به گزارش ایرنا، حافظ باباپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این روستاها در معرض حوادث طبیعی مانند رانش، زلزله، گسل و سیل قرار دارند و تاکنون 24 روستای در معرض خطر استان نیز کاملا جابجا شده است.
وی اظهار داشت: 70 روستای استان نیز در حریم مسیل رودخانه قرار داشته و با توجه به تداخلاتی که در حریم رودخانه ها انجام شده است با هماهنگی ادارات مسوول نسبت به جابجایی و رفع این تداخلات اقدام می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از مردم به ویژه روستائیان خواست از ساخت و ساز در حریم مسیل رودخانه ها یا مکان هایی که احتمال رانش وجود دارد خودداری کنند.
باباپور، با اشاره به حوادث اخیر و جاری شدن سیل در شهرهای مختلف کشور، ادامه داد: برای جلوگیری از بروز خسارت احتمالی در اثر وقوع حوادث طبیعی به ویژه سیل، مسیل‌ رودخانه ها لایروبی شده و اقدام های لازم با هماهنگی ستاد بحران استان انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در بارش های اخیر و جاری شدن سیل، آذربایجان شرقی کمترین خسارت را دیده است، گفت: 177 واحد با حدود 75 میلیارد ریال اعتبار نیاز به تعمیر دارد.

** 700 روستا نیاز به تجدید طرح هادی دارد
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اینکه در تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان مطالعه و تهیه طرح هادی انجام شده است، یادآوری کرد: این طرح سند توسعه 10 ساله روستاها بوده و براساس آن کاربری ها و فضاهای روستایی مشخص می شود.
باباپور افزود: 700 روستای استان نیز که طرح هادی در آن های اجرا شده نیاز به اجرای طرح تجدید نظر دارد و با توجه به افزایش سالانه آن ها باید روند اجرای آن سرعت یابد.
وی یادآوری کرد: هم اکنون در 814 روستای استان طرح هادی و اصلاح و زیرسازی معبر انجام شده و هم اکنون 40 درصد روستاهای استان از نعمت این طرح برخوردار شده اند که این میزان از میانگین کشوری یک درصد بالا است.

** صدور بیش از 213 هزار سند روستایی در آذربایجان شرقی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: این استان در زمینه صدور سند روستایی در کشور پیشگام بوده و تاکنون 213 هزار و 685 فقره سند روستایی صادر کرده است.
باباپور با بیان اینکه در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان نیز 24 هزار و 305 سند مالکیت صادر شده است، ادامه داد: تاکنون 21 هزار فقره پروانه ساختمانی نیز از سوی این بنیاد صادر شده است.

** تخصیص 478 میلیارد ریال برای آسفالت معابر روستاها از محل قیر رایگان
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی اظهار داشت: سهمیه استان در سال 97 برای آسفالت معابر روستاهای استان از محل قیر رایگان 478 میلیارد ریال است که باید تا پایان تیر ماه امسال جذب شود.
باباپور با بیان اینکه طرح استفاده از قیر رایگان برای آسفالت معابر روستاها از سال 94 اجرا می شود، افزود: تا قبل از سال 94 حدود یک میلیون و 600 متر مربع معابر روستاها آسفالت شده در حالی که این میزان از سال 94 تا سال 97 حدود 2 میلیون و 400 متر مربع است.
وی با اشاره به افزایش سهمیه این استان از محل قیر رایگان گفت: این اقدام در سایه مشارکت 100 درصدی مردم و روستائیان با این بنیاد و تامین بیش از 60 درصدی هزینه آسفالت معابر روستاها از محل آورده مردمی است.

** مقاوم سازی 52 درصد مسکن روستاهای آذربایجان شرقی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: حدود 305 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که تاکنون حدود 52 درصد آن ها مقاوم سازی شده و این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.
باباپور، ادامه داد: تاکنون بیش از 166 هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای استان نوسازی و مقاوم سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 84 آغاز شده است، گفت: سهمیه سالانه استان بهسازی 12 هزار واحد روستایی است که سال گذشته نوسازی 8 هزار واحد مسکونی طبق سیستم بانکی ابلاغ شد.
باباپور ادامه داد: 250 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد 5 درصد برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی پرداخت می شود.

** احداث بیش از 11 هزار وحد مسکن ارزان قیمت شهری
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: 11 هزار و 575 واحد مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری از سوی این بنیاد احداث شده است.
باباپور، اجرای 16 هزار و 506 واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، احداث 9 واحد مجتمع فرهنگی و هنری و 14 واحد کتابخانه روستایی را از دیگر اقدام های این بنیاد در بخش مسکن شهری اعلام کرد.
وی گفت: یک هزار و 5 واحد مسکونی نیز از طریق خیران مسکن ساز استان برای محرومان احداث شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی یادآوری کرد: طبق آمار سال 90 حدود 283 هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود داشت که این رقم در سال 95 به 3 هزار و 500 واحد رسیده و این امر نشان دهنده مهاجرت معکوس و افزایش ساخت سالانه 4 هزار و 400 واحد مسکن در روستاها است.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.