانه برای ترخیص هر کالایی که از طریق بنادر وارد کشور می شوند باید به اداره ثبت جهت دادن تعهد محضری رجوع کنیم.

علی سالک نجات افزود: در هر هفته دو کالا از گمرکات وارد می کنیم که برای هرکدام باید به طور جداگانه به اداره ثبت مراجعه کنیم و این بی مهری به صاحبان صنایعی است که سالیان سال بر اساس استانداردهای جهانی فعالیت می کنند.

وی از رییس سازمان ملی استاندارد خواست تا تمهیداتی برای رفع این بروکراسی اداری بیاندیشد و با اعتماد به صاحبان صنایع این مشکل را رفع کنند.

رییس انجمن کشوری شیرینی و شکلات نیز در این نشست گفت: سرعت تغییرات مواد اولیه در دنیا بسیار بالاست، امروز با وجود دستگاه های بسیار مجهز و پیشرفته خیلی سریع می شود تحلیل مواد را در عرض چند دقیقه به دست آورد.

پرویز بیوک افزود: با وجود این تغییرات سریع، وقتی مواد اولیه را به کشور وارد می کنیم باید درر رابطه با تغییر استاندارد آن اقدام کنیم که فرآیند آن خیلی طولانی است.

وی ادامه داد: برای مثال موادی که امروز در نگهداری محصولات تولیدی صنایع شیرین و شکلات استفاده می شود، با پیشرفت های جهانی تغییرات بسیار زیاد داشته و ما ساعت ها و ماه ها به دنبال آن هستیم که ماده ای را که 20 سال قبل در استاندارد تایید شده است، تغییر دهیم.

بیوک گفت: انجمن های مواد غذایی خواهان تسریع در سرعت تغییرات در صدور مجوزهای استاندارد هستند.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز، عضو انجمن قطعه سازان و مدیرعامل شرکت تولیدکننده قطعات خودرو اظهار داشت: در واردات مواد اولیه قطعات خودرو به خصوص در بندرعباس با مشکلات بسیار مواجه هستیم.

عباس کمالی افزود: امکان ندارد تست های هیچ کدام از آزمایشگاه های استاندارد ملی ایران جواب یکسانی داشته باشد؛ متاسفانه مواداولیه ای داریم که سه ماه به دلیل رد کردن اداره استاندارد در بندرعباس معطل مانده و در نتیجه خط ایران خودرو خوابیده است.

وی ادامه داد: وقتی که یک شرکت تحت لیسانس پژوی فرانسه فعالیت و استانداردهای ایران و اروپا را رعایت می کند، به طرو حتم موادی که وارد می کند دارای استاندارد است.

کمالی اضافه کرد: وقتی قطعه ای بارها برای خط تولید وارد کشور می شود باید اجازه ورود بدون بروز مشکلات عدیده و اخذ تعهدهای چندباره مبنی بر استاندارد بودن آن داده شود.

تعهد تولیدکنندگان خوشنام در نزد سازمان استاندار برای واردات کالا یا ماده اولیه کافی است

رییس سازمان ملی استاندارد نیز پس از شنیدن خواسته تولید کنندگان و صاحبان صنابع آذربایجان شرقی تاکید کرد: واحدهای تولیدی معتبر ، بنام، صاحب برند، دارای پروانه کار و علامت استاندارد در واردات برخی از مواد اولیه و قطعات از این پس دیگر به دنبال تعهد محضری نخواهند بود و سازمان استاندارد با تعهد خود واحد تولیدی، کالا را ترخیص و در اسرع وقت آزمایشات لازم را انجام می دهد.

نیره پیروزبخت افزود: قدم های مثبتی در مسیر حل مشکلات صاحبان صنایع در کشور برداشته شده و در راستای تقویت و توسعه نظام استاندارد، نیازمند همکاری دستگاه های دولتی و خصوصی با این سازمان هستیم.

وی با بیان اینکه با همه دستگاه‌های حوزه تجارت، جلسه هماهنگی تشکیل داده ایم تا در حداقل زمان رسیدگی به فعالیت‌های مرتبط با واحدهای تولیدی در جهت صادرات و واردات انجام گیرد، اضافه کرد: در این راستا با وزارت خانه های مربوطه هماهنگ شده ایم تا فرآیند یکسان نمونه‌برداری و آزمایشات اجرایی شود و خروجی یکسانی داشته باشیم تا قانون بهتر اجرا شود.

پیروزبخت گفت: رییس جمهوری نیز در این ارتباط در جلسه هیات دولت بر ضرورتمتصل شدن سامانه دستگاه‌ها به هم تاکید کردند تا مشکلات صنعتگران و تجار در این زمینه حل شود و بر این اساس تا پایان سال اتفاق خوشایندی در کشور در این زمینه رخ می‌دهد.

وی همچنن با اشاره به اینکه 30 محصول دانش بنیان در کشور گواهینامه استاندارد دریافت کرده اند، گفت: به دنبال این هستیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند برای محصولات خود گواهی انطباق دریافت کنند تا از این ظرفیت در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی بیشتر استفاده و اثبات کنیم که دارای اقتصاد درون زایی هستیم که منجر به تولید محصولات دانش بنیان شده و استاندارد نیز این محصولات را برای تولید داخل و صادرات تایید می کند.

فعالان صنعت آذربایجان شرقی از استاندارد استقبال می کنند

استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: آذربایجان شرقی از جمله استان‌های مهم کشور در حوزه اقتصادی است و در تولید برخی محصولات مانند شیرینی و شکلات و قطعات خودرو جزو قطب‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود.
محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان مهد مکتب‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری هستند، افزود: این پیشتازی در عرصه صنعت و صادرات، نیازمند حمایت و توجه بیشتر است که سازمان استاندارد یکی از مهم‌ترین مراجع موثر در این زمینه است.
وی، نظارت و اعمال استاندارد را یک بحث حاکمیتی دانست و ادامه داد: با توجه به این موضوع، برون‌سپاری کامل نظارت بر استانداردسازی به بخش خصوصی مقدور نیست و بر این باور هستیم که همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی در این مسیر راهگشا خواهد بود.
پورمحمدی با تأکید بر ارزیابی و اعمال استاندارد در استان، ابراز کرد: احداث چند آزمایشگاه مرجع در مراکز علمی و پارک علم و فناوری استان، ضروری است و باید توان و امکانات و استانداردها به روزرسانی شود.
وی با اشاره به اینکه صنایع ما ابایی از استاندارد ندارند و از آن استقبال می‌کنند، ادامه داد: ضمن اینکه وضعیت استاندارد در استان مطلوب است، ولی باید مجموعه‌هایی که تولیداتشان کم‌کیفیت هستند، مواخذه شوند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های استان در عرصه‌هایی که نیاز به تدوین استاندارد و یا نیاز به به‌روزرسانی و بومی‌سازی استانداردها دارند، آماده همکاری هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

6120/518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.