مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از خسارت پنج میلیارد ریالی حادثه آتش‌سوزی به شبکه برق بازار تبریز خبر داد و گفت: بر اثر وقوع حریق در این قسمت از بازار، به یک دستگاه پست کمپکت، چهار دستگاه پیلار، 24 دستگاه جعبه انشعاب، 120 دستگاه کنتور و دو هزار و 350 متر کابل سرویس و... آسیب جدی وارد شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عادل کاظمی در تشریح این خبر اظهار کرد: همکاران شرکت توزیع نیروی برق تبریز پس از دریافت اولین اخطار بعد از وقوع آتش‌سوزی به محل حادثه اعزام شدند.
وی با اشاره به سیستم‌های کنترلی شبکه برق بازار بیان کرد: وضعیت بار شبکه، جریان انرژی و برقدار بودن مدارها به وسیله سیستم‌های کنترلی و حفاظتی به صورت پویا و لحظه به لحظه کنترل می‌شود و در روز حادثه نیز تغذیه بازار با گسترش آتش سوزی به صورت اتوماتیک قطع و از مدار خارج شده بود.
وی افزود: در این حادثه، سیستم حفاظتی عمل کرده و فیدر تغذیه کننده  پست کمپکت سرای دو دری قطع شده بود و همکاران ما بلافاصله نسبت به ایزوله کردن اطراف محل آتش سوزی اقدام کردند.
کاظمی با اشاره به علل وقوع آتش‌سوزی در بازار تبریز بیان کرد: در حال حاضر نتایج علل بروز حادثه از سوی آتشنشانی منتشر نشده و تجهیزات آسیب دیده توزیع نیز پلمپ شده‌اند تا بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در بررسی‌های کارشناسی در معرض دید کارشناسان قرار گیرند.
وی ادامه داد: ساماندهی کامل شبکه برق بازار تبریز یکی از دغدغه‌های مهم ما و نیازمند تخصیص اعتبارات استانی و مشارکت کسبه و بازاریان است.
وی اضافه کرد: با تخصیص بودجه و اعتبارات لازم شرکت توزیع نیروی برق تبریز آماده اجرای عملیات بهینه سازی خواهد بود، ضمن اینکه تا کنون نیز همه ساله در بخش‌هایی از بازار در حد توان و منابع داخلی شرکت توزیع، اصلاحات و ساماندهی شبکه برق انجام شده است.
کاظمی با اشاره به اهمیت فرهنگی، تاریخی و اقتصادی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان گفت: با توجه به بافت تاریخی و قدمت بازار، شبکه‌های فرسوده نیاز به تعمیر و تعویض داشتند که اجرای پروژه اصلاح شبکه در بازار کفاشان، بازار قیزبستی، راسته بازار، میرزا شفیع، بازار امیر، بازار صادقیه، بازار پنبه فروشان، بازار سحر و بازار پیه فروشان انجام شده که طول شبکه فشار ضعیف زمینی احداث شده در این پروژه، مجموعاً بیش از 17 هزار و 881 متر است.
وی خاطر نشان کرد: برای انجام کارهای عملیاتی در مراکز تاریخی به ویژه بازار سرپوشیده تبریز که دارای نشان ثبت جهانی است، باید هماهنگی‌های لازم بین سازمان‌ها، نهادها، ادارات، اهالی و کسبه بازار و هیئت امنای بازار انجام شود.
وی متذکر شد: بخشی از تاسیسات، مربوط به تاسیسات داخلی مغازه‌ها و بعد از کنتور است و بخش دیگر، تاسیسات خارج از مغازه‌ها و قبل از کنتور را شامل می‌شود. تاسیسات داخلی مغازه‌ها باید توسط مالکان و صاحبان مغازه‌ها و از طریق شرکت‌های ذی صلاح و حرفه‌ای دارای صلاحیت، بازدید، اصلاح و استاندارد سازی شود و تاسیسات قبل از کنتورها نیز با هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان ذی نقش، میراث فرهنگی، شهرداری و سایر مسئولان شهر و استان برنامه‌ریزی و اقدامات با فاز بندی و اولویت بندی، پیگیری و اجرا شوند تا بتوان ساماندهی تاسیسات داخلی بازار را در طی دوره‌های منطقی زمانی انجام داد.
وی افزود: در برخی موارد در سیم کشی‌های بازار بین مغازه‌ها سیم‌هایی توسط مالکان کشیده شده است و همچنین در سیم‌های داخل بازار، سیم های برق، مخابرات، فیبر نوری، سیم کشی‌های دوربین‌های حفاظتی مغازه‌ها و موارد متعدد دیگر نیز مشاهده می‌شود.
کاظمی متذکر شد: جمع آوری این تاسیسات نیز بدون همکاری صاحبان و مالکان مغازه‌ها و دستگاه های خدمت رسان، میسر نیست، چرا که قطع و جمع آوری کور تاسیسات، باعث بروز مشکل برای کارکردهایی از قبیل دوربین‌ها و غیره می‌شود.
هشت پروژه اصلاح و ساماندهی مربوط به بازار سرپوشیده تبریز به طول بیش از 17 هزار متر شبکه فشار ضعیف زمینی به ارزش بالغ بر پنج میلیارد ریال در سال گذشته توسط  امور برق روشنایی اجرا شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.