با توجه به افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی راهکارهایی برای پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان ارائه کرد.
 
میرمحسن حسینی قمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که طی روزهای اخیر آتش سوزی‌های در منطقه حفاظت شده‌ی ارسباران رخ داده است، گفت: طی روزهای ۱۱، ۱۲، ۱۶ و ۲۵ خردادماه در برخی مراتع استان از جمله روستاهای نوجه ده، گلوسنگ و کیارگ دو رخ داد که وسعت این آتش سوزی‌ها به ترتیب یک هکتار، دو هکتار و کم‌تر از سه هکتار گزارش شده است.
 
وی ادامه داد: اکثر این اراضی به صورت مرتعی و در برخی موارد به صورت مشجر بوده است.
 
وی علل آتش سوزی‌ها در مناطق ذکر شده را خطای انسانی عنوان کرد و گفت: احتمال دارد برخی از گردشگران یا جوامع محلی موجب آتش سوزی این مناطق شوند.
 
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به آتش سوزی منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دیزمار خدا آفرین در اطراف روستای چای کندی در 24 خرداد ماه، گفت: 50هکتار از پوشش گیاهی مناطق حفاطت شده‌ی دیزمار که اکثرا به صورت مرتع و مرتع مشجر بوده، طعمه‌ی آتش شد، خطای انسانی نیز علل اصلی این آتش سوزی بود.
 
وی ادامه داد: این آتش سوزی با کمک اهالی روستاهای اولی و چایکندی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورزقان و خداآفرین مهار شد.
 
قمی با ارائه‌ی توصیه‌هایی به جوامع محلی جهت جلوگیری از آتش سوزی مراتع، گفت: شهروندان برای از بین بردن پسماندهای کشاورزی و ضایعات برداشت محصول، آفات و علف‌های هرز به هیچ عنوان آتش روشن نکنند.
 
وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم سازمان جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم را برای دفع ضایعات کشاورزی با روش‌های متفاوت آموزش دهند و به هیچ عنوان از آتش سوزی برای دفع ضایعات کشاورزی استفاده نکنند چرا که گاهی آتش سوزی قابل مهار نیست، در برخی موارد روستاییان به دنبال آتش زدن علف‌های هرز، قادر به کنترل و مهار آتش نبوده و دچار آسیب شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند.
 
قمی با بیان این‌که گردشگرانی که در طبیعت حضور پیدا می‌کنند از رها سازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند، گفت: اشیای شیشه‌ای همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش را در این مناطق ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: گردشگران پس از گردش در مناطق گردشگری و جنگل‌ها، زباله‌های خود را در محل رها نکرده و همراه خود بازگردانند و به هیچ عنوان در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکنند و در صورت تمایل تنها از وسیله‌های گرمایشی خاص طبیعت گردی برای پخت و پز استفاده کنند.
 
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: گردشگران در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی، خاکسترهای اضافی آن را به محیط تخلیه نکنند و حتما برای خاموش کردن آتش و ذغال‌ها از آب استفاده کنند، هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون کردن با خاک) رها نکنند.
 
وی با بیان این‌که گردشگران از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی خودداری کنند، افزود: ته سیگارهای پرت شده در طبیعت هیچ وقت خاموش نمی‌شوند و در صورت برخورد با علوفه‌ی خشک باعث آتش سوزی در مراتع می‌شود.

قمی بیان کرد: افراد از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل‌ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه استفاده نکنند و از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری شود.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.