محمد حسین صومی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه فشار خون بالا عامل مرگ و میر خاموش است، افزود: فشار خون بالا اصلی ترین عامل خطر قابل کنترل در مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی و سکته مغزی و بیماری‌های چشمی در جهان است.
وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به فشار خون بالا تا با پایان عمر باید تحت کنترل قرار گیرد، ادامه داد: میزان شیوع فشار خون بالا از سال 1990 تا 2016 میلادی حدود 3 تا 3.5 برابر شده که با اصلاح سبک زندگی و مصرف دارو می‌تواند درمان و یا کنترل شود.
دکتر صومی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 15 میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا در کشور وجود دارد، گفت:از این تعداد تنها 60 درصد آنها از فشار خون بالای خود اطلاع دارند و نصف این 60 درصد تحت کنترل و دارو درمانی هستند.
وی افزود: اکنون 30 درصد زنان و 25 درصد مردان دچار فشار خون بالا هستند که با مطالعات بین المللی انجام شده، تا 2025 بیش از 40 درصد زنان و 35 درصد مردان دچار فشار خون بالا می‌شوند و این نگران کننده است که باید میزان شیوع و کنترل را افزایش دهیم تا قربانیان فشار خون بالا به حداقل برسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: عواملی همچون مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل عامل افزایش فشار خون هستند که ضروری است مردم نسبت به روش تغییر سبک زندگی خود آگاه شوند.
دکتر صومی ادامه داد: در همین راستا در حوزه سلامتی و بهداشت به دنبال تغییر رفتار و تغییر نگرش مردم با افزایش آگاهی مردم هستیم تا از سکته‌های مغزی و قلبی و مرگ زودرس جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه آمار کشوری بیماران فشارخونی در سامانه سیب ثبت می‌شود، افزود: در آذربایجان شرقی ۲۱۸ هزار نفر از طریق ۱۸ شبکه بهداشت و درمان شناسایی شده اند که از این تعداد در مراغه 16 هزار و 956 نفر و در دانشکده سراب 3 هزار و 111 نفر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: استان آذربایجان ‌شرقی دومین استان بعد از فارس است که بهترین عملکرد در شناسایی افراد دارای فشار خون بالا را دارد.
صومی با اشاره به تشکیل ستاد استانی طرح بسیج فشار خون در آذربایجان‌شرقی، اعلام کرد: این طرح از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه اجرا می شود.
6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.