فریده حقایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بر اساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی سوادی، به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های نظام آموزش و پرورش کشور مطرح شده است، اظهارداشت: هر دانش‌آموز متناسب با ظرفیتی که دارد باید فرصت یادگیری داشته باشد و تا جایی ‌که فرصت و استعداد او اقتضاء می‌کند باید رشد کند.

وی گفت: اگر چنین شرایطی را برای جامعه به ‌وجود بیاوریم در واقع  توانسته ایم به اصل عدالت آموزشی دست یابیم و آن را تعمیم دهیم.

حقایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهمترین رسالت  خود را رسیدن به عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی قرار داده است، گفت: این مهم با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح انسداد مبادی بی‌سوادی از سال 1392 تاکنون به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

حقایی هدف اصلی این طرح را جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ، جلوگیری از ترک تحصیل و تکرار پایه و درنتیجه تحقق عدالت آموزشی عنوان کرد.

معاون آموزش ابتدایی استان اظهار داشت: اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز با درک ضرورت یاد شده و حرکت به سوی ایجاد شرایط مناسب و لازم، توجه و توان خود را در خصوص دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده به کار بسته است .

حقایی اضافه کرد: استقرار دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی در این استان موجب شده تا ما با حساسیت بیشتر در جهت تحقق اهداف طرح گام برداریم و با استفاده از نظرات سایر استان ها نسبت به معرفی راهکارهای موفق توسعه عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی به دیگر استان ها توسط سایت دبیرخانه اقدام کنیم.

وی از انجام مطالعات تطبیقی سیستم های آموزشی کشورهای جهان به منظور عملیاتی کردن طرح های دارای قابلیت اجرایی برای جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل به عنوان یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه کشوری خبرداد و گفت: شناسایی تجارب برتر استان ها و ثبت در سایت دبیرخانه به منظور استفاده از این تجربیات در جهت دست یابی به اهداف طرح مذکور از دیگر اقدامات ذکر شده دبیرخانه کشوری توسط معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بود.

حقایی اعلام کرد: هدف گذاری ما به سمتی است که در مسیری حرکت کنیم تا در دوره ابتدایی هیچ واجب التعلیمی خارج از مدرسه نمانده و همه مشغول تحصیل و تهذیب شوند.

وی ادامه می دهد: برای تحقق کامل پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بی سوادی نیازمند هماهنگی بین بخشی و مدیریت یکپارچه اعضای کمیته استانی هستیم که برای این منظور با همکاری اعضای کمیته، احصاء آمار دانش آموزان قبل از سال تحصیلی، شناسایی و جذب آنها به موقع انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمینه شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد؛ عدم ارائه اطلاعات به روز و جامع از وضعیت این دانش آموزان می باشد که با تهیه و تدارک پایگاه های جامع اطلاعاتی در پی حل این مشکل هستیم.

حقایی اظهار داشت: در پایگاه های جامع با جذب و آموزش نوآموزان پیش دبستانی و شناسایی به موقع نوآموزان دارای اختلالات یادگیری و انجام مداخلات بهنگام برای این کودکان، از تکرار پایه و بازماندن از تحصیل آنها در دوره ابتدایی پیشگیری خواهد شد که نیازمند همت دستگاه های مرتبط و یاری رسان آموزش و پرورش است تا در آینده ای نزدیک جشن ریشه کنی بیسوادی را در استان و کشور برگزار کنیم.

وی گفت: در نظر داریم در سال آینده با کمک گرفتن از رسانه های متعدد از جمله صدا وسیما ، روزنامه ها، نشریات و مجلات معتبر استانی و منطقه ای به منظور ایجاد آگاهی های عمومی در بین تمامی اقشار در جهت اهمیت موضوع عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی­سوادی به منظور جلب همکاری آنها در جهت شناسایی کلیه کودکان لازم­ التعلیم 6 تا 12 ساله تلاش کنیم.

6132/3071

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.