به گزارش ایرنا، خبر آتش سوزی چنان سریع منتشر شد که مسوولان ارشد استانی از جمله استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز و عوامل انتظامی و امنیتی جهت برقراری آرامش و کمک به روند سریع مهار آتش بلافاصه در صحنه حضور یافته و تا پایان مهار آتش با همکاری نیروهای امدادی در صحنه حاضر بودند.
بازار قدیمی تبریز به عنوان بزرگ ترین بازار مسقف جهان با یک هکتار مترمربع وسعت در قلب بافت تاریخی این کهن شهر واقع شده و هر از چند گاهی شاهد وقوع آتش سوزی به دلیل توپوگرافی خاص و بی بهره بودن از زیرساخت های مناسب خدمات انرژِی است.
این بازار علاوه بر قدمت و معماری و منحصر به فرد بودن اش که آن را شهره کرده و همه ساله نیز تعدادی گردشگر خارجی از آن بازدید می کنند، هر از گاهی به دلیل وقوع آتش سوزی در یکی از سراهایش در صدر اخبار قرار می گیرد .

**راسته ایکی قاپیلار ( دو دری) بازار تبریز آتش گرفت
این نخستین خبری بود که شب گذشته بر روی خروجی اکثر خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، این راسته از بازار تبریز پیشتر در آبان ماه سال 1388 هم دچار آتش سوزی شده بود.
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در نخستین ساعات وقوع حادثه در این ارتباط به ایرنا گفت: نیروهای آتش نشانی با کمک هلال احمر درصدد اطفای حریق هستند اما دود غلیظ و حرارت زیاد عملیات را با مشکل مواجه کرده است.
محمدباقر هنربر با اشاره به اینکه حدود 200 باب مغازه در این سرا وجود دارد، از مغازه داران می خواهد با عوامل اجرایی و انتظامی همکاری کنند تا حادثه به خوبی مدیریت شود.
وی با اعلام اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، گفت: علت حادثه در دست برررسی است.

**کانون اصلی آتش سوزی در بازار تبریز مهار شد
فرماندار تبریز ساعتی بعد از آتش سوزی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: خوشبختانه با تلاش نیروهای خدوم و ایثارگر آتش نشان، کانون اصلی آتش سوزی در سرای «دو دری» (ایکی قاپیلار) بازار بزرگ و تاریخی تبریز مهار شده است.
بهروز مهدوی افزود: با وجود تلاش بی وقفه نیروهای آتش نشان حاضر در محل، انفجار اسپری های مواد آرایشی و بهداشتی داغ شده، کار کنترل و اطفای کامل حریق را دشوار کرده است.
وی با اشاره به تجمع مالکان مغازه های آتش گرفته در سرای «دور دری» اظهار داشت: ازدحام جمعیت موجب کندی و دشواری کار آتش نشانان عزیز می شود.
فرماندار تبریز از شهروندان خواست که با ترک محل، شرایط لازم را برای فعالیت بهتر نیروهای آتش نشانی به منظور اطفای کامل آتش در سرای «دو دری» فراهم کنند.
وی حضور همه جانبه مدیران استانی و شهری و نیز نیروهای پلیس در کنار آتش نشانان و نیروهای امدادی را موجب روحیه بخشی به آنان دانست و گفت: حفظ خونسردی و آرامش توسط مردم مهم ترین نیاز نیروهای آتش نشان و امدادی در این مواقع برای انجام وظایف خود است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی امروز به ایرنا گفت: همکاران پایگاه جهانی بازار و یگان حفاظت از این اثر ثبت جهانی شده پس از اطفای حریق در محل وقوع آتش سوزی حضور یافتند.
مرتضی آبدار هر گونه اظهار نظر کارشناسی در خصوص خسارات ناشی از آتش سوزی بر بازار را به بعد از عملیات لکه گیری موکول کرد و افزود: نیروهای آتش نشانی برای خاموش کردن کامل حریق در سرای «دو دری» می کوشند.

