عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در مقاله‌ای بین المللی به بررسی درمان بیماران سرطانی با استفاده از روش ارائه برنامه درمانی شخصی پرداخته است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر ناصر بابائی عضو هیأت علمی این دانشگاه در مقاله‌ای با عنوان "تجویز دارو شخصی در درمان ترکیبی بیماری سرطان با استفاده از روش کنترل تطبیقی مدل مرجع" به بررسی اثرات درمان شخصی بر روی بیماران سرطانی پرداخته است.
در سال‌های اخیر برای درمان بیماران سرطانی درمان ترکیبی شیمی درمانی و ایمونوتراپی با نتایج بسیار امیدوارکننده­ای همراه بوده است. در ایمونوتراپی برخلاف شیمی درمانی با تزریق برخی سلول‌ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار سعی در مبارزه با سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی خود بدن می‌­شود. استفاده همزمان از شیمی درمانی و ایمونوتراپی نتایج درمانی بسیار موثرتری نسبت به استفاده مجزا از هر کدام از این دو روش نشان داده است. همواره نحوه ترکیب این دو نوع درمان چه در دوز داروها و چه در مدت و بازه های اعمال دارو محل سوال و تحقیق برای محققان بوده است.
در این مقاله روش کنترلی جدیدی برای کنترل سیستم های غیرخطی ارائه شده است که کنترل تطبیقی بر مبنای معادلات ریکاتی وابسته به حالت نامیده شده است و از این روش برای یافتن راهی برای تعیین دوز بهینه و زمان اعمال بهینه دارو در درمان ترکیبی بیماران سرطانی استفاده شده است.
در این پژوهش با الگو قراردادن برنامه درمانی یک بیمار از پیش درمان شده سعی شده است با استفاده از روش کنترل تطبیقی مدل مرجع یک برنامه درمانی شخصی برای هر بیمار جدید با توجه به ویژگیهای خاص آن بیمار ارائه شود.
الگوریتم و روش ارائه شده در طول فرایند درمان با محاسبات برخط و گرفتن اطلاعاتی نظیر تعداد سلولهای ایمنی بدن، تعداد سلولهای سرطانی و ... در هر لحظه بصورت خودکار میزان دارو و بازه زمانی اعمال دارو را محاسبه می­کند و این فرایند تا انهدام کامل سلولهای سرطانی ادامه می­یابد. میتوان در الگوریتم ارائه شده و با تنظیم نرخ تطابق به برنامه دارویی پیوسته یا منقطع (Bang-Bang) دست یافت.
عنوان اصلی این مقاله " Mixed therapy in cancer treatment for personalized drug administration using model reference adaptive control "، و عنوان فارسی "تجویز دارو شخصی در درمان ترکیبی بیماری سرطان با استفاده از روش کنترل تطبیقی مدل مرجع" می باشد که در مجله European Journal of Control با ضریب تاثیر 2.026 منتشر شده و ناشر آن ELSEVIER است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.