مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که طبق آخرین گزارش سامانه بهزیستی، ۳۴۵ هزار نفر در آذربایجان شرقی از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، گفت: از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر از خدمات مستمری و ۲۰۰ هزار نفر نیز از خدمات موردی بهزیستی در استان بهره‌مند می‌شوند.
 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محسن ارشدزاده در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان در هفته‌ی بهزیستی، گفت:  حدود ۷۶ پروژه و طرح عمرانی در هفته بهزیستی به بهره برداری خواهد رسید که ۵۶ مورد آن مربوط به مسکن مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی استان بوده و ۲۰ پروژه نیز در حوزه‌های خدمات تخصصی امور اجتماعی و پیشگیری به بهره برداری خواهد رسید، در مجموع حدود ۱۱ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.
 وی با بیان این‌که چهار درصد جمعیت استان دچار معلولیت هستند، افزود: حدود ۱۶۰ هزار نفر از افراد در استان دچار معلولیت بوده که بیش از ۸۰ هزار نفر از آن‌ها از خدمات مستمری بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند.
 ارشدزاده ادامه داد: حدود ۱۱ درصد جمعیت استان یعنی حدود ۴۲۰ هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند که این نشان دهنده‌ی بالا بودن امید به زندگی در استان است، همچنین حدود ۹۹ درصد سالمندان استان خانواده محور بوده و نیازی به خدمات بهزیستی ندارند؛ تنها کم‌تر از یک درصد آن‌ها به دلیل بی کسی یا بیماری‌های سالمندی در مراکز سالمندان تحت نظر بهزیستی نگهداری می‌شوند.
 وی با اشاره به تعداد بیماران مزمن روانی در استان، گفت: طبق آخرین برآورد حدود ۹ هزار نفر بیمار روانی مزمن در استان وجود دارد که ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آن‌ها از خدمات مراکز بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند، متاسفانه نگهداری این بیماران در خانه بسیار دشوار است، حدود ۵۰۰ نفر از آن‌ها در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند.
ارشدزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته هزینه‌ی حدود ۳۵ مورد کاشت دستگاه حلزون توسط اداره کل بهزیستی استان تامین شد، هزینه‌ی عمل جراحی کاشت دستگاه حلزون حدود شش میلیون تومان است که بهزیستی استان سه میلیون تومان آن را تقبل و مابقی آن نیز توسط خیران استان تامین می‌شود.
 وی نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را یکی دیگر از وظایف بهزیستی استان عنوان کرد و گفت: حدود یک هزار و ۹۲۰ کودک بی سرپرست تحت سرپرستی بهزیستی استان هستند که تاکنون موفق شدیم یک هزار و ۶۳۰ نفر از این کودکان را به خانواده و اقوام درجه یک آن‌ها بازگردانیم، حدود ۲۹۰ نفر کودک در خانه‌های کودک بهزیستی به طور شبانه روزی نگهداری می‌شوند.
 مدیرکل بهزیستی استان افزود: سال گذشته ۵۰ نفر از کودکان بهزیستی به عنوان فرزند خواندگی توسط خانواده‌های دارای صلاحیت پذیرفته شدند.
 وی ادامه داد: تاکنون در ۱۲ شهرستان که بالای 50 هزار نفر جمعیت دارند، اورژانس اجتماعی راه اندازی شده است که براساس آن ۱۷ شهرستان استان به اورژانس اجتماعی تجهیز است.
 وی در ادامه از فعالیت یک هزار مهدکودک در استان، خبر داد و گفت: حدود ۴۵ هزار کودک از خدمات مهدکودک در استان بهره مند می‌شوند.
ارشدزاده با اشاره به غیردولتی بودن تمامی پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها، افزود: خانواده‌هایی که توان کافی برای پرداخت هزینه‌های مهدکودک فرزندان خود را ندارند، بهزیستی در کنار آن‌ها است، به طوری‌که طی شش ماه برای ۱۵هزار نفر وعده کودک غذای گرم تهیه کرده و هزینه‌ی دو هزار کودک را نیز در مهدکودک‌ها پرداخته است.
وی با اشاره به آمار دختران فراری در استان، گفت: موضوع دختران فراری را نباید به دید یک آسیب اجتماعی جبران ناپذیر دید؛ چرا که با مهارت آموزی و آموزش کافی خانواده‌ها و ارائه‌ی مشاوره به افراد می‌توان از پیش روی این موضوع در جامعه جلوگیری کرد، طبق آمار، سال گذشته ۱۳۳ نفر از دختران از خانه‌های خود فرار کردند که این آمار نسبت به سال  96  دو برابر افزایش یافته است.
وی در خصوص آمار همسر آزاری در استان، اظهار کرد:  665 نفر از زنانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان مراجعه کردند که این تعداد نسبت به سال ۹۶ تاحدودی کاهش یافته است.
مدیرکل بهزیستی استان در خصوص آخرین وضعیت کمپ باغ فرشته تبریز، افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده برای این کمپ‌، احتمال تعطیلی آن وجود داشت و ما محلی برای جابه جایی افراد آماده کرده بودیم ولی با توجه به تلاش و پیگیری‌های مسئولان، این کمپ‌ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی با بیان این‌که فعالیت کمپ باغ فرشته به صلاح و منفعت شهر است، ادامه داد: در شان ما و شهر نیست که چنین موضوعی را نتوانیم مدیریت کنیم، خوشبختانه پروانه‌ی فعالیت این کمپ که در گذشته تمدید نشده بود، در حال حاضر تمدید شده و اکنون به طور قانونی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مراجعین به بهزیستی، گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا و فشار اقتصادی در کشور‌، طی دو سال گذشته ۵۵ هزار نفر مددجوی جدید را تحت پوشش قرار دادیم که این میزان مددجو در طی سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.