«نایاب شدن کیسه‌های کم کننده لوکوسید خون، هدیه‌ روز جهانی تالاسمی برای بیماران» ، این جمله‌ای است که مبتلایان به تالاسمی در آذربایجان شرقی با شکایت از بلاتکلیفی و کمبود کیسه‌های تزریق خون کم لوکوسید بیان می‎کنند. کیسه کاهنده آنتی‌بادی‌ها و لوکسید خون تولید خارج بوده و برای تزریق خون و فراورده‌های خونی با کیفیت بالا استفاده می‎شود.     عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی آذربایجان شرقی در این خصوص به ایسنا، مطنقه آذربایجان شرقی گفت: کمبودی در حوزه دارو نداریم و سازمان انتقال خون نیز تلاش زیادی برای بهبود کیفیت فراورده‌های خونی دریافتی مبتلایان به تالاسمی کرده است.     سولماز انوری افزود: طی چند روز گذشته با کمبود کیسه‌های تزریق خون کم لوکوسید در کشور مواجه شده‌ایم، استفاده از این کیسه‌ها باعث دریافت خون با بالاترین کیفیت و کم‌ترین عارضه می‎‌شد و بیماران در طول سال‌های متمادی استفاده از این کیسه‌ها، رضایت کامل داشند.     وی بیان کرد: کمبود این کیسه‌ها تقصیر بیمارستان نیست و مقرر شده طی روزهای آتی ست‌های فیلتردار ایرانی ارسال و جایگزین کیسه‌های تزریق کم لوکسید شود.
حجت پورفتحی - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص به ایسنا گفت: ارائه خدمات به بیماران طبق گایدلاین‎‌‌های جهانی انجام می‌شود و در خصوص نایاب شدن کیسه‌های تزریق خون باید سازمان انتقال خون پاسخگو باشد.
وحید مثمر - مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی به ایسنا گفت: کیسه‌های تزریق خون یا فیلتردارهستند یا به هنگام تزریق بر بالین بیمار ازفیلتر استفاده می‎شود و کمبود یکی از این دو طبیعی است.
وی افزود: کمبودها به دلیل طولانی بودن بروکراسی اداری و مراحل ترخیص از گمرک بود، اما اکنون برطرف شده است و بیماران نگران نباشند، فکر نمی‌کنم این کمبود ربطی به تحریم‌ها داشته باشد.
باتوجه به اظهارات مثمر مبنی بر رفع این کمبود، این موضوع را بار دیگر از بیماران تالاسمی پیگیری کردیم که به گفته آنان تا صبح امروز (چهارشنبه 18 اردیبهشت) مشکل کمبود کیسه‌های تزریق خون کم کننده لوکسید رفع نشده است.
تالاسمی نوعی بیماری‌ ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین که جزو انتقال دهنده اکسیژن در سلول‌های قرمز خونی است، ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد، هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست؛ در نتیجه این کم خونی از طفولیت آغاز شده و تا پایان عمر به طول می انجامد. 
 بیماران تالاسمی باید هر 15 تا 45 روز یکبار خون تزریق کنند که بر اثر ورود خون مکرر میزان آهن بدن بیماران افزایش یافته و به دنبال تجمع آهن به مشکلات زیادی نظیر بیماری قلبی و کبد، دیابت، تاخیر در بلوغ مبتلا می‌شوند. 
گزارش از نسرین سوار - خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.