** 80 درصد آتش سوزی کنترل شد
ساعت 2 بامداد پنجشنبه معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز اعلام کرد: با تلاش همکاران تاکنون 80 درصد آتش سوزی در سرای «دو دری» بازار تاریخی و بزرگ تبریز کنترل شده است.
جلیل ستاری در حالی که در محل وقوع آتش سوزی حضور داشت و سرفه های ممتد ناشی از دود حریق به وی اجازه صحبت نمی داد، به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای آتش نشان حاضر در محل با تمام وجود برای کنترل و اطفای 100 درصدی آتش می کوشند.
وی افزود: با توجه به اهمیت تاریخی و گستردگی محل آتش سوزی، همکاران همه 20 ایستگاه آتش نشانی موجود در تبریز برای اطفای حریق بسیج شده اند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در پاسخ به این سوال که فکر می کنید آتش سوزی بازار تبریز چه زمانی به طور کامل خاموش می شود، گفت: نمی توان پاسخ دقیقی به این سوال داد، اما ما با تمام توان می کوشیم.
گزارش خبرنگار ایرنا شب گذشته خودروهای آتش نشانی نیز برای تسهیل کار اطفای حریق، به رغم دشواری های موجود و کوچک بودن معابر بازار تاریخی تبریز تا داخل بخش سرپوشیده بازار پیش رفته بودند.
در همین حال خیابان دارایی تبریز هم به عنوان یکی از معابر دارای دسترسی به بازار و نزدیک ترین محل به سرای «دو دری»، محل وقوع اتش سوزی، در کنترل پلیس بود و تردد وسایل نقلیه در آن، برای تسهیل رفت و آمد خودروهای آتش نشانی و امدادی، ممنوع شده بود.
اورژانس تبریز نیز با سه دستگاه آمبولانس آماده ارایه هر گونه کمک احتمالی بود و نیروهای هلال احمر نیز حضور چشمگیری در محل داشتند.

**مدیریت بحران آذربایجان شرقی تشکیل جلسه داد
استاندار آذربایجان شرقی پس از حضور در بازار تاریخی تبریز برای اطلاع از چند و چون آتش سوزی در سرای «دو دری»، با اعضای ستاد مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد.
محمدرضا پورمحمدی که به همراه معاون سیاسی امنیتی خود، فرماندار تبریز و جمعی از مقام های شهری و استانی در محل وقوع آتش سوزی در بازار بزرگ تبریز حاضر شده بود، پس از گفت و گو با خبرنگاران و برخی از شهروندان، جلسه ستاد مدیریت بحران استان را تشکیل داد.
استاندار آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران از کنترل آتش سوزی بازار تبریز خبر داد و گفت: نیروهای آتش نشانی، ارتش، نیروی انتظامی، هلال احمر، سپاه پاسداران و دستگاه های اجرایی از همان دقایق اول آتش سوزی در محل حاضر شده اند و هم اکنون آتش در حال کنترل شدن است و تا یکی دو ساعت آینده مهار خواهد شد.
پورمحمدی از مردم خواست به هیچ عنوان در محل آتش سوزی بازار تجمع نکنند، چون با این اقدام آنان روند اطفای حریق دچار اختلال خواهد شد.
در همین حال سرهنگ میرزاخانی، سرپرست پلیس راهور آذربایجان شرقی نیز از شهروندان خواست برای تسریع در عملیات اطفای حریق، از پارک خودرو در ورودی‌های خیابان دارایی و اطراف بازار و تجمع در محدوده بازار خودداری کنند.

