باتوجه به فرارسیدن دهم تیرماه، روز ملی صنعت و معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طبق سیاست‌های اجرایی وزارت صمت توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی (کالا و خدمات) به کشورهای هدف، توانمندسازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط را سر لوحه کار خود قرار داده است
به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، این استان از ۷۰ سال پیش با بهره مندی از ظرفیت‌های معدنی و صنعتی، پرچمدار اقتصاد صنعتی کشور بوده و در طول این سال‌ها با ایجاد و فعال سازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ گامی موثر در جهت رونق اقتصاد کشور برداشته است، از این رو به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور محسوب می‌شود.
این استان با تکیه بر ظرفیت‌های سرمایه گذاری در زمینه صنعت و معدن توانسته بستری مناسب برای ارزآوری فراهم کند و چه بسا گوی سبقت را از رقیبان تجاری خود در منطقه از آن خود کند؛ آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین کانون‌های صنعت، اقتصاد، تولید و کار آفرینی در شمالغرب کشور محسوب می‌شود.
در حال حاضر تنها شهر تبریز به عنوان مرکز استان دارای مجموعه‌های عظیم صنعتی همچون پالایشگاه بزرگ تبریز، پتروشیمی تبریز، مجتمع بنزین سازی تبریز، تراکتورسازی، موتورسازان، کامیونت سازی، ماشین سازی، ایران خودروی تبریز و چندین صنایع بزرگ دیگر را در خود جای داده است. این استان مقام نخست کشور در سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت خودروسازی، مقام اول کشور در سرمایه گذاری بخش خصوصی در مقاطع فولادی طولی ساختمانی ، مقام اول تولید و صادرات لوازم خانگی ، مقام اول تولید شیرینی و شکلات کشور را داراست و در صنعت چرم و کفش کشور، صنعت مس و شیشه کشور پیشرواست.
مقام اول  تولید شیرینی و شکلات کشور  استان آذربایجان شرقی با دارا بودن 534 واحد فعال صنایع غذایی دارای پروانه بهره برداری با مجموع ظرفیت تولید سالانه 9/3 میلیون تن و با سرمایه گذاری بالغ بر 15 هزار و 605 میلیارد ریال و اشتغال نزدیک به 20 هزار نفر، یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت غذایی کشور در زمینه انواع نوشیدنی‌ها، لبنیات و بستنی، کشتارگاه‌های صنعتی، خشکبار و آجیل، آردسازی و به ویژه صنعت شیرینی شکلات و کیک و کلوچه است.
تنوع محصول، نیروی متخصص و تکنولوژی بالا، وجود واحدهای مهم و بزرگ دارویی و صنایع تبدیلی کشاورزی در زمینه تولید آب میوه و کنسانتره نیز از دیگر ویژگی های صنعت این استان محسوب می‌شود.
مقام اول تولید و صادرات لوازم خانگی
تعداد 129 واحد تولید کننده لوازم خانگی با اشتغال سه هزار 846 نفر در استان فعال است، محصولات تولیدی استان در زمینه لوازم خانگی به چندین کشور مختلف از جمله روسیه، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قفقاز، واقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.
بخش صنایع فلزی و برق نیز از دیگر بخش‌های صنعتی مزیت دار و موفق آذربایجان شرقی است و همچنین وجود کارخانجات ماشین سازی و تراکتورسازی به عنوان صنایع مادر که موجب توسعه قطعه سازی در این استان شده نیز از صنایع مهم آذربایجان شرقی است که سهم خوبی از صادرات غیرنفتی این استان و کشور را بر عهده دارند.
سهم تجارت استان در زمینه صنعت و معدن
اکنون در حوزه تجارت وضعیت صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات کشور به مدد تلاش واحدهای تولیدی و تجاری بخش خصوصی بالغ بر 2/5 میلیارد دلار است که به نوبه خود سهم قابل توجهی از صادرات کل کشورا را داراست .
عمده ترین کالاهای صادراتی استان شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی، فلزات، سنگ و مواد معدنی و فرش و صنایع دستی است که به 98 کشور صادر می‌شوند.
رتبه برتر معدنی استان آذربایجان شرقی در کشور
این استان علاوه بر صنعت، در بخش معدن نیز پتانسیل‌های بالا و دست نخورده‌ای دارد و یکی از مناطق غنی معدنی کشور بوده و بیش از 50 نوع ماده معدنی در دو حوزه بهره برداری و اکتشاف در آن شناسایی شده است. 
بر پایه آخرین اطلاعات، تعداد کل معادن استان 753 معدن با اشتغالزایی شش هزار و 400 نفر است و از جمله معادن عمده استان که در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های مناسبی از طرف بخش خصوصی انجام گرفته و زمینه برای احداث واحدهای پایین دستی فراهم گردیده می توان به صنایع طلا، مس، آهن، نفلین سینیت آهک، تراورتن و غیره اشاره کرد .
گفتنی است این استان از نظر تعداد کل معادن رتبه سوم و از نظر اشتغال رتبه دوم و از نظر ذخایر مکشوفه با 8.4 میلیارد تن ذخیره رتبه اول کشور را داراست و در مجموع از میان اشتغال 63 هزار نفری معادن و صنایع معدنی استان 80 درصد متعلق به صنایع معدنی فلزی، سیمان، بتن، آهک و گچ، سفال و سرامیک، ماسه شویی و آسفالت، صنعت شیشه و نهایتا برش سنگ است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.