**شمار مصدومان آتش سوزی به 16 نفر رسید
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: تعداد مصدومان آتش سوزی در بازار تبریز به 16 نفر رسید.
وحید شادی‌نیا بامداد پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساعت22:30 دیشب خبر آتش‌سوزی در سرای «دو دری» (ایکی قاپیلار) بازار بزرگ تبریز به مرکز اورژانس اطلاع داده شد و با احتمال وسعت آتش سوزی و گزارش های رسیده، چهار دستگاه آمبولانس اورژانس و خودروی فرماندهی عازم محل حادثه شد.
وی افزود: تعداد مصدومان آتش سوزی تا ساعت 2:40 بامداد امروز که تحت اقدامات درمانی نیروهای اورژانس قرار گرفته اند، 16 نفر گزارش شده است.
شادی نیا ادامه داد: از این تعداد 2 نفر به بیمارستان منتقل شدند و بقیه در محل تحت مداوا قرار گرفتند.

**آتش سوزی بازار تبریز بطور کامل مهار شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: با تلاش آتش نشانان ساعت 3 و 35 دقیقه بامداد پنجشنبه آتش سوزی در سرای «دو دری» بازار بزرگ تبریز به طور کامل مهار شد.
محمد باقر هنربر تاکید کرد: البته آتش نشانان همچنان در محل حضور دارند و در حال لکه گیری می باشند.
وی ادامه داد: نیروهای انتظامی و نظامی نیز برای برقراری امنیت بیشتر در محل حضور دارند.
هنربر گفت: این حادثه تلفات جانی نداشت و تنها 16 نفر مصدوم شدند که 2 نفر از آنان به بیمارستان منتقل شدند و مابقی به صورت سرپایی توسط کارشناسان اورژانس درمان شدند.

**علت حادثه در دست بررسی است
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از اطفاء کامل آتش‌سوزی «دو دری» بازار تبریز پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه آتش نشانان خبر داد و گفت: دلیل وقوع این حادثه و میزان خسارات وارده به مغازه‌ها، از سوی کارشناسان سازمان در دست بررسی است و متعاقبا اعلام می‌شود.
محمد قلیزاده اظهار داشت: تیم‌های عملیاتی با استقرار در پشت بام و اطراف محل، آتش سوزی را تحت کنترل قرار داده و از سرایت آن به سراهای همجوار پیشگیری کردند، تیم‌های دیگر نیز ضمن رعایت همین اصول، عملیات اطفاء را به سرعت و ایثارگرانه در پیش گرفتند.
وی، وجود دود غلیظ، حرارت شدید و تجمع مردم و بازاریان در داخل بازار تبریز را از جمله مشکلات عملیات اطفا این حادثه عنوان کرد و از شهروندان خواست تا به هنگام بروز حوادثی از این قبیل، مسیر و محل را برای تسهیل و تسریع کار تیم‌های امدادی باز کنند.
قلیزاده افزود: خوشبختانه در این حادثه آسیب و صدمات جدی به آتش‌نشانان وارد نشد و تنها تعدادی دچار دودزدگی و آسیب‌های جزئی شده و تحت درمان قرار گرفتند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز با اشاره به وقوع حریق مشابه در دو سرای بازار ایکی قاپیلار در سیزدهم آبان ماه 88 افزود: تیم‌های عملیاتی در عملیات اطفاء حریق رشادت و جان فشانی ویژه‌ای از خود نشانان داده و همین حادثه که 10 سال پیش رخ داده و در حدود دو روز به طول انجامیده بود را در طول پنج ساعت به طور کامل اطفاء کردند.
وی از حضور امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، فرماندار و شهردار کلانشهر تبریز، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز، شهردار منطقه سه تبریز، مدیر بحران شهرداری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و اعضای شورای شهر و همکاری صمیمانه آتش نشانان، شهرستان‌ها، ارگان‌ها، نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس و سایر نیروهای حاضر قدردانی کرد.
بازار تبریز که در مردادماه سال ۱۳۸۹ شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته ‌است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.
این بازار حدود سه سده پیش و پس از وقوع زمین‌لرزه تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده ‌است. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، درباره آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.
بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.
این بازار با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
/3071/6132